• frallan

Provdukning

Nu har jag gjort en provdukning inför bröllopet den 4 juni... det närmar sig med stormsteg och jag vill gärna ha tips och idéer på hur man kan göra det bättre om det inte är bra nu. Borden kommer vara rektangulära men färgerna är de samma.
    Vit duk, vitt porslin, enkla glas. Gröna, svarta och rosa servetter. svart-vit randiga påsar med lite kul grejer i. Placeringskorten sitter på glasen med en klädnypa. Motivet på placeringskortet är taget från framsidan på inbjudningarna.
    Det kommer vara stor brudslöja i gamla vinflaskor och inte bara löv som det är på bilderna. Bordsnummret kommer vi hänga i buketterna som på bilderna.
    I stället för enarmade ljusstakar kommer det att vara 3-armade och borden kommer rymma 6-8 personer per bord. Tårpapper kommer ligga på varje tallrik som på bilderna. I taket ovanför borden kommer det att hänga pompoms (som den på någon av bilderna) i små klungor.

Mitt mål är att det skall kännas ombonat och mysigt, inte allt för stelt och högtidligt. Temat för kvällen är gamaldags cirkus och om det finns plats på borden när vi dukat upp allt, kommer det troligtvis placeras lite roliga saker där också, som en uppstoppad fågel, ett damben, en gammal jordglob eller nåt... I påsarna på tallrikarna finns små roliga saker som lösmustascher. Klädseln på festen är frivillig men det är hatt tvång, så vi hoppas på att få se många härliga hattar på våra 75 gäster! Engångskameror på alla bord (har ni något tips på hur man kan pimpa kamrorna så de blir fina vore det toppen).

• Svar på tråden Provdukning
  • frallan

*puff*

Ingen som har några tankar, eller så

• kandersson174

Helt fantastikt, jättesnyggt!

• frallan
    kandersson174 skrev 2011-05-07 23:47:49 följande:
    Helt fantastikt, jättesnyggt!
    Tack!
    Inget jag borde ändra på då?
    Börjar bli lite nervös nu, hihi... vill ju att allt skall bli precis så perfekt som det bara kan bli.
  • Ciccci

Jättefint!
    Men personligen tycker jag inte om när man har servetterna I glaset...
    Men det gör man ju som man vill själv..

Annras jättefint!!!!

• Lisa201109

Jag tycker egentligen inte heller om servetter i glas, men tycker att det passar jättefint in i er dukning och det ser genomtänkt och personligt ut!

• EllaBella

Tycker det var väldigt snyggt med kombinationen av de olika färgerna och lite speciella placeringskort

Om jag ska tycka till om något så ser det kanske lite tomt ut på tallrikarna med bara de svart-vita påsarna. Eftersom dukningen i övrigt knappast är minimalistisk så skulle det nog se fint ut med någon liten dekoration till på påsarna. Kanske en stor svart fjäder diagonalt över tallriken? 

• Anna Maria

Färgvalet är superfint, älskar de små detaljerna och gammal curkustema!
    Jag tycker dock att servetterna i glasen tar bort fokus från blommorna bredvid,
    kanske bättre att ha dem under de fina randiga påsarna, så att det kommer lite färg där istället?

De små skyltarna vid varje glas är jätteläckra! Tycker det räcker bra att bara ha dem på glasen,
    så märker man den ännu bättre!

Önskar er ett superhärligt bröllop!

A & S
  • MrsT2011

Superfin dukning, jag hade inte ändrat något alls!!

Men ursäkta en tråkig praktiker, det ser ut på två av bilderna som att ljusen står för nära de hängade pappersbollarna och de gröna växterna... Var noga med att placera ljusen så att inget ovanför dem kan fatta eld.

