• tingeling31

Gifta sej kristet i Bulgarien???

Hej alla!

Finns ju inga dumma frågor sägs det, så här kommer min fundering/fråga

Vi tänkte gifta oss i Bulgarien på vår semester men dom e ju katoliker o vår religon kristna ( dock e vi ju inte ett dugg religösa )... Men går detta????

• Svar på tråden Gifta sej kristet i Bulgarien???
  • anne på grönkulla

Ska ni åka på en charterresa? Hör med ert resebolag om de känner till hur man gör för att vigas på orten. Annars får ni nysta via t ex bulgariska ambassaden om landets lag. Inte alla länder godkänner att utländska medborgare på besök gifter sig enligt landets lag. Inte alla länder godkänner vislar i kyrkan som juridiskt giltiga, heller. Kolla upp vad som gäller i just Bulgarien!

• tingeling31

Ja det är charter men dom kunde inte hjälpa oss.... och svenska ambasaden hitta jag inte så ja frågad hotellet o dom skulle kolla upp det, men så sa sambon att dom e ju katoliker :(

• anne på grönkulla

Som sagt, lagen i landet avgör vad som gäller - utlänningar kanske inte alls kan gifta sig (oavsett tro) och katolska länder kräver ofta borgerliga vigslar. Vänta och se vad hotellet säger och fundera sen på hur ni vill göra.

• jhi1111

men katoliker är ju också kristina, vet inte hur andra tänker men för mig är det inte någon speciell skillnad mellan protostanter, ortodoxer och katoliker. Eller visst är det skillnad men det skulle inte spela roll vart jag gifte mig, alla tre är ju kristna? ;)
    Menar inget illa men det verkar bara vara som alla i Sverige bara tror att protostanter är kristina, och att de är är ngt annat och helt främmande :)

Lycka till! 

• Kattpoet

Vi i Sverige är Protestanter, vilket betyder att vi inte kan  gifta oss i en katolsk kyrka om inte ena partnern är katolsk.
    Ja vi är alla kristna men det finns många olika trossamfund   och väldigt få  av det olika formerna  låter folk från ett annat  trossamfund att   gifta sig  inom deras ramar.

Och det  Svenska kyrkan finns inte  i Bulgarien, så det bästa tipset är att gifta er på Arlanda innan ni flyger till Bulgarien. 

• Rebbak
    Kattpoet skrev 2011-05-05 22:18:01 följande:
    Och det  Svenska kyrkan finns inte  i Bulgarien, så det bästa tipset är att gifta er på Arlanda innan ni flyger till Bulgarien. 
    Hade tänkt att tipsa om samma sak. Gift er på Arlanda innan.
    Och bara en liten grej, om ni inte är religiösa har ni ingen religion alltså är ni inte ens protestanter.
  • Kattpoet

Nja, om de är de medlemar i Svenska kyrkan så är det  protestaner vare sig de är  aktiva eller inte, i  teorin.

• Rebbak

i teorin ja. men om man inte är religiös varför är man då medlem eller vill gifta sig i kyrkan. Sorry OT

• anne på grönkulla

Det är teoretiskt sett 2 olika frågor i TS undran - dels om det alls går att gifta sig som utlänning på besök i Bulgarien, dels om det går att få en kyrklig vigsel där isåfall även om man är med i Svenska kyrkan. Förmodligen är svaret nej på båda, men avvakta vad hotellet säger eller kontakta den  bulgariska ambassaden i Stockholm för mer information om vad lagen i Bulgarien faktiskt säger.

Jag hittar denna sidan med information på engelska, men hur officiell den är framgår inte riktigt, så därför föreslår jag kontakt med bulgariska myndigheter, t ex via hotellet eller deras ambassad i Stockholm.

I länken  står det iallafall att endast borgerliga vigslar är juridiskt giltiga i Bulgarien, och att man endast kan gifta sig om man är bosatt i landet. Kyrkceremonier förekommer, men utan juridisk innebörd - och då kan ni heller inte registrera den som giltig i Sverige efteråt. 

http://bulgaria.angloinfo.com/countries/bulgaria/marriage.asp

Fö är så är Bulgariens största trossamfund den ortodoxa kyrkan, även om det finns både katoliker och protestanter i landet. 

• Kjell Präst
    Rebbak skrev 2011-05-05 23:03:33 följande:
    i teorin ja. men om man inte är religiös varför är man då medlem eller vill gifta sig i kyrkan. Sorry OT
    Oj, det finns många skäl till det naturligtvis!
Svar på tråden Gifta sej kristet i Bulgarien???