Hur samla in flera olika svar från gästerna?
Vi skickade ut tryckta inbjudningskort och samlar som bäst in svar på dem. Det fungerar relativt väl, även om vi fått påminna vissa. De flesta svarar till vår särskilda bröllops-mailadress eller (enstaka) med brev.
Nu är det så att vi har flera stycken kringevenemang också: exempelvis en cocktail och en brunch. Ett av dessa ska folk anmäla närvaro direkt till mina föräldrar, enligt instruktioner de fick med inbjudan (en bilaga till vår bröllopsinbjudan).
De andra tre evenemangen behöver vi bara en icke-bindande anmälan till, för att veta ungefär hur många som kommer. Men hur samlar vi in det bäst?
Många har redan svarat i sina bröllopsmiddagssvar att de kommer på en eller flera av de andra aktiviteterna, fast vi hade skrivit att de inte behöver svara om detta förrän vi informerar mer om det senare. Nästan alla har då ändå missat att nämna en eller flera av aktiviteterna; andra har svarat lite vagt att de hoppas kunna vara med om allt.
Så vi tänker skicka ut ett uppdateringsmail snart, när vi har bröllopsfest-gästlistan mer eller mindre klar – alltså bara till dem som faktiskt kommer – och be dem anmäla sig till resten (samt påminna om att de ska OSA till mina föräldrar).
Frågan är om vi bara ska be folk svara t ex ”ja”, ”nej”, ”kanske” för respektive extra-evenemang med vändande e-post i en enkel uppställning vi kan göra inne i mailet. M2B tycker att det vore enklast/att det räcker, och så prickar vi av i vår Excelfil.
Men jag skulle hellre vilja använda det elegantare Paperless Post (som jag tipsat om i en ennan tråd, se www.paperlesspost.com – en lyxigare version av tjänster såsom eVite).
Då kan folk anmäla sig elektroniskt och inte bara skriva i mail som vi kanske måste tolka och föra in på olika sätt. Paperless Post har många fördelar förutom att det är snyggt: man ser hur många som kommer, vilka som inte öppnat sina mail etc, och det finns utrymme för att låta folk anmäla sina barn till de aktiviteter där det funkar.
Det systemet tillåter dock inte att man tar upp flera anmälningar/OSA i samma utskick, utan vi måste i såfall göra TRE stycken separata utskick.
När man väl har gästlistan och rutinerna klara är det inget större problem för mig att göra extra utskick – men risken är kanske att folk känner sig spammade om de måste öppna och svara på TRE stycken särskilda mail, särskilt om de tycker att de redan svarat om något av evenemangen.
Och vi vill ju inte spamma våra gäster...eller att de ska tycka att det blir jobbigt med alla dessa inbjudningar och evenemang.
Vad tror ni? Kanske kan vi skriva ett massmail och flagga för att de även ska hålla utkik efter tre stycken Paperless Post-mail. Då kan vi be om ursäkt för och förklara att det blir flera mail, och även be dem kolla i sina spamfilter.
Jag har även kollat om det vore idé att lägga upp svarsformulär som enkäter i Google Docs eller SurveyMonkey, men det är en aning krångligt att få till det bra (särskilt Survey Monkey) och inte alls elegant.
Fler idéer för hur man ska samla in så många svar som möjligt gällande flera olika evenemang, utan att det upplevs som störande?