• xxxurp

helgrillad vildsvin

I slutet av augusti ska jag gifta mig och vi ska ha helgrillad vildsvin till buffen. jag skulle vara mycket tacksam för ideer och recept till någon för och efterätt man kan förbereda innan och massor av gott till vildsvinsbuffen.
    Mvh ulrika{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden helgrillad vildsvin
  • Chicita

Oj.. ja vi ska också ha helgrillat vildsvin, men då är det medeltidstema på maten hos oss...

Jag måste ju ändå säga att honungsglacerade rotfrukter är suveränt gott till vilt.
    Man kan antingen koka dom i honungsvatten.
    Eller så förväller man dom lite snabbt bara och sen kör dom färdigt i ugnen (som strips ungefär) och ringlar honung över så dom blir härligt karamelliserade, alltså honungen ska ringlas redan när man sätter in dom i ugnen) Glad 

En kall sås med örter och kanske vitlök (ta det lugnt med vitlöken bara Flört ) är också jättegott till...
    Pepparrot är friskt till Vildsvin. En pepparrotssås kanske?
    Kryddad färskost och hembakt bröd brukar alltid gå hem på buffé. 

En efterrätt jag gillar och som är lite rustik, som vildsvinet.. Är Lingonkokta päron och lättvispad grädde (gärna smaksatt med whisky).

Antal portioner: 4

Ingredienser

4 st fasta päron
    2 1/2 dl koncentrerad lingondricka
    2 1/2 dl vatten
    1 st kanelstång
    2 st stjärnanis
    4 msk rårörda lingon

Gör så här

1. Skala päronen men låt skaftet sitta kvar. Koka upp lingondrickskoncentrat med vatten och kryddor i en så liten kastrull som möjligt. Lägg i päronen så att de täcks av lagen.

2. Koka upp, sänk värmen och sjud päronen under lock i 20-25 minuter. Päronen ska vara mjuka men inte mosiga. Låt dem kallna i lingonlagen.

3. Blanda 4 msk av lagen med de rårörda lingonen och häll över päronen vid servering. Servera med lättvispad grädde.

• zvartaliljan

Vi ska också ha helgrillat vildsvin

På buffébordet kommer det finnas:

Potatisgratäng
    Ratatouille
    Kantarellsås
    Rödvinssås
    Tjälknöl
    Potatissallad
    pastasallad
    Grekisk sallad
    + flera olika sallader
    marinerade champinjoner och marinerad grönsaksblandning (paprika, zuccini m.m)
    marinerad bönsallad
    Focaccia

Allt går att förbereda dagen/dagarna innan. Förutom vildsvinet då.

Till förrätt blir det nog gräslöks och ostpannacotta med marinerade räkor
    Efterrätt blir Tiramisu

• Kattpoet

Grädd Stuvad  kantarell eller trattisar är alltid gott till, så är även lingongele, palsternack och pepparotmos  och  "salta" äppleknyten.

• Sannalouise87

Vi kommer köra det enkelt. Helgrillad vildsvin med potatisgratäng och sallad till. Bröd, smör och ost. That's it!

• xxxurp

Åhhh tack så mycket. Jag känner att jag stått och trampat med allt vad bröllop heter.

Svar på tråden helgrillad vildsvin