• Jag han

Grand sud merlot o grand sud chardonnnay?

Är inga vinkännare. Dricker det mesta och tycker sällan att de jag testat smakat illa.
    Fundarar på
    Grand sud merlot och grand sud chardonnay.
    De är billiga och har för mig att de smakade helt ok när jag hade de på min 30 års fest.

Någon som kan uttala sig om dessa viner?
    Vi kommer bjuda på allt, men har inte råd att köpa de finare vinerna.
    Vi kommer ha buffè..
    "Duger" dessa på ett bröllop?

• Svar på tråden Grand sud merlot o grand sud chardonnnay?
  • jkbr

Jag var på bröllop förra året och dom hade det till buffen och vi drack både charonnay och rose från grand sud på min möhippa :)   Det var ingen som spottade i glasen :)
    Jag har bestält det till vårt bröllop men tänkte nog ha ett annat röd vin eftersom vi ska ha hjort till huvudrätt.
    Det är ju ett ganska lätt rödvin , tycker det passar bra till lite lättare mat. Vitvinet tycker jag smakar väldigt som husetsvin rätt anonymt men gott. 
    Det är väl inte ett super vin men jag tycker absolut det är i klass med många  60-80 kr vin från systemet ( som jp chenet och lindemans )  Jag tycker absolut att det duger som vin till festen också. 
    Jag trodde jag bestälde 75 cl flaskor och så var det liter så jag har minst 10 liter för mycket så det får lov att duga till folk :) 

• Mogen

Det passar bra. Man kan även dricka det som sällskapsvin resten av kvällen.

• Jag han

Tack så mycket för hjälpen!! Får nog bli det..

• Styrka

Gran Sur Merlot är väldigt lättdrucket och passar till det mesta i köttväg, särskilt lättare sommar-rätter.

Deras Chardonnay är däremot ingen hit. De jag pratat med dricker det egentligen bara för att det är det enda vitvinsalternativet som serverades, och hade föredragit något annat. Det finns massa goda och billiga rieslingviner, de flesta Riesling håller ju ganska jämn kvalitet, så man blir sällan negativt överraskad. Men lite mer syrligt i smaken än chardonnay, vilket jag tycker passar bättre en varm sommardag.

• angelicadaun

Någon som vet ngt om dessa viner?
      Castillo de Gredos både rött & vitt

• Jag han
    Styrka skrev 2011-05-19 18:02:54 följande:
    Gran Sur Merlot är väldigt lättdrucket och passar till det mesta i köttväg, särskilt lättare sommar-rätter.

Deras Chardonnay är däremot ingen hit. De jag pratat med dricker det egentligen bara för att det är det enda vitvinsalternativet som serverades, och hade föredragit något annat. Det finns massa goda och billiga rieslingviner, de flesta Riesling håller ju ganska jämn kvalitet, så man blir sällan negativt överraskad. Men lite mer syrligt i smaken än chardonnay, vilket jag tycker passar bättre en varm sommardag.
    aj då.. lät inget vidare...
    Får se då hur det blir med det vita.

Det röda verkar ju vara helt ok enligt er!
  • Jag han

Tack snälla för er hjälp!  Uppskattar verkligen alla åsikter.

• jkbr
    angelicadaun skrev 2011-05-19 20:37:26 följande:
    Någon som vet ngt om dessa viner?
      Castillo de Gredos både rött & vitt
     dom tycker jag inte om dom smakar hemkört gillar grand sud mer.
    Men smaken är so baken , jag gillar charoney i grand sud också men det finns ju bättre men inte så billigt. 
Svar på tråden Grand sud merlot o grand sud chardonnnay?