• frallan
    EllaBella skrev 2011-05-08 08:47:12 följande:
    Tycker det var väldigt snyggt med kombinationen av de olika färgerna och lite speciella placeringskort

Om jag ska tycka till om något så ser det kanske lite tomt ut på tallrikarna med bara de svart-vita påsarna. Eftersom dukningen i övrigt knappast är minimalistisk så skulle det nog se fint ut med någon liten dekoration till på påsarna. Kanske en stor svart fjäder diagonalt över tallriken? 
    Tack!
    Jag kan hålla med dig om att det ser lite tomt ut på tallrikarna... något mer där kanske, en fjäder är ingen du idé.. Jag var ett tag inne på påfågelfjädrar på tallrikarna men det blir så hiskeligt dyrt med 80 stycken såna. Svarta kanske kunde vara fint istället. Har även funderat på att försöka mig på att färga tårtpappret själv så att det blir lite färg av det... vad tror ni om det?
    Anna Maria skrev 2011-05-08 09:20:54 följande:
    Färgvalet är superfint, älskar de små detaljerna och gammal curkustema!
    Jag tycker dock att servetterna i glasen tar bort fokus från blommorna bredvid,
    kanske bättre att ha dem under de fina randiga påsarna, så att det kommer lite färg där istället?

De små skyltarna vid varje glas är jätteläckra! Tycker det räcker bra att bara ha dem på glasen,
    så märker man den ännu bättre!

Önskar er ett superhärligt bröllop!
    A & S
    Tack! Jag hoppas det blir sådär härligt som jag tänker mig det!
    Jag tror att servetterna blir kvar i glasen för jag gillar tvärt om inte när det ser sådär "finsittning" ut med rullade servetter och servettringar... Men skall prova att ha servetterna på tallriken under påsarna och se hur det ser ut   
    MrsT2011 skrev 2011-05-08 10:29:38 följande:
    Superfin dukning, jag hade inte ändrat något alls!!

Men ursäkta en tråkig praktiker, det ser ut på två av bilderna som att ljusen står för nära de hängade pappersbollarna och de gröna växterna... Var noga med att placera ljusen så att inget ovanför dem kan fatta eld.
    Tack för omtanken och kul att du gillar det!
    Nä, det ser bara ut som att det är nära, min blivande som håller i en av bollarna en bit framför ljuset för att jag skulle få en känsla för om det passade ihop eller inte... men i verkligheten kommer de att hänga mycket högre upp i taket och borden kommer vara större så blommorna kommer nog inte stå så nära ljusen när det väl bär av! 
  • nikkihag

Jättefint och fina färger o servetter i glasen är bara så rätt!! Sen gillar jag dina ljusstakar skarpt, var har du hittat dom?
    Men personligen så undrar jag varför tårtpapper?! Skulle vara finare utan.

• frallan

Ingen som har något bra tips på hur man kan fixa till engångskamerorna så de blir lite roligare? Hade inte riktigt råd att köpa såna som är specialdesignade... så tänkte man kunde piffa till vanliga.

nikkihag skrev 2011-05-08 12:34:05 följande:
    Jättefint och fina färger o servetter i glasen är bara så rätt!! Sen gillar jag dina ljusstakar skarpt, var har du hittat dom?
    Men personligen så undrar jag varför tårtpapper?! Skulle vara finare utan.
    Tack! Ljustakarna är inte de som kommer användas på festen, då blir det tre armade men den du ser på bilden har jag nog köpt på ikea om jag inte mins fel...
    Jasså du gillar inte tårtpappret, hm jag kanske skall prova utan det en gång också, men jag tyckte det gjorde att det kändes lite mer gammeldags på nåt vis... Men det kanske blir lite mycket?
  • Anna Maria
    frallan skrev 2011-05-09 01:21:09 följande:
    Ingen som har något bra tips på hur man kan fixa till engångskamerorna så de blir lite roligare? Hade inte riktigt råd att köpa såna som är specialdesignade... så tänkte man kunde piffa till vanliga.Tack! Ljustakarna är inte de som kommer användas på festen, då blir det tre armade men den du ser på bilden har jag nog köpt på ikea om jag inte mins fel...
    Jasså du gillar inte tårtpappret, hm jag kanske skall prova utan det en gång också, men jag tyckte det gjorde att det kändes lite mer gammeldags på nåt vis... Men det kanske blir lite mycket?
    Jag tyckte också att det blev en mer gammeldags känsla med tårtpapper, fint med den lilla spetskanten!
    A & S
  • FruFiddeli

Jätte fin dukning och jag tycker att den absolut snyggaste detaljen var tårtpappert så det tycker jag inte alls du ska ta bort, jätte gulligt. Jag hade snott den iden om det var så att våra gäster tog upp mat själva, men nu är det tyvärr så att det kommer färdigupplagt från köket, på tallrikar, hmm vi kanske ska tänka om..

