• Trollmor

festtips :)

Hej,

I början av augusti kommer jag och min sambo att gifta oss. Endast våra familjer vet och kommer vara med på vår stora dag.
    Vi har länge känt att vi ändå skulle vilja fira med våra vänner, fast inte på det klassiska viset.
    Nu har vi iallafall fått tag i en lokal, och fixat caterad mat. Men lokalen ligger lite avsides, och av erfarenhet vet jag att lokalfester kan bli rätt så stela...
    Så jag skulle bli jätte tacksam om ni kan komma med förslag på vad man kan göra för att det ska bli lite roligare...

Vi tänker duka upp långbord, göra någon rolig bordsplacering samt något "flippat" tema. Bjuder på lite alkohol, vill man ha mer så får man ta med eget, och vi ska skriva klart och tydligt i inbjudan att vi inte vill ha några presenter, vi vill bara fira med våra vänner kort och gott.
    Så långt är vi helt överrens, men lite aktiviteter under kvällen kanske inte är helt fel....

vad tänker ni?

• Svar på tråden festtips :)
  • förlovadflicka

Vad kan ni tänka er för tema? :) 

• Tessa

Att ha ett liveband brukar vara uppskattat av gasterna. Om ni gillar nagon speciell typ av musik sa leta runt bland "garagemusikerna", det finns manga duktiga musiker som inte ar etablerade och darfor aven ar billigare att hyra in for en kvall.

Temat kan ju vara nagot som representerar er, har ni ett gemensamt intresse eller har ni tva vitt skilda intressen som ni kan kora ihop sa blir det ju lite "flippat" :)

• Brudankan

Vi hade musiquiz med vår musiker under middagen. Jätteuppskattat inslag som gjorde att det blev ett riktigt drag. Innan middagen hade vi den klassiska tipspromenaden där det vinnande laget fick ett hemligt pris. De fick ett kuvärt med våra uppgifter samt ett visakort och en dator. Sen hade de 15 minuter på sig att boka oss en bröllopsweekend som de skulle presentera under middagen. Vi hade inget tema. Däremot hade alla gäster fått osa med vilken kändis de liknar och bordsplacering var satt efter detta. 

• Mace

Kör lite lekar i början av festen, dvs innan middag och sådant, och bryt upp par och liknande så att man börjar prata med andra. Se till att folk får en drink innan så brukar snacket gå lite lättare.

Finns många olika lekar, allt beror ju på vilken typ av fest man har, men musikquiz brukar vara uppskattat och andra lekar där man får röra lite på sig. Stafett med ballong mellan benen och andra sådana klassiker kan också funka. Tipspromenad är bra.

Jag tror att de mest lyckade festerna är där där folk börjar prata med varandra och lär känna nya människor. Om man bara kan få folk att göra det och så att säga bryta isen åt dem (för jag antar att inte alla känner varandra sen förr?) så brukar det bli bra.

Och så musik förstås.  

• johanna suarez
    Trollmor skrev 2011-05-10 07:58:58 följande:

Hej,

I början av augusti kommer jag och min sambo att gifta oss. Endast våra familjer vet och kommer vara med på vår stora dag.
    Vi har länge känt att vi ändå skulle vilja fira med våra vänner, fast inte på det klassiska viset.
    Nu har vi iallafall fått tag i en lokal, och fixat caterad mat. Men lokalen ligger lite avsides, och av erfarenhet vet jag att lokalfester kan bli rätt så stela...
    Så jag skulle bli jätte tacksam om ni kan komma med förslag på vad man kan göra för att det ska bli lite roligare...

Vi tänker duka upp långbord, göra någon rolig bordsplacering samt något "flippat" tema. Bjuder på lite alkohol, vill man ha mer så får man ta med eget, och vi ska skriva klart och tydligt i inbjudan att vi inte vill ha några presenter, vi vill bara fira med våra vänner kort och gott.
    Så långt är vi helt överrens, men lite aktiviteter under kvällen kanske inte är helt fel....

vad tänker ni?

En show efter maten är kanske trevligt för att bryta isen. Jag brukar uppträda där jag kommer in efter maten och uppträder. Jag brukar avsluta med att bjuda upp gäster där de får prova olika danssteg. Kika in på min sida var det finns en länk till hemsidan...
    Lycka till med festen =)
  • Sammet

Fixa en "spexar-korg" med roliga/busiga/halvfula prylar i (alltifrån hattar, stora slipsar, ansiktsmaskar, hawaii halsband, roliga glasögon, sjalar, kepsar, konstiga smycken, prickiga diadem osv.) . När dansen kommit igång är det rätt kul att plocka upp nånting ur korgen och shakea med. Alla kommer att se roliga ut och skrattet blir mer. 

Svar på tråden festtips :)