• John

Morgongåva till bruden

Hej, behöver lite råd om min bruds morgongåva till vårt bröllop. Har funderingar på smycke/halsband eller liknande men nu har graverade champanjglas poppat upp i mitt huvud. FUngerar detta tror ni, dvs graverade glad med våra namn och vårt datum samt en flaska champagn ?

Eller uppskattas det i regel mera med ett persionligt smycke?

Min sambo har förrut fått smycken och uppskattat det men samtidigt har jag inget smycka som jag sett på g..

Lite villrådig och tar gärna emot tips.

Mvh Den blivande äkta maken

• Svar på tråden Morgongåva till bruden
  • Sebastiána

Det är ju svårt att veta. Jag hade uppskattat båda. Smycket kan hon ha varje dag. Champagneglasen kan man inte använda lika ofta, men å andra sidan kan det vara väldigt romantiskt och fint när ni väl använder dem! Det blir lite som ett löfte om stunder med bara er två och det är ju romantiskt. varför inte ge henne champagneglasen och champagnen som morgongåva och ett smycke på ettårsdagen?

En bekant gav bort tre vinflaskor. En skulle drickas meddetsamma, ett vin skulle lagras i två år och ett skulle lagras i fem år. Tyvärr förvarade de inte vinet rätt så det smakade inte så bra fast det var just vin som skulle bli bättre av att lagras 2 respektive 5 år.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2011-05-13 13:48:27 följande:
    En bekant gav bort tre vinflaskor. En skulle drickas meddetsamma, ett vin skulle lagras i två år och ett skulle lagras i fem år. Tyvärr förvarade de inte vinet rätt så det smakade inte så bra fast det var just vin som skulle bli bättre av att lagras 2 respektive 5 år.
    Alltså tanken var att dricka vinet på deras tvååriga respektive femåriga bröllopsdag, men det förstod du säkert
  • awarwen

Champagnelglas med gravyr som endast används vid speciella tillfällen är urromantiskt.
    Bra förslag Sebastiana
    Du kan inte tipsa min M2B om det Flört

• förlovadflicka

Jag hintade för min m2b om att jag vill ha en äkta ring med färgade stenar eftersom jag bara ska ha diamanter i vigselringen. Så han nappade på det och har köpt en ring (har inte sett den och har har inte uttryckligen sagt det, men jag är inte dum, haha :P) Fråga henne vad hon vill ha bara, jag tycker inte att vad det är måste vara en överraskning, bara man inte vet exakt vad det är så att säga :) 

• prinsessanogrodan

Halsband kanske? Här finns några förslag:
    www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0625517&step=2&&productType=2&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=8&attributeType_2=446&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E

www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0621466&step=3&&productType=2&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=8&attributeType_2=446&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E

www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0622803&step=4&&productType=2&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=8&attributeType_2=446&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E

www.hallbergsguld.se/page.jsp&articleNo=1612126&step=2&&productType=2&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=12&attributeType_2=&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E

www.guldfynd.se/page.jsp&articleNo=0625764&step=3&&productType=2&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=437&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E

Eller presentkort på en upplevelse:
    www.liveit.se/

Här finns graverade glas:
    www.romance.se/index.aspx?&Lang=sweden&type=PGTag&menuIdx=4&tagval=party_table_glass

Knivset att skära tårtan med (kommande bröllopsdagar kan ni fira med att beställa en mindre version av bröllopstårtan):
    www.romance.se/index.aspx?&Lang=sweden&type=PGTag&menuIdx=4&tagval=party_cake_knives

Överraska med en weekend på en herrgård? Överraska med att boka en resa?
     Det finns säkert någon resa som ni vill göra?
     Kanske kan du boka en resa till i vinter-till hennes favoritresmål?
    Har ni bokat någon smekmånad/bröllopsresa? Annars kan du ju överraska med att boka en? Kanske till en söderhavsö tex Fiji? Tahititi?Samoa? Tonga? Vanuatu? Eller Dominikanska Republiken? Maldiverna? Mauritius?

