• BomBom

Totalt lost nät det gäller make-up.. Vad behöver jag för att göra en bra "grund"?

Jag är som sagt helt lost när det gäller smink. Det blir på sin höjd lite mascara när man ska på fest, men vill så klart känna mig så fin det bara går på den stora dagen.. Tjejen som skulle sminkat mig har fått en svårt sjuk nära släkting så hon kan inte.. Tjejen som ska göra håret har lovat att hjälpa mig om jag har med mig eget smink.. Så nu undrar jag vad jag behöver ha med mig, framför allt vad jag behöver för en bra grund..? Jag är ganska blank i hyn så gärna nåt som motverkar det också.. Ni är många som är duktiga på sånt här misstänker jag så någon kanske skulle kunna ge mig lite tips?? Tack snälla i så fall!!

• Svar på tråden Totalt lost nät det gäller make-up.. Vad behöver jag för att göra en bra "grund"?
  • FelizLane

Gå till kicks å få hjälp. En bra foundation, transparant puder att fästa foundationen med, rouge, ögonpenna, ögonskuggor, mascara, ett läppglans. Har du ett tema eller färg du följer? Annars kan dom hjälpa dig på kicks med färger som passar dig :)

• Hoppe

Jag tycker att en bra foundation är nåt av det viktigaste. Gå till Kicks, Åhléns eller liknande och be om hjälp att prova ut en foundation som passar din hudton. Om du sätter lite på halsen och/eller där kinden möter halsen så är det rätt färg om den i princip inte syns alls.
    Bäst resultat får du om du sätter på den med en pensel.
    Lägg sen på ett transparent puder och därefter lite bronzingpuder och/eller rouge.

Om du har någon Make Up Store där du bor så kan jag tipsa om deras privata kurser för 495 kr, då blir man sminkad och får tips och sen får man välja produkter för hela summan.

• Hoppe

Och för att motverka blank hy under dagen så kan jag rekommendera ett puder jag nyligen köpte på Make up store som är jättebra! Det heter "Blothing powder" och är helt vitt, men syns inte på huden utan mattar bara ner utan att förstöra sminket under.

• marimekko86

Först och främst ska du ha en bra primer. Det är en "creme" som jämnar ut hyn och gör så att ditt smink sitter en hel dag. En bra foundation på det och sedan fixera det med puder. Där har du en riktigt bra grund. sedan ett fint rouge förstås.

Om du ska ha ögonskugga på ögonlocken rekomenderar jag att du först lägger en matt vit/beige ögonskugga som knappt syns innan du lägger på den riktiga skuggan  du vill ha. Då håller även ögonskuggan hur bra som helst. Ska du ha ögonskugga så köp inget billigt. Det håller inte lika länge och har mycket mindre färgpigment i sig.

Sedan brukar jag lägga en ljus lite skimrande skugga,kallad highlighter just under ögonbrynen,då höjs blicken och man ser pigg och fräsch ut. Den skuggan kan man även lägga längst in i ögonvrån.

Lycka till.!

Frisör med en del make-up utbildning är jag förresten

• BomBom

Tack snälla rara ni för tipsen!!

• Kattpoet

Ta en titt här

">

Michelle Phan är en av det bättre på att göra tutorials 

• Thessa01

Ta med:

Foundation

Puder (som fäster foundation) gärna både löst och i pressad form att dutta på t ex näsan under dagen.

Concealer (som täcker extra bra mörka ringar under ögonen och små blemmor etc.)

Rouge (för färg till känderna)

Ögonskuggor (minst en, gärna flera)

Kajalpenna

Mascara

Läppenna

Läppglans och/eller läppstift

Nagellack

Ta med den här listan, gå till Kicks, säg att du ska gifta dig och behöver hela kitet

För att motverka blankhet är det viktigt med en oljefri fuktkräm under hela sminkningen. Före du sminkar ska du tvätta huden noga, massera in fuktkräm och låta den sjunka in i 15 minuter, sedan kan du börja sminka med foundation. Börjar du sminka för tidigt kommer du fortare att bli blank i huden. Primer är en kräm man har ovanpå sin fuktkräm (osynlig kräm alltså eller med lite färg), den gör så att sminket sitter något bättre och kan vara vettigt en sådan här dag

Lycka till!

• ninasjoholm

Var i Sverige bor du? Du kanske kan hitta någon annan makeupartist här som kan hjälpa dig. Då slipper du köpa en massa grejer som du kanske inte använder fler gånger och du slipper vara orolig.

Svar på tråden Totalt lost nät det gäller make-up.. Vad behöver jag för att göra en bra "grund"?