Ska man dela ut påskar med ris/gryn i kyrkan?
Hur brukar det vara? Ska man dela ut små påsar med gryn/ris (vad har man egentligen?) i kyrkan till gästerna eller ska man räkna med att de har med sig själva?
Hur brukar det vara? Ska man dela ut små påsar med gryn/ris (vad har man egentligen?) i kyrkan till gästerna eller ska man räkna med att de har med sig själva?
På de bröllop jag har varit på då har man fått ta en liten organzapåse med puffat ris ur en stor korg som värdparet har ställt utanför kyrkan när man kommer dit och går in, alternativt att värdparet står och delar ut dem tillsammans med vigselprogrammet i kyrkodörren. Tror inte man kan räkna med att gästerna ska tänka på att ta med sådant själva
Riset är ju en hylling till brudparet, en önskan om välgång. Jag vill inte tala om för mina gäster hur de ska hylla oss. Om de inte vill hylla oss behöver de inte. De som vill hylla oss tar med ris.
jag har alltid haft med eget och så har även många andra gäster haft
på senare tis har det dock blivit vanligt med dessa omalade organsapåsar som brudparet håller med
Även vanligt med såpbubblor
Ris är ju inte bra för fåglar, då kan solroskärnor vara bättre eller andra frön
Tar man skalade så känns det inte heller lika "skräpigt"
En del kastar konfetti, kolla dock först med kyrkan då de kan ha invändningar
Vi låter våra gäster ta med riset själva. De som vill kasta får kasta. Jag blir inte jätteledsen om inte alla kastar heller, det är rätt skönt om frisyren inte är helt full med ris.
@sebastiana Vad tror du dina gäster gör vid kyrkan om de inte är där för att hylla dig? Jävla kärringkommentar
@sebastiana Vad tror du dina gäster gör vid kyrkan om de inte är där för att hylla dig? Jävla kärringkommentar