• rollei

Hjälp med fotograf!

En fråga som stilla infinner sig... hur kan man vara duktig på något man aldrig gjort?

• rollei

Elisabeth85: ja, både jag och Bubo är nog ganska mogna.  Efter många år i branschen har jag sett och läst om alltför många besvikna brudpar som har fått ta om bilderna hos en professionell fotograf veckan efter. 

• rollei

Jag har bara kommenterat ditt ursprungliga val, en duktig fotograf som aldrig fotograferat bröllop.  Och nu har du bytt till en fritidsfotograf som tagit fina bilder under en provfotografering vilket heller inte säger någonting.  Visst, den fotografen kan vara nästa Joe Buissink men bröllopsfotografering kräver ett visst mått av erfarenhet och är till skillnad från t.ex. vanlig porträttfotografering, mycket jobbigare att göra om när det inte blir bra.

Eftersom du skriver i ett publikt forum får du stå ut med lite kommentarer från professionella fotografer som talar av erfarenhet.  Vi gör det inte för att vi är elaka eller att vi förlorar ett jobb, tro mig!
  • rollei

Tror det är svårt för allmänheten att bedöma en fotografs skicklighet, däremot är det viktigt att fotografens bildstil och personlighet stämmer.  Min bedömning är att det är ungefär lika ovanligt att ett brudpar blir missnöjda med sina bilder som att någon är missnöjd med tandläkare, kirurg eller elektriker.  Ändå vet folk att det är väsentligt större chans att resultatet blir bra om man anlitar proffs: de rekar platsen, de vet var man hittar bästa ljuset, de har backup-utrustning, de blir inte stressade, kan poseringar, de betalar skatt, de kör backup på filerna, de levererar album eller förstoringar med god kvalitet, osv, osv.

Svar på tråden Hjälp med fotograf!