• Smilla07

Får man göra så?

För 5 månader sen så bokade vi med vår restaurang att vi vill ha festen hos dem och fick en offert på mat och dryck, vi bestämde även att vi skulle få ta med egen tårta eftersom de inte har möjlighet att fixa den. Vi räknade ut att mat och dryck skulle kosta 75 000 för ca. 100 personer. Nu är alla inbjudningar ute och anmälningarna börjar droppa in vilket är super roligt!

MEN igår fick vi ett mail från restaurangen att de vill även ha 4000 i lokalkostnad, 5000 i personalkostnad, att vi måste hyra linnedukar och servetter själva och att de vill ha en serviceavgift på 30 kr/pers för tårtan vi tar med!!!
    Får man göra så verkligen? Det är så fult av dem, de vet ju att inbjudningarna gått iväg så det blir ju struligt att byta lokal och de har inte nämnt något av detta innan, varken när vi var där eller i tidigare offert.

Våra tårtbitar ökar i pris från 45 kr/st till 75 kr/biten så genast blev ju tårtan megadyr!

Jag är så ledsen över detta eftersom vår budget nu inte går ihop

• Svar på tråden Får man göra så?
  • Oniq

30kr/pers för enbart HANTERING av tårta? Jisses..   Hade ni något skrivet avtal och hur såg det ut i sådana fall?

• Aniara4

Har ni ett skrivet kontrakt med restaurangen? Muntliga kontrakt ska iofs också gälla, men det är svårare att bevisa vad ni kommit överens om i såna fall. Jag tycker det är superfräckt. På en restaurang räknar man väl med att lokalkostnaden, personalen och dukarna är inräknade i priset?! Och om det inte är det ska de tala om när de ger ut en offert att såna saker tillkommer.

• Vintersol

Oj det låter konstigt. Om de inte sagt ett ord om detta tidigare när bokningen skedde borde ni stå på er, om de är seriösa så backar de och inser att de har gjort fel.

• Smilla07

Vi fick en skriven offert per mail och där står inget om lokalhyra, dukar, serviceavgift på tårta eller personal. De borde väl ha skrivit dit det då i samband med matförslaget och priser på maten. Som sagt, det brukar ju vara inräknat i maten enligt min erfarenhet.

Det är precis att de "kommit på" detta nu i efterhand....

• 1995 11 17

Jag hade ringt och sagt till dem att så var det inte överrenskommit från början och kan dem inte plocka bort dessa tillkommna kostnader så byter vi till annan lokal/restaurang.

Känns som dem inte skulle ha "råd" att missa en sån stor fest. Så har du tur så tar dem bort dessa extra kostnader och du får vad du trott från början. Jag vet att det blir jätte struligt att byta lokal men tycker ändå det kan vara värt att lägga lite tid på att hitta något annat och att skicka ut en litet kort med korrigering av lokal för festen. Det var ändå ganska många tusenlappar det rörde sig om och dem kanske ni kan spara in på att hitta ett annat ställe. Och framförallt ska man ju kunna k'änna sig trygg med det ställe man bokat med, både vad gäller god service, god mat och att det inte dyker upp extra kostnader helt plötsligt.

• Blivande fru Swärdh

Det där låter jättekonstigt. Som att dem vill utnyttja läget. Tycker verkligen ni ska stå på er för det där är kostnader dem skulle sagt från första början.
    Vi bokade vår lokal i okt redan och dem bokade in oss, i februari fick vi bokningsbekräftelse samt en prislista där det stod att dem höjt hyran och alla andra kostnader. Vi hörde av oss till hon som är ansvarig och berättade läget och hon sa att vi självklart skulle ha priset som var sagt från oktober och inte den nya prislistan. Så det ordnade sig. Be att få prata med en högre chef på stället ni ska hyra.
    Går dem inte med på era villkor så skippa det där. Inte värt så mycket extra pengar för att ge dem rätt när dem har fel. Hitta ett annat ställe i så fall.

• annaochmias

Har ni bara fått en offert och sedan inte skrivit avtal med dem?

Om båda parter skrivit under offerten eller ett avtal så kan de inte höja priset i efterhand.

• Strawberry

Skriv ut alla mejl ni har skickat mellan er, inklusive prisofferten och läs det riktigt noga så dte inte finns någon detalj eller liknande som kan stödja deras beteende ! Låt även någon annan läsa igenom så att du är helt säker på din sak och prata sedan med restaurangen, för nej, de får inte ändra priset efter att ni kommit överrens om ni inte ändrar era krav eller vad de förväntas göra... Lycka till!!

• Aniara4

Och rådfråga kommunens konsumentvägledare om de krånglar.

• Moster Stina

Alltså, men herregud!
    Att en restaurang bara kan komma på tanken att göra så!
    Det är ju ungefär som om när man frågar om priset på något. Och så struntar den man pratar i att nämna momsen! Det tycker jag också borde vara olagligt, då man ju faktiskt inte gått med på att betala så många procent mer.

Och lägga till pengar per bit för tårtan!!! Hallå! Det är ju ganska vanligt med restauranger som går med på att man tar med en egen tårta.
    Att då ta 30 kr biten! För porslin och jobb antar jag de menar, men ändå...och komma på att ni ska betala för personal och dukar, i efterhand. Vansinne! det är ju lika dumt som att man skulle äta där någon gång och få betala extra för sitt porslin, personalen, kocken och duken. i efterhand! Idiotisk vana som de har i vissa länder, men INTE HÄR i SVERIGE vad jag vet!
    Hoppas VERKLIGEN att de ändrar sig! Om ni nu hittar något annat ställe så hoppas jag innerligt att ni tänker hänga ut dem här på torget så att andra blir varnade!
    Om inte annat så tycker jag faktiskt att du kan berätta att du kommer sprida ryktet om att de är avtalsbrytare...
    Tror nog t ex att rätt många brudpar t ex skulle undvika fester hos dem!

STORT lycka till! berätta sen för oss hur det gått!
    Vill du ha tag i någon arg brud som ringer till dem och skäller?

Svar på tråden Får man göra så?