• In Wonderland

Jag skulle personligen hellre vilja ha ett smycke, men det är jag det, vet ju inte vad din blivande tycker om Glad 

• Amejuli

Oj vad svårt det är ju helt avgörande vad hon är för typ av person och det avgör nog du bäst själv.
    Personligen hade jag kanske valt ett smycke men då är å andra sidan jag inte så mycket för alkoholhaltiga drycker. Men det är klart, har du riktigt svårt att avgöra hennes stil eller smak så kan det ju vara vanskligt med ett smycke.
    Tycker Sebastianas förslag var bra så om du kör på champangeglasen så välj en champange som ni kan dricka direkt och en som kan lagras som ni öppnar på er första bröllopsdag eller så.

Ett annat förslag som åtminstone jag skulle uppskatta är en upplevelse. Planera något inför er första bröllopsdag. En weekend en spa-helg eller något. Det hade jag uppskattat, något genomtänkt som innebar tid tillsammans. Kanske har hon en en favoritplats, en favoritaktivitet eller så?

Jag tror säkert hon blir glad vad du än väljer. Det blir iaf jag när jag får något av min blivande. Jag hade liksom tyckt om det bara för att det var han som hade valt det. Lycka till!

• wiii

Jag gillade tanken på glasen, om man reserverar dom för lite speciella tillfällen, men det är klart man skålar väl kanske bara i champange vid speciella tillfällen ;)

• John

Tack för alla bra synpunker och förslag. Var borta från nätet några dagar och överraskad hur hjälpsamma alla är.
    Ska fundera litegrann men återigen ett stort tack för att man kan bolla idéer med snälla människor!
    Mvh Den blivande glada Maken :)

• John

Funderingarna har nu kommit fram till två alternativ:

- Två champange glas med gravering av våra namn + datum samt en eller två flaska champange

- En äventyrsinbjudan till Kolmårdens klätterbana på 7-15 meters höjd.
    (Vet hon pratat om att detta skulle varit kul på möhippan bl.a)

Ska man i alternativ 2 ha en biljett (ca 1000 eller en till oss var ?

Mvh
    Villrådige blivande Maken :)

• AnnC81

Jag röstar på de graverade champagneglasen. De håller ju (förhoppningsvis) för alltid.
    Kolmården är ju en upplevelse, men inget man kan spara och ta fram och minnas sin bröllopsdag med. (möjligtvis foton) Så det hade jag sparat och gett i födelsedagspresent eller nåt istället.

21 maj 2011
  • John

Låter som en bra åsikt!

Gick i de tankarna lite redan, att det inte blir ett fysiskt minne riktigt.

Tack för hjälpen!

• John

Lustigt vilken osäkerthet man kan drabbas av.
    Inte om bröllopet, utanom morgongåvan.

Glasen har kommit och är jättefina, men får ibland i huvudet att det är till oss båda och inte till henne, som exempelvis ett smycke skulle vara.

vad säger ni "brudar", är det romantiskt eller är det för LITE till henne?

Mvh KOmmande brudgummen...

• Syrinx

Jag skulle bli jätteglad över en sån morgongåva! Det är ju på ett sätt att "ge tid" - de glasen kan ni plocka fram när ni vill fira något bara ni två eller bara ha lite egentid. Köp till ett par flaskor fin champagne, en att dricka i samband med bröllopet och en att lagras till er femåriga bröllopsdag t ex. Jag tror hon kommer bli glad över din gåva!

• Darling Daisy

Eftersom du frågar vad vi brudar tycker så svarar jag vad jag personligen tycker:

Jag känner inget jättebehov av att få en morgongåva. Kommer inte köpa någon till min blivande man heller.

Om jag skulle få champagneglasen skulle jag tycka att det var gulligt och romantiskt, men eftersom jag inte gillar champagne skulle kanske gåvan falla lite platt! Det skulle inte göra mig något att glasen var till oss båda.

Tror du din blivande fru sätter stort värde vid att få en traditionell morgongåva? I så fall rekommenderar jag ett smycke. Även en romantisk resa som ni åker på, bara ni två, i tex ruggiga november skulle kännas som en toppenpresent (för mig).

Lycka till i alla fall!

Svar på tråden Morgongåva till bruden