• nikkihag

Förstår inte vad tårtpappret är till för. Ska man äta på dom?! 

• frallan
    nikkihag skrev 2011-05-10 17:23:00 följande:
    Förstår inte vad tårtpappret är till för. Ska man äta på dom?! 
    Nä, det är bara till för prydnad... för att det skall se lite gulligt ut. När de tar mat kan de lägga tårtpappret under sin mattallrik som en tablett. Men det har ju ingen mer funktion än att det skulle vara lite fint, typ istället för att lägga konfetti på bordet eller något.
  • frallan
    FruFiddeli skrev 2011-05-09 22:23:19 följande:
    Jätte fin dukning och jag tycker att den absolut snyggaste detaljen var tårtpappert så det tycker jag inte alls du ska ta bort, jätte gulligt. Jag hade snott den iden om det var så att våra gäster tog upp mat själva, men nu är det tyvärr så att det kommer färdigupplagt från köket, på tallrikar, hmm vi kanske ska tänka om..
    Man kan ju lägga det direkt på duken som en tablett men då kanske man skall köpa en större variant. tyvärr är dom ju lite dyrare om dom är större... det finns ju dessutom tårtpapper i färg om man vill ha det
  • nikkihag
    frallan skrev 2011-05-12 15:57:02 följande:
    Nä, det är bara till för prydnad... för att det skall se lite gulligt ut. När de tar mat kan de lägga tårtpappret under sin mattallrik som en tablett. Men det har ju ingen mer funktion än att det skulle vara lite fint, typ istället för att lägga konfetti på bordet eller något.
    Okej jag förstår :) Tänk vad olika smak alla har men det är väl en himla tur, vilket kaos det skulle bli ;)
    Man ska ha det som känns rätt! Lycka till på den stora dagen  
  • frallan
    nikkihag skrev 2011-05-12 16:22:34 följande:
    Okej jag förstår :) Tänk vad olika smak alla har men det är väl en himla tur, vilket kaos det skulle bli ;)
    Man ska ha det som känns rätt! Lycka till på den stora dagen  
    Hahahaha, ja vi är alla olika
    Man kan väl säga som så att vårt bröllop, och temat runt omkring, kommer vara allt annat än minimalistiskt så att ha en dukning som är väldigt clean eller enkel alternativt  modern hade inte funkat... men i ett annat samanhang hade jag kanske inte valt att duka på det sättet. Skulle vårt bröllop vara mer klassiskt, så hade nog dukningen också varit det, men med denna festen valde vi att "go all in" och köra på ett tema... självklart med en bröllops underton
  • nikkihag
    frallan skrev 2011-05-12 16:46:22 följande:
    Hahahaha, ja vi är alla olika
    Man kan väl säga som så att vårt bröllop, och temat runt omkring, kommer vara allt annat än minimalistiskt så att ha en dukning som är väldigt clean eller enkel alternativt  modern hade inte funkat... men i ett annat samanhang hade jag kanske inte valt att duka på det sättet. Skulle vårt bröllop vara mer klassiskt, så hade nog dukningen också varit det, men med denna festen valde vi att "go all in" och köra på ett tema... självklart med en bröllops underton
  • FruHassel

Jag tycker det är en fin dukning men jag gillar inte riktigt påsen på tallriken, den känns felplacerad och likså gillar jag inte servetterna i glaset.... kanske luta påsen mot glaset och servetten på tallriken!?! 

Svar på tråden Provdukning