• Sebastiána

Hur behåller man sitt fina. långa hår?

Jag har fått ganska långt hår nu. Det räcker en bra bit ner från axlarna, ner till brösten ungefär. Jag sparade ut det till bröllopet men har fått blodad tand och vill ha långt hår nu ett tag. Hur håller jag det fint och långt? Någon gång måste man väl klippa topparna, men jag vill göra det så sällan som möjligt, så tips på hur man håller det i god kondition och inte sliter på det tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Hur behåller man sitt fina. långa hår?
  • Aniara4

Sidenörngott och mikrofiberhandduk! Och inte gnugga.

Och så förstås inte föna om man kan undvika det, borsta och greja så lite som möjligt.

Själv kör jag med balsammetoden dessutom för att inte torka ut det, se www.lockig.se !

• Smuppra

Tänk på vad du använder för tofsar/spännen när du sätter upp håret. Undvik metall. Jag har tex alltid tofsar utan "metallklip" på. Metallen sliter extra på håret. Och har man då dessutom hästsvans eller liknande ofta så skaver det på håret på samma ställe varje dag, och håret går lättare av...

Och att klippa bort de kluvna topparna men inte mer än så tror jag är bra också. Dvs hyfsat ofta men väldigt lite i taget (man måste inte gå till frisör för det). Och tänka på att håret är ömtåligare när det är blött, så dra och slit inte i det då (tex borsta igenom håret "våldsamt").

Lycka till!

• Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-05-12 12:53:54 följande:
    Sidenörngott och mikrofiberhandduk! Och inte gnugga.

Och så förstås inte föna om man kan undvika det, borsta och greja så lite som möjligt.

Själv kör jag med balsammetoden dessutom för att inte torka ut det, se www.lockig.se !
    Sådana örngott har jag inte dessvärre, men jag fönar så gott som aldrig håret.
  • Sebastiána

Fler tips?

Jag ska köpa hårsnoddar utan metall idag. Den senaste tiden har jag använt mig av sådana där hårklämmor i plast som är som två böjda kammar med gångjärn emellan (vet inte alls vad de kallas). Det måste ju vara skonsamt!

• Anna89

AO är att klippa topparna regelbundet! 
    Men använd en inpackning anpassad till din kvalite, är det färgat? torrt? livlöst? finns en för alla.
    Köp ett serum för topparna som du drar igenom håret, det hjälper till att öka glasen och sluter topparna- förhindrar att det bryts av! Rekomenderar SP - Perfect ends (kärmform istället för silikon)

Använd värmeskydd om du måste använda värmeverktyg
    Gör en fläta när du går och lägger dig( då sliter det jämnt på håret, istället för på ett utsatt ställe)
    Tvätta inte håret för ofta- det torkar ut. 
    Nu i sommar bör du använda ett UV skydd till ditt hår. Finns i form utav Shampo,balsam,spray,lotion.

Lycka till !  

• Thessa01

Jag plattar håret varje dag och mitt hår verkar vara outslitligt för frisörerna berömmer alltid mitt hårs avsaknad av kluvna/nötta toppar (klipper mig sällan dessutom).

Jag är noga med värmeskydd när jag plattar håret (men det gör nog inte du) annars kör jag med inpackning 1-2 gånger per vecka och tvättar med frisörschampoo och balsam (Sebastians Penetrait), dessutom har jag ibland krämer i håret som vårdar det på dagen så topparna inte blir torra (typ Sebastians potion 9) och lite glanspray. Mer än så behövs inte ;.) Börjar håret se risigt och trist ut, då tonar jag det!

• LoppanV
    Thessa01 skrev 2011-05-27 15:55:33 följande:
    Jag plattar håret varje dag och mitt hår verkar vara outslitligt för frisörerna berömmer alltid mitt hårs avsaknad av kluvna/nötta toppar (klipper mig sällan dessutom).

Jag är noga med värmeskydd när jag plattar håret (men det gör nog inte du) annars kör jag med inpackning 1-2 gånger per vecka och tvättar med frisörschampoo och balsam (Sebastians Penetrait), dessutom har jag ibland krämer i håret som vårdar det på dagen så topparna inte blir torra (typ Sebastians potion 9) och lite glanspray. Mer än så behövs inte ;.) Börjar håret se risigt och trist ut, då tonar jag det!
    Du verkar tydligen ha en väldigt bra kvalitet på ditt hår. Grattis!
    Inte så lite dyra produkter där inte..
    Sebastiána skrev 2011-05-12 12:48:26 följande:
    Jag har fått ganska långt hår nu. Det räcker en bra bit ner från axlarna, ner till brösten ungefär. Jag sparade ut det till bröllopet men har fått blodad tand och vill ha långt hår nu ett tag. Hur håller jag det fint och långt? Någon gång måste man väl klippa topparna, men jag vill göra det så sällan som möjligt, så tips på hur man håller det i god kondition och inte sliter på det tas tacksamt emot.
    Jag har också långt hår, räcker mig nästan ner till rumpan och visst det är inte lätt att alltid hålla det i skick.

