Vill tipsa om Paperless Post
Jag vill tipsa om en bra amerikansk tjänst som jag börjat använda på sistone: Paperless Post (www.paperlesspost.com).
Med den kan man skapa elektroniska inbjudningar som blir riktigt snygga. Kvaliteten är mycket högre än andra, liknande tjänster jag sett (t ex eVite).
Jag har gjort eleganta inbjudningar till ett cocktailparty och en påsklunch, och skickat tackkort och födelsedagshälsningar genom Paperless Post – och har blivit smått biten! Vår kyrkinbjudan kommer helt klart att gå via Paperless Post, den är förresten redan skapad och blir vansinnigt elegant. (Annars hade vi tänkt bjuda folk till vigseln genom vykort till vissa och e-post till andra. Nu får alla Paperless Post, utom någon enstaka som inte har dator.)
VI har haft supertraditionella, tryckta inbjudningskort till själva bröllopet och bröllopsmiddagen, med tjockt papper, lack, parfym och fina frimärken. Det hade vi inte velat byta ut mot en elektronisk inbjudan! Men, för nästan allt annat kommer jag att använda det (t ex en kommande födelsedagsfest).
Det kostar lite att använda tjänsten. Men det är billigt, särskilt om man jämför med frimärken – och det finns ingen reklam (som i eVite). Varning, det är beroendeframkallande!
Fördelar:
+ snygga, eleganta inbjudningar som hoppar ur kuvertet på skärmen på ett grafiskt tilltalande sätt
+ gott om olika typer av kort (formella, informella etc) i olika färger
+ möjlighet att lägga till fotografier och symboler (blir dock dyrare)
+ översikt över vilka mottagare som öppnat kortet
+ OSA genom systemet, översikt av antalet gäster/antalet som inte kommer
+ formuleringshjälp om man behöver, t ex till formella inbjudningar på engelska
Nackdelar:
– en del buggar, t ex kunde jag inte ”spara” ett kort av en viss design hur mycket jag än försökte
– uppbyggt för anglosaxiska användare, endast med högtider och bemärkelsedagar som firas i USA och Storbritannien. Inget för den som söker motiv med kräftor och midsommarstång... Man kan dock skriva vilken text man vill, och lägga till egna bilder.
– systemet klarar inte specialtecken! Det vill säga, det är knepigt att få till å, ä och ö – men även á, é och & har det krånglat med. Jag har kommit runt det genom att skriva den fria texten i ett annat program och klippa in den., då har det funkat med vissa av dessa bokstäver, åtminstone... Olika i olika delar av programme, men vissa inbjudningar till svenskar har jag fått skriva aa istället för a.
Detta med specialtecken måste de faktiskt lösa i framtiden, jag har skrivit till supporten och påpekat det och det skadar inte om fler gör detsamma.
Men inte minst för er som ändå ska skicka kort på engelska eller andra språk (dock ej bara ”svenska” bokstäver som krånglar) är det en utmärkt tjänst! Prova gärna och säg vad ni tycker.
Här en artikel om Paperless Post från när tjänsten var ny.
www.nytimes.com/2010/03/21/business/21digi.html