• Anna  Sol

Möhippa för min bästa vän!

Min bästa vän ska gifta sig i september och jag ska ordna en möhippa för henne. Men jag har stött på lite problem och vet ju inte riktigt hur det "funkar".

Dels ska hon ha ett litet bröllop, mest med familj/släkt och typ jag som enda vän. Hon har förvisso systrar och svägerskor som skulle kunna vara med, men de bor inte i Sthlm och gissningsvis kommer de ner några dagar före bröllopet. Självklart kommer jag bjuda in dem ändå, men jag misstänker starkt att de inte kommer kunna komma, den ena systern kommer för övrigt ha en bebis på 2 månader då också.

Det kan ju kännas som lite plattfall att bjuda in ett gäng familjemedlemmar som inte kommer kunna komma, då är det ju bara vi två. Och då började jag fundera på att bjuda in några av hennes andra kompisar, som dock inte ska gå på bröllopet. Men blir det konstigt? Att annordna en möhippa med tjejer som inte är bjudna?

På min möhippa var förvisso ingen av tjejerna bjudna, men det var ju för att vi gifta oss utomlands och de hade inte möjlighet.

Hur ska jag tänka? :P

• Svar på tråden Möhippa för min bästa vän!
  • prinsessanogrodan

ordna en hippa med tjejerna som är bjudna på bröllopet i första hand och sen kan du ju fråga vännerna som inte bjudna om de ändå vill vara med på hippan? Kanske vill de, kanske inte men då har du ju i alla fall frågat.

• Sebastiána

Kan ni inte ha möhippan i Stockholm då? Kidnappa henne och ge henne en flygbiljett

• Mirjami

Jag har bett min make be den som ordnar min hippa (vill inte veta något om vem eller så) att bjuda alla de vänner jag har. Alla de som står mig närmast. Av dem är endast en bjuden på bröllopet i form utav toastmadame. Mina vänner accepterar att vi valt att bjuda endast släkt, för bjuder man en måste man bjuda nästa, och nästa och nästa, tills man har 783 gäster typ. Men jag vill att de ändå delar min dag genom att deltaga på möhippan! Och jag hoppas innerligt att så blir!

• M Berg

jag har varit på hippor utan att gå på bröllop och jag tyckte det var kul att kunna visa min uppskattning å lyckoönska på det viset!

Så ur mitt perspektiv kan du bjuda även dem som inte kommer på bröllopet!

• Sebastiána
    M Berg skrev 2011-05-13 12:11:14 följande:
    jag har varit på hippor utan att gå på bröllop och jag tyckte det var kul att kunna visa min uppskattning å lyckoönska på det viset!

Håller med. Fast jag tycker inte att man bjuder in till möhippa alls. I min värld ringer/mailar man de man tror kan vara intresserade av att planera en överaskningsfest för bruden och så planerar man ihop. Eventuellt utser man en mindre grupp som får sköta den mer specifika detaljplaneringen. Så har det varit när jag varit med på möhippa, och planeringen med de andra tjejerna har varit halva nöjet . Jag har också varit på möhippa utan att vara inbjuden till bröllopet.
  • Anna  Sol
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-13 11:31:31 följande:
    ordna en hippa med tjejerna som är bjudna på bröllopet i första hand och sen kan du ju fråga vännerna som inte bjudna om de ändå vill vara med på hippan? Kanske vill de, kanske inte men då har du ju i alla fall frågat.
    Fast det är ju typ hennes systrar, hennes mamma, hennes mormor och så jag. Och ingen av dessa förutom mormodern, hon och jag bor på samma plats.  Om de inte kan komma ner från hennes födelseort typ helgen innan, vilket jag tror blir svårt för dem så kan ingen av dem förutom jag komma.
  • Anna  Sol
    Sebastiána skrev 2011-05-13 11:33:08 följande:
    Kan ni inte ha möhippan i Stockholm då? Kidnappa henne och ge henne en flygbiljett
    Vi bor i sthlm, det är däremot ingen annan som gör det.
  • Anna  Sol
    Mirjami skrev 2011-05-13 12:08:15 följande:
    Jag har bett min make be den som ordnar min hippa (vill inte veta något om vem eller så) att bjuda alla de vänner jag har. Alla de som står mig närmast. Av dem är endast en bjuden på bröllopet i form utav toastmadame. Mina vänner accepterar att vi valt att bjuda endast släkt, för bjuder man en måste man bjuda nästa, och nästa och nästa, tills man har 783 gäster typ. Men jag vill att de ändå delar min dag genom att deltaga på möhippan! Och jag hoppas innerligt att så blir!
    Det är lite så jag tänker också. Men jag vet inte riktigt vad som är kytym. Vill ju inte att någon av de icke inbjudna ska ta illa upp, vilket de inte borde tycker jag då det enbart är jag av hennes vänner som blir bjudna. Men man vet aldrig, folk kan vara så märkliga.
  • Anna  Sol
    M Berg skrev 2011-05-13 12:11:14 följande:

