• mazlin

Hjälp mig med festprogrammet

Festprogrammet är verkligen jätte svårt att få ihop. 

Jag behöver hjälp att formulera mig att man ska vända sig till toastmastern om man önskar hålla tal eller har några frågor.

Sen klurar jag på hur jag ska skriva menyn. Vi kommer att ha en lavendelbuffé med olika tillbehör samt lite små plock som vi ordnar själva tex marinerad fetaost med oliv, västerbottenchefekace ect..  

Men hur ska jag skriva? 

• Svar på tråden Hjälp mig med festprogrammet
  • Helena Mikael

Hej!
    Man brukar inte skriva i festhäftet att man ska vända sig till Toastmastern för att hålla tal osv, det brukar framgå i inbjudan.
    För Festhäftet har du ju på festen och då ska allt med tal osv vara klar.

Såhär har vi (jag) lagt upp vårat festhäfte:
    Sid 1 +2: Meny (vi har också buffe så här har jag skrivit vad som finns på buffén, vilket vin som serveras till, vilka ostar som finns som snacks innan vi anländer, och att det är fri bar hela kvällen.
    Sid 3: En liten historia om oss och hur vi träffades
    Sid 4: Tack-sidan. Här tackar vi alla som gjort extra mycket för oss inför bröllopet.
    Sid 5: Ordningsregler + bild på mig
    Sid 6: En sång
    Sig 7: Rolig Dikt + bild på oss
    Sid 8: sång + bild på min sambo
    Sid 9+10: Bordsplac
    Sid 11-14: Rolig info om alla gäster
    Sid 15: Sång
    Sid 16: bild på oss
    Sid 17+18: Info om logistik på kvällen etc + bild på oss.

Häftet är i A5 format och vi trycker gästens namn på framsidan så dem kommer även fungera som placerings kort.

• Gwennie

Det där med formuleringarna angående toastmaster och värdpar har jag överlåtit till dem själva under rubrikerna: "Värdinnan höjer rösten" och "Toastmastern tar sig ton". Där skriver de själva en kort text med den information som de tycker att det är viktigt att gästerna vet om dem och deras roller under festen. Känns trevligt att de får presentera sig själv :)

• Moster Stina

Vi hade svårt att hitta toastmaster, och kunde omöjligt veta vem/vilka som skulle ta sig an uppdraget redan när inbjudnaingarna gick ut.
    Så för oss är det självklart att det står att man skall vända sig till dem, (mina tre systrar) i festprogrammet.
    Dessutom kan det alltid vara kul för folk att minnas efteråt, om de tar med sig sina häften hem.

För oss står det bara så här:
    Ikväll är x, x och x toastmastrar, och det är alltså till dem ni skall vända er om ni vill hålla tal, eller göra något annat upptåg.

Vi sätter också in menyn i programmet. Känns enklare så, än att ha sådana separat på bordet. Hur fint det än hade varit. Men vi har lagt MYCKET tid på att skapa fina pärmar till festprogrammen, med hjälp av två olika tapeter, så det kommer bli fint ändå tror vi...

Bordsplacering är väl kul och bra att ha i programmet, MEN om folk blir sjuka och uteblir så kan man liksom inte göra snabbändringar i sista minuten, och så gapar det väldigt tomt.
    Det blir alltså väldigt stressigt, om man vill få till det rätt och bra...

Då kan man ju istället presentera något om alla gäster med en liten rad. I bokstavsordning kanske...

Nummer till taxi är alltid bra att ha!

• Bellapea

Martinaa: Vilken inspirerande och fin blogg du har! Är just nu i fasen med att utforma inbjudningskort och de andra trycksakerna - det är inte det lättaste! Jättekul att se hur du gjort, steg för steg. Tack! :)

• MochN

martinaa: vilken rolig blogg du har och jag blev jätte inspirerad!
    du beskrev varje moment jätte bra och allt lätt så enkelt Glad

• LindaochJohn

Åh vad mycket roliga tips Martinaa! Tack! Skrattande

• Martinaa

Varsågoda allihopa! :) Jättekul att kunna vara till hjälp och inspiration! Skrattande

Bloggen lever nu igen och nu har jag börjat skriva ner vår bröllopsberättelse där om det är någon som vill läsa om den! :) Första inlägget ligger uppe, sedan kommer det ett imorgon och ett på onsdag. Och sen är det några kvar som dyker upp i mån av tid ;)

***************** http://brollopspyssel.blogg.se ****************

• Fru Kopparskiöld

Vilken fin blogg och tack för alla tips du ger!

• mikaela86

Martinaa det ser ut som attt era festhäften är A4 som är vikt på kortsidan, hur fick ni texten att ligga ner på pappert?? Har försökt och försökt medn får det inte till att fungera!! 
    Hoppas att du förstod vad jag menade!!
    Jätte inspererande blogg =)) 

• nötmix

Vi kommer att ha fina lappar som ligger på borden med pennor (inte en till varje gäst, utan kanske 1 eller 2 per bord, beroende på utrymmet i schemat) där det kommer att stå typ "Jag vill hålla ett spontantal för brudparet, namn______" osv. Det kommer även att stå "LÄMNA IN DETTA SNARAST till TM.

Annars skriver vi ut på vår bröllopsida att talen anmäles till TM, min mamma som är värdinna kommer även att fråga när folk ringer och anmäler sig om de behöver komma i kontakt med TM -> då ger hon numret eller hänvisar till vår bröllopssida. 

• nötmix

Menyn kommer vi inte ha med i festhäftet utan separat. Vi har också buffe men den presenteras och förklaras av cateringfirman när gästerna går fram. Vi kommer även att ha lappar om vad rätterna heter på buffeborden.

Vi har med gästpresentation, bordsplacering, historien om oss, bilder på oss som små, tvättråd för kärleken, allsånger, bröllopsbingo, information om varannan vatten tex. fast på ett trevligt sätt, konversations tips och några dikter om kärlek samt några skämt.  Det viktigaste för oss är att programmen är snygga och intressanta, annars kan de kvitta. 

• CiaLia

får man fråga vilka allsånger ni tagit med?

Någon som har tips på allsånger som även engelsktalande gäster kan sjunga med på?

Svar på tråden Hjälp mig med festprogrammet