• Anna  Sol

Primestyle?

Hej alla!

Jag är en fd brud som ska uppdatera min bröllopsring och minns att när jag skulle gifta mig fanns det något som hetter Primestyle, det verkar finnas kvar men ser lite annorlunda ut, om jag inte missförstår det helt kan man numer beställa ringar från England vilket skulle kännas betydligt bättre än från USA, om inte annat ur "tullsynpunkt".

Så min fråga, är det någon som har beställt sina ringar från Primestyle? I sådana fall, var ni nöjda? Missnöjda?

• Svar på tråden Primestyle?
  • Anna  Sol
    KhiraLii skrev 2011-05-05 00:00:06 följande:
    Alldeles för billiga priser vilket känns skumt. Välj hellre en välkänd firma som bluenile.co.uk eller jamesallen.com (usa)
    Jag har inte varit inne så mycket och tittat, men det är det kanske. Att beställa från USA är helt uteslutet då jag inte vill betala massa extra tull när ringen förmodligen hamnar i tullen. Ska kolla in den andra sidan dock.
  • KhiraLii

Tull är ingen stor kostnad i sammanhanget. För "juveler" 2.5 %. Moms däremot är 25% och det får du betala oavsett om du beställer ifrån USA eller England.

Oftast är priserna ifrån USA mycket lägre än ifrån England även efter 2.5% påslag.

• Anna  Sol
    KhiraLii skrev 2011-05-05 08:58:13 följande:
    Tull är ingen stor kostnad i sammanhanget. För "juveler" 2.5 %. Moms däremot är 25% och det får du betala oavsett om du beställer ifrån USA eller England.

Oftast är priserna ifrån USA mycket lägre än ifrån England även efter 2.5% påslag.
    Ja, det var ju moms jag menade så klart. Men när jag brukar beställa från England har jag aldrig behövt betala moms, för att det är ett EU land. Är det skillnad på smycken?
  • Anna  Sol

Var tvugen att googla gällande moms inom EU och så här står det;

Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren  och Försäkra dig om att momsen ingår i priset.

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

När jag kollade på bluenile.co.uk så lägs moms på och utan att sätta sig och räkna väldigt precisit utan bara ögna över siffrorna så låg momsen  på 25%. 

• KhiraLii

Japp helt korrekt Bluenile lägger på 25%. Skillnaden är att handlar du utanför EU så tar tullen ut avgifter och moms dvs du betalsar ej företaget moms utan det läggs på vid införseln.

• KhiraLii

Jag kan ju tillägga att om man är ute efter vitt guld så är det mycket vanligare utomlands att de legerar med nickel. I USA gör man det definitivt, i England till viss del. Dock brukar man kunna få vitguld utan nickel till samma pris om man frågar efter specialorder. Palladium och platina är annars säkra kort.

• Anna  Sol
    KhiraLii skrev 2011-05-05 12:46:16 följande:
    Jag kan ju tillägga att om man är ute efter vitt guld så är det mycket vanligare utomlands att de legerar med nickel. I USA gör man det definitivt, i England till viss del. Dock brukar man kunna få vitguld utan nickel till samma pris om man frågar efter specialorder. Palladium och platina är annars säkra kort.
    Vad innebär det om man legerar med nickel?
  • KhiraLii

Det är väldigt lätt att få kontakallergi av nickel. En siffra kommer upp i huvudet som kan vara galen men jag tror 25% får allergi vid daglig användning. Inget att chansa på kanske

Svar på tråden Primestyle?