• MrsT2011

Jag har nått mitt viktminskningsmål! TIPS till andra!

Åh vad skönt, nu ska jag bara hålla vikten fram till bröllopet, fyra veckor kvar idag!

Dessa tips riktar sig till er som liksom jag var hyfsat normalviktiga redan innan och mest vill "tajta till" er och tappa några kilo, främst av fåfänga. För det mesta väger jag 68 kg till mina 168 cm, det ger ett BMI på 24. I januari efter att ha svullat under julen visade vågen 70 kg. Då fick jag nog och bestämde mig för att försöka gå ner 4 kg till vårt bröllop 4 juni. Per idag den 7 maj visar vågen 65,5 kg! Succé är ordet för dagen!

Liksom många andra har jag ibland känt att "vad tusan, jag äter ju nyttigt OCH tränar, varför står vågen still?" Så nu tog jag några extra starka grepp på min livsstil, här kommer mina tips:

- Jag kickstartade med en burk äppelcidervinäger-kapslar. (Dagsdosen är tre tabletter) De hjälper föga mot övervikt men har den positiva effekten på mig att de dämpar hungerskänslorna. Det påstås att de även ökar förbränningen men det har jag ingen aning om.

- Det är lätt hänt att man säger "men jag äter ju nyttigt i veckorna" vilket betyder att man väljer bra mat till sina huvudmåltider. Gott så, men problemet är att ALLT räknas. Varenda bulle till fredagsfikat, varenda chipspåse till fredagsmyset, varenda vinflaska och varenda glass. Mina egna laster är pizza, lösgodis och glass.

- Eftersom ALLT räknas måste man minska på skräpet för att nå resultat. Att halvera är den lättaste lösningen. Försök få med sambon på noterna. Exempel: Ni delar alltid en flaska vin på fredagen och en på lördagen. Halvering: Varsitt glas vin, ett på fredagen och ett på lördagen. Skruva igen korken och drick upp andra halvan av flaskan nästa helg.

- Skippa allt skräp som jobbet bjuder på, hos oss är det bulle i tid och otid, alltid nån ny kund eller nån som fyller år. Det bästa man ka tänka är "varför ska jag lyxa tillsammans med de här människorna? Nej jag lyxar hellre med vin hemma i soffan på fredag".

- Ät mindre av allt! Med dämpade hungerskänslor äter man ofta av gammal vana och för att det är gott. Är det bricksystem och buffé på lunchrestaurangen? Lassa på mer på salladstallriken och mindre av sås och potatis. Ät bara fil & flingor på morgonen och hoppa över mackan. Käka två bananer vid olika tillfällen under förmiddan så klarar du dig fram till lunch.

- Slarva inte med träningen! Försök dessutom att "chocka" kroppen med något helt nytt, om du alltid joggar fem km i samma tempo ger det till slut ingen effekt. Varva löpträning med cykel, simning, zumba, styrketräning, annan dans, stepup, eller vad tusan som helst, bara du rör på dig. Här gäller dubblering istället för halvering. Ta i dubbelt så hårt på varje pass och om du brukar träna 1 gång i veckan ska du istället försöka träna 2 ggr i veckan. Man måste inte lägga all sin fritid på träning men man måste ta i extra mycket när man väl kör.

Lycka till alla, nu ska jag istället börja jobba på I-landsproblemet "hur man håller vikten"!

• Svar på tråden Jag har nått mitt viktminskningsmål! TIPS till andra!
  • Sebastiána

Tack för tipsen! Jag måste gå ner 3 kilo till bröllopet för att komma i klänningen och känna mig mindre plufsig. Jag har strukit allt gelégodis och all söt dricka (+ kakor, glass och liknande) nu och imorgon äter jag den sista mörka chokladbiten. Jag går 30 minuter om dagen minst också.

Jag vet att jag kommer att klara av att gå ner om jag bara följer detta. Idag var det jättesvårt. Hur soligt och fint som helst och folk satt där det var lä och åt mjukglass på stan. Jag var så sugen, men lyckades motstå.

Om man vill gå ner i vikt är det allra bästa att skära bort allt onyttigt först, som godia, glass, chips mm, innan man börjar med någon diet... och motionera samtidigt.

• MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-05-07 17:21:20 följande:
    Om man vill gå ner i vikt är det allra bästa att skära bort allt onyttigt först, som godia, glass, chips mm, innan man börjar med någon diet... och motionera samtidigt.
    Helt rätt! Särskilt när det "bara" rör sig om 3-5 kg som det ju handlar om i vårt fall. Har några fler tips:
    När du promenerar, se till att det stramar i "höftböjaren" och övre delen av låret. Då kan man betrakta promenaden som "power-walk".

Drycker i allmänhet är förresten en stor bov. Välj gärna svart te eller vatten istället för till exempel juice, åtminstone ibland. Caffe latte är tidernas kaloribomb, bryggkaffe med en skvätt lättmjölk är mycket bättre om man inte gillar svart kaffe.
Svar på tråden Jag har nått mitt viktminskningsmål! TIPS till andra!