• Willowfield

Nu tar vi död på myten om fåglar och ris en gång för alla

Läs och begrunda. är du fortfarande osäker klicka vidare och läs under alla länkar..

Ris skadar inte fåglar varken kokt eller okokt.....

http://www.faktoider.nu/ris.html 

• Svar på tråden Nu tar vi död på myten om fåglar och ris en gång för alla
  • kandersson174

Coolt att denna fråga kommer upp för andra gången idag :) Jag måste ha missat nåt oinformerat bröllopsprogram på tv där de pratar om fågelmagar eller nåt...

• TheD

Jag struntar i om det är sant eller ej. Gästerna kommer inte få kasta ris för att kyrkan säger så... men från början är det vi som är emot detta kastande ;)

• Salat
    TheD skrev 2011-05-04 14:44:32 följande:
    Jag struntar i om det är sant eller ej. Gästerna kommer inte få kasta ris för att kyrkan säger så... men från början är det vi som är emot detta kastande ;)
    Hur tänker ni se till at era gäster inte kastar ris då?Flört
  • Willowfield
    kandersson174 skrev 2011-05-04 14:20:12 följande:
    Coolt att denna fråga kommer upp för andra gången idag :) Jag måste ha missat nåt oinformerat bröllopsprogram på tv där de pratar om fågelmagar eller nåt...
    TOg upp den helt enkelt för att vår ena toastmadam bad oss fråga kyrkan om detta. och envis som jag är och vill helst ha alla fakta innan jag ringer och fråga, (du vet skall veta svaren innan helst)  och hittade då på en massa länkar..
    Inte meningen att dubbelt få in denna tråd, så ber om ursäkt att jag missade din :(

För övrigt så hade inte vå kyrka ngt emot detta, om vi "bara" tänker på fåglarna, och då kändes det bra att jag kunde svara att det har vi...
    Helst ser jag ju att vi inget ris eller annat får över oss, men har gett upp den tanken då det blir svårt att hindra närmare 100 gäster...

• Fossing77
    Salat skrev 2011-05-04 15:11:54 följande:
    vi tillhandahåller tomtebloss på vårt kvällsbröllop i november :) mycket trevligare än ris :) man kan informera innan ceremonin via mejl, när folk OSA:ar eller på bröllopssida om man har en sån. :)
  • Aniara4

Kan vi inte be BT att fästa den här tråden högst upp?

• Vi2alltid
    Man kan dela ut såpbubblor tex. Det gjorde vi, och ingen kastade ris, som tur var
  • jazzie78

Vi ska köpa "fågelris".... *skrattar*.....

• Chicita
    Om vi ser nån med rispåse så får vi väl skrika åt dom att inte kasta eller nåt ifall ingen annan säger något... För det får man inte göra vid den kyrka vi är vid heller.
    I övrigt så tycker jag personligen att det är en lite dum tradition. Vem vill ha ris i håret och innanför kläderna liksom? Obestämd
  • Aniara4

Jag tänker ringa till kyrkan och fråga, jag misstänker att de inte vill ha riskastning med tanke på råttor och städning och såna aspekter. Jag skulle personligen föredra såpbubblor ändå, men det blir ju lättare att säga om man kan skylla på kyrkan. Oskyldig Våra mammor ska ta emot anmälningar och ge information, så om kyrkan inte vill ha riskastning kan de upplysa gästerna om det samtidigt.

• TheD
    Det kommer de bli meddelade!
  • TheD
    Chicita skrev 2011-05-04 18:13:56 följande:
    Om vi ser nån med rispåse så får vi väl skrika åt dom att inte kasta eller nåt ifall ingen annan säger något... För det får man inte göra vid den kyrka vi är vid heller.
    I övrigt så tycker jag personligen att det är en lite dum tradition. Vem vill ha ris i håret och innanför kläderna liksom? Obestämd
    Inte dum... det är idiotiskt!
  • BlackWIngedAngel
    TheD skrev 2011-05-04 18:43:53 följande:
    Inte dum... det är idiotiskt!
    Oj, det var heta känslor kring en, som jag upplever, ganska harmlös tradition. Varför så upprörd?
  • kandersson174
    Willowfield skrev 2011-05-04 15:26:57 följande:
    TOg upp den helt enkelt för att vår ena toastmadam bad oss fråga kyrkan om detta. och envis som jag är och vill helst ha alla fakta innan jag ringer och fråga, (du vet skall veta svaren innan helst)  och hittade då på en massa länkar..
    Inte meningen att dubbelt få in denna tråd, så ber om ursäkt att jag missade din :(

Det var inte min tråd, jag bara läste båda och tyckte att det borde finnas ett samband. Men det gjorde det inte :)=
  • TheD
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-04 20:38:40 följande:
    Oj, det var heta känslor kring en, som jag upplever, ganska harmlös tradition. Varför så upprörd?
    Jag är inte upprörd. Det är vad jag tycker :) Idiotiskt att kasta ris...till vilken nytta då? För mig är det som att kasta skit, ok ordet smuts låter bättre ;)
  • BlackWIngedAngel
    TheD skrev 2011-05-05 22:35:09 följande:
    Jag är inte upprörd. Det är vad jag tycker :) Idiotiskt att kasta ris...till vilken nytta då? För mig är det som att kasta skit, ok ordet smuts låter bättre ;)
    Det är ganska många traditioner som inte uppfyller något särskilt syfte mer än som kuriosa. Bröllop i stort är består ju av massa sådant. Vit klänning, slöja, krona, brudbukett; inget av detta för ju egentligen någon nytta med sig, mer än för att det är tradition.

Sedan är det ju ganska stor skillnad på smuts och ris. Ris kletar inte ner kläderna, det luktar inget och det har en symbolisk innebörd i sammanhanget.
Svar på tråden Nu tar vi död på myten om fåglar och ris en gång för alla