Vad bra!
  • Anna  Sol
    Sebastiána skrev 2011-05-13 13:43:10 följande:
    Håller med. Fast jag tycker inte att man bjuder in till möhippa alls. I min värld ringer/mailar man de man tror kan vara intresserade av att planera en överaskningsfest för bruden och så planerar man ihop. Eventuellt utser man en mindre grupp som får sköta den mer specifika detaljplaneringen. Så har det varit när jag varit med på möhippa, och planeringen med de andra tjejerna har varit halva nöjet . Jag har också varit på möhippa utan att vara inbjuden till bröllopet.
    Vi kommer, hur det än blir inte bli så många och att vi alla ska sätta oss, från olika delar av Sverige (om hennes systrar nu kan komma) och planera en möhippa över Facebook känns alldeles för jobbigt.

Jag kommer inte arangera några stordåd, typ att jag möter upp henne på en trevlig bar (och så sitter vi alla och väntar där) att vi sedan typ går till centralbadet och ger henne en ordentlig kroppsmasage och avslutar det hela på en trevlig restaurang. Inga pinsamheter och inga allt för kostsamma historier. :P
  • In Wonderland

Jag tycker absolut att du kan bjuda in hennes andra vänner trots att de inte är bjudna till bröllopet. Det blir kanske konstigt om det bara är en som inte är bjuden till bröllopet men i ditt fall är det ju bara du som är bjuden så då blir det inte konstigt.

• majflicka

Jag tror liksom ngn ovan att ni kan lösa det jättebra för din vän ändå... Samla ihop kompisgänget som inte är bjudna  på bröllopet o överraska med middag el liknande. Alla av oss vill ju inte ha jättemöhippor ;) Tjejkväll för bruden helt enkelt! Jag hade som vän bara tyckt det varit roligt att vara med på det trots att jag inte skulle på bröllopet

• Chicita

Är det kyrkobröllop eller borgerligt?

Kyrkan är - som det har konstaterats i andra trådar - öppna för alla. Så det kan nog hända att några av vännerna ändå kommer på själva vigseln, men att dom inte är med på festen efteråt.
    Om det är kyrklig vigsel alltså...

Att bjuda in vännerna på möhippan är alltså ett sätt att ge dom en bit av festen även om dom inte är bjudna.

Själv skulle jag inte ta illa upp om jag blev bjuden på möhippa men inte på bröllop/ fest. Och om jag av någon anledning skulle bli lite ledsen över att jag "bara dög till möhippan" så skulle jag möjligtvis tacka nej till att delta. Men jag skulle inte gå och sura över det...

Så kör på!
    Dra ihop tjejgänget och bjud in brudens släktingar. Kan dom komma så är det ju kul, annars blir det en kväll med tjejgänget bara...
    Solig 

Svar på tråden Möhippa för min bästa vän!