• Aniara4

GIKT!

Just som jag bestämde mig för att göra en seriös drive för att hitta mina brudskor, så började stortåknölen göra ont. Sen svullnade den och blev röd. Fattade misstankar eftersom min mamma lider rätt svårt av gikt, och doktorn höll med. Vad fan, liksom? Jag är ju inte ens 40! (Fast det var irrelevant enligt doktorn.)

Nu är det lyckligtvis ett tag kvar tills jag gifter mig, men nu kommer jag att drömma mardrömmar om att få ett nytt anfall lagom till bröllopsdagen. Istället för att skrida uppför altargången i ett par tjusiga skor (men inte alltför höga, jag har alltid fått ont av klackar) kommer jag linkande och grimaserande i ett par flipflop. Det vore väl en syn det!
    Skrikandes

• Svar på tråden GIKT!
  • Aniara4

Det var visst ingen mer än jag som tyckte synd om mig, men jag tycker desto mer synd om mig själv, så det så! Gråter

• wiii

Usch... Har ite så stor koll på gikt får jag säga, finns det inget man kan göra för att mildra?

• Salat

Tycker lite synd om dig jag med!
    Skall gifta mig om två veckor och jag förstår dig... Hoppas det löser sog med tiden!!
    Kram

• Aniara4

Jag har fått Voltaren som hjälper ganska bra, men det tar ju ett tag innan det går över. Inte skönt att trycka ner foten i värsta pumpsen när den ser ut så här:

(Ok, inte riktigt så illa, men åt det hållet.)
  • Millemoj

Usch! lider med dig! inte alls kul ju! Själv har jag två diskbråck i ländryggen som ger schiassmärtor - så jag kommer att halta mig fram mot vigselförättaren med hållning á la Quasimodo!

• Aniara4
    Millemoj skrev 2011-05-13 21:51:16 följande:
    Usch! lider med dig! inte alls kul ju! Själv har jag två diskbråck i ländryggen som ger schiassmärtor - så jag kommer att halta mig fram mot vigselförättaren med hållning á la Quasimodo!
    Sexigt! Kyss
  • Amejuli

Men fy så jobbigt för dig din stackare!!!

Normalt går det ju att dämpa på 14 dagar med behandling men förstår verkligen din oro att hinna få ett nytt anfall lagom till din stora dag. Om du tjatar kanske du kan få behålla lite antiinflammatorisk underhållsbehandling om inte din dag ligger alltför långt borta? Sen får du väl vara extra petig med vad du äter/dricker men jag antar att du har bra koll på sånt.

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig och att du inte får besvär på din dag!

• Millemoj
    Aniara4 skrev 2011-05-13 21:52:22 följande:
    Sexigt! Kyss
    Visst är det! Blir iaf minnesrikt för gästerna!
  • Chicita

Usch ja dessa smärtor som förstör hela dagen för oss brudar Skrikandes
    Jag är otroligt lycklig som hittat ett par skor med kilklack och lite platå som jag faktiskt klarar av att gå och stå i. Och jag håller på att gå in dom lite extra nu också.
    Annars är reservplanen ett par helt platta skor. Men då kommer klänningen bli för lång eftersom jag syr den så att den ska funka med skorna...
    Barfota är också ett alternativ om allt annat skiter sig Tungan ute

Aniara4: Försök hitta ett par sandaler som har remmarna på rätt ställe, så att tån har plats att "svälla ut" om det behövs.
    Jag brukar få göra så med sommarskor, att jag hittar sandaler som inte har någon rem tvärs över foten, så att den del som är mest känslig för mig inte har något tryck över sig... Och det funkar rätt bra Glad

• Aniara4

Tack för all omtanke! Jag ska inte gifta mig förrän i början av september, så det här anfallet hinner väl gå över - men tänk om det poppar upp igen typ dagen innan!

Jag har beställt ett par skor med extra bred läst, som jag hoppas ska passa. Problemet är att jag är allra mest öm på undersidan av leden, så det spelar nästan ingen roll vad jag har för skor, jag kan inte gå ändå! Jag inser ju nu att jag periodvis har haft ont i leden och haft svårt att gå, men då har jag tänkt att jag bara gått för mycket i för dåliga skor.

Jag kanske kan ta fasta på Amejulis tanke och ta Voltaren några dagar innan för säkerhets skull? Iofs sa doktorn att jag skulle få förebyggande (Allopurinol) om uratvärdet visade sig vara högt. Jag kanske kan vifta med ögonfransarna och tjata mig till den medicinen ett tag innan oavsett? Kan man ta den en kort period bara?

Eller i värsta fall kanske jag kan sätta en rullskridsko på vänster fot och inta en dramatisk pose, och så får mannen dra mig uppför gången!

• Chicita
    Aniara4 skrev 2011-05-14 09:58:17 följande:

Eller i värsta fall kanske jag kan sätta en rullskridsko på vänster fot och inta en dramatisk pose, och så får mannen dra mig uppför gången!
    hehe... klockrent *S*

Har du provat såna geledynor under trampdynan?
    Jag tycker att dom är fruktansvärt obekväma... Men... om jag har ont under trampdynan på bara en fläck, så kan jag ta och lägga såndär gelékudde under resten av trampdynan och liksom avlasta på så sätt...
  • Aniara4
    Chicita skrev 2011-05-14 10:15:03 följande:
    hehe... klockrent *S*

Har du provat såna geledynor under trampdynan?
    Jag tycker att dom är fruktansvärt obekväma... Men... om jag har ont under trampdynan på bara en fläck, så kan jag ta och lägga såndär gelékudde under resten av trampdynan och liksom avlasta på så sätt...
    Bra tips! Glad Förmodligen snyggare än att gå på utsidan av foten också. (Rekommenderas INTE när man bär träskor, höll på att vricka mig sönder och samma häromdagen.)
Svar på tråden GIKT!