• Midvinterflicka

Hur fästa slöja utan kam?!

Jo det är så att jag har fått låna en slöja av en vän att eventuellt ha vid bröllopet. Det är en kort, ganska tunn slöja som räcker till svanken ungefär.

Problemet är att slöjan ser ut som en rektangel och den är inte fastsatt i någon kam, brukar inte slöjor vara det? Tjejen jag lånade slöjan av kommer inte ihåg hur hon fick den fastsatt vid hennes bröllop, troligtvis med hårnålar eller så. Hon hade slöjan fastsatt i nacken, under frisyren, och det vill jag också ha i så fall.

Går det att sätta fast en slöja utan kam? Kan man köpa en kam/spänne någonstans och fästa fast den själv?

Hjälp snälla!

• Svar på tråden Hur fästa slöja utan kam?!
  • Midvinterflicka

Tack! Var kan jag hitta smygspännen och hur ser de ut? Vet inte riktigt hur det funkar att sy i en kam, dels vet jag inte var jag kan köpa en sådan och dessutom repar sig slöjan i kanten, tänk om slöjan börjar repas upp om jag syr?

• Blivande fru Swärdh

Min kommer sitta med hårnålar, verkar lättast så. Kan va lite riskabelt att sy i en slöja som du lånar...

• Chicita

Jag skulle satt fast med hårnålar. Alternativt om det håller så skulle jag ta såna där hårspännen som man liksom "knäpper" fast.
    Du vet såna som man böjer så öppnar dom sig och så böjer man åt andra hållet och då stänger dom sig. Det knäpper i dom då man gör detta *S*
    Om du hittar en tillräckligt bra sån så kanske du bara kan vika slöjan och ta en bit slöja + en bit hår och knäppa fast spännet runt.
    Håller kanske inte att dansa med men under fotografering och i kyrkan ska det hålla :)

• 20090801

Jag vek min slöja och drog ihop den med vanlig sytråd så jag fick det fallet jag ville ha på den. Frissan fäste den med hårnålar.

• Niini

Ofta lägger man ett eller flera spännen fast slöjan har kam, kammarna är inte alltid att lita på under en hel dag :)

• Midvinterflicka

Aha, tack alla! :)

Svar på tråden Hur fästa slöja utan kam?!