• TheJohanna

Färga kläder

Idag kom min spetsbolero som jag ska ha över brudklänningen. Den är perfekt bortsett från att färgen inte stämmer. Enligt beskrivningen skulle den vara ivory men den är betydligt mer vit än klänningen.

Är det någon som vet om man kan färga boleron så att den blir mer ivoryfärgad? Finns det någon som gör sådant eller måste man i så fall göra det själv? Hur gör man i så fall?

• Svar på tråden Färga kläder
  • Zelmah

beror på vad det är för material. antar att det är polyester eller annat med syntet i? Är det naturfiber är det lätt att färga hemma men det finns även färg anpassat för syntetmaterial.

Men färgurvalet är ju begränsat och det finns ju inga garantier för hur färgern blir exakt. Om den var billig kan du ju experimentera. Jag minns att jag har färgat med te för länge längesedan men det blir ju mer beige av te.

Färg kan du köpa på stora välsorterade varuhus som Coop Forum eller på färgaffärer  typ Nordsjö även Comfort säljer. Jag har även köpt på ÖB en gång.

Men som sagt finns inga garantier för att det blir bra när det kommer till exakt färgåtergivning... så det är lite gambling.

Om man kan lämna in nånstans och få ett plagg färgat känner jag inte till.

• TheJohanna

egentligen behöver ju färgen kanske inte vara helt exakt samma som klänningen.. Om jag får boleron aningen lite lite gulare så kanske inte skillnaden märks så noga även om det inte är precis samma nyans.. Men det får ju i så fall vara väldigt svag färg.. Man kanske skulle testa på något annat helvitt först... Jag får kika i affärerna. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Färga kläder