• Pinkgrape

Någon som är duktig på musik?

Vi skulle vilja ha denna låten på vårt bröllop

The Wannadies – You And Me Song

Det är ju en kille som sjunger, är det då svårt att ändra tonart på den så den passar en tjej att sjunga?

Jag kan inget alls om musik, men tjejen som förhoppningsvis ska sjunga på vårt bröllop bad oss fundera ut en annan sång kanske, då hon tyckte att det skulle bli mycket jobb med att konvertera tonart.

Haha jag förstår ju ingenting av sådant.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Någon som är duktig på musik?
  • Syrinx

Nej, det är inte alls svårt om man har hyfsad koll på basal musikteori! Ska tjejen som sjunger också spela piano/gitarr till, eller ska kyrkomusikern göra det? Jag tycker nog det är lite konstigt att hon tycker att det är så mycket jobb faktiskt. Det hon som sångerska behöver göra är ju isåfall att klura ut vilken tonart hon tycker skulle passa för henne, och så får man hoppas på att kyrkomusikern kan hjälpa till.

Lycka till! 

• Pinkgrape
    Syrinx skrev 2011-05-10 21:01:38 följande:
    Nej, det är inte alls svårt om man har hyfsad koll på basal musikteori! Ska tjejen som sjunger också spela piano/gitarr till, eller ska kyrkomusikern göra det? Jag tycker nog det är lite konstigt att hon tycker att det är så mycket jobb faktiskt. Det hon som sångerska behöver göra är ju isåfall att klura ut vilken tonart hon tycker skulle passa för henne, och så får man hoppas på att kyrkomusikern kan hjälpa till.

Lycka till! 
    Okej. Nej, hon ska "bara" sjunga. Min pappa ska kompa på gitarr till hade vi tänkt (och han förhoppningsvis), så det är han som gör det mesta jobbet då så att säga? :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Syrinx

Ja, isåfall så är det din pappa som gör jobbet. Kan han sånt? Eller på gitarr kan det ju vara ännu lättare, om han bara lär sig ackorden så kan han sätta på ett capo på det bandet som passar för att få rätt tonart för er sångerska.

• Gwennie

Lyssnade på låten och kollade ackorden. Det ska inte vara några problem att sjunga den utan att ändra tonarten. Det kräver ju sin sångerska då den är låg i början och sen skuttar upp lite högre i refrängen, men det fixar hon säkert om hon sjungit lite tidigare. Ändrar ni tonarten får hon problem oavsett om ni höjer eller sänker den, tror jag.

Lämna över låten till gitarrist och sångerska - det är ju de som ska framföra den, så det löser dem säkert på egen hand, så kan du grubbla på annat istället :)

Svar på tråden Någon som är duktig på musik?