Men jag rekomenderar att investera i en billig microfiber-handuk från claes Ohlson. Kostar väl typ 69:- och sliter mycket mindre än frotté och torkar dessutom håret utan att man håller på och gnuggar.

Vilka hårprodukter som passa ditt hår vet du nog bäst. Dyrast är inte alltid bäst. Personligen gillar jag tresemmé. Använder deras schampoo, balsam och hår-inpackning. Funkar utmärkt för mig och dessutom luktar det väldigt gott :) har provat matrix och lite andra frisörmärken men de vill mitt hår inte ha då ser de slitet och frissigt ut. Aussies är ett annat märke jag gillar, det är lite dyrare men funkar absolut. Deras "3 minute miracle" är en jättebra komplettering till inpackning.

Att borsta håret sliter ju rejält och då kan jag absolut rekomendera att investera i en riktigt bra och skonsam borste. Mitt hår blir lätt tovigt och min bästa vän heter Tangle Teazer.
    Pink Tangle Teaser

Den är skonsam och sliter knappt på håret alls. Ger minimalt med friss och jag brukar använda den när jag har i balsam i håret. Borstar man håret med balsamet i fördelar man det i hela håret och man behöver hälften så mycket gojs.

Som några andra skriver. Tvätta inte håret för ofta, som sagt det torkar ut. Blir det fetttigt emellan tvättarna, använd torrschampoo.

Använd inpackning minst en gång i veckan och sov gärna med det.

Sen är det tyvärr så att man måste klippa håret ibland. Var tredje-fjärde månad brukar jag bli rekommenderad. Men var då nog med att du absolut bara vill att de ska klippa topparna. Frisören kommer alltid vilja klippa mer men var hård. Klipp hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Sen är det ju det där med rätt tofsar och göra fläta när man ska sova men det har redan många sagt.

Hoppas du kan få nytta av tipsen.
    Lycka till!

• shakynose

Känner mig lite lost här, hur menar ni med gnugga? Brukar man göra det? Jag brukar krama ur håret i duschen bara och sedan eventuellt linda in det en stund i handduken, är det fel eller ok?

• LoppanV
    shakynose skrev 2011-05-27 17:06:24 följande:

Känner mig lite lost här, hur menar ni med gnugga? Brukar man göra det? Jag brukar krama ur håret i duschen bara och sedan eventuellt linda in det en stund i handduken, är det fel eller ok?

Nä men många gnuggar för att få det torrare snabbare. Vilket inte är bra för håret alls. Men du gör absolut bäst i att bara linda in det i en handduk :)
  • Thessa01

Jag håller med om att dyrare produkter inte alltid är bättre, men oftast beställer jag mina schampoon utomlands och då blir det inte mycket dyrare än att köpa dem i mataffären. Sist köpte jag mina Sebastianprodukter hos frisören och då kostade de hutlösa nästan 300 kr styck, men de finns på nätet för runt 100 kr styck och då räcker de ju i några månader om man inte överdoserar dem.

Det är extra viktigt att våra sitt sommargår om man badar mycket i havet och så, för både sol och hav torkar ut. Vissa somrar har jag gjort inpackning nästan varje gång jag tvåttar håret för att behålla konditionen, även om jag har väldigt bra hår i grunden (som mamma). Det finns ju många snabbinpackningar numera som baa behöver sitta i 1-3 minuter, kan rekommenderas för den otåliga! Jag har även nattinpackningar ibland, som man har i håret när man sover. Kerastase nuit är jättebra.

• Chicita

Jag har så pass långt hår att jag sitter på det.

Alla frågar hur jag sköter håret och hur jobbigt det är. Men jag gör absolut inget speciellt alls med det.
    Det jag inte gör är däremot att borsta när det är blött, att föna eller styla håret med värmetänger mm. och jag försöker variera hur jag sätter upp håret så jag inte alltid har det på samma sätt, för att undvika att slita på ett speciellt ställe...

Hitta ett schampoo som funkar för ditt hår och  håll dig till det.
    Använd balsam och fortsätt att inte gnugga håret torrt utan låt det självtorka.
    Om du har någon kompis som kan klippa topparna åt dig så kan du be dom göra det ofta ofta men pyttelite i taget och se till att ha en vass och bra sax så topparna klipps av istället för att brytas / slitas av...

• Hvidbrud

Tvätta bara hårbotten, inte hela håret. Använd inpackning istället för balsam, i längderna, inte i hårbotten. Tvätta håret sällan. Ge det en bra inpackning om du bastar någon gång-mirakelkur! Ät bra och varierad kost.

Kan rekomendera Green Peoples schampo och balsam/inpackningar. Extremt dryga produkter som gör håret vackert!

Svar på tråden Hur behåller man sitt fina. långa hår?