wahlstrm skrev 2011-05-19 17:58:04 följande:
Det viktigaste är att ni trivs med bildspråket och att personen i fråga är dedikerad till att endast fotografera under hela tiden personen är där. Dvs. avstå från att äta, dricka och vara social.
(Detta är något man kanske inte önskar någon man känner, eller något som en vän inte tycker är så kul).
Det är givetvis något som är enklare om personen som fotograferar inte är bekant med gästerna och därmed inte riskerar att hamna i samtal, kramar, diskussioner mm. och missa det som händer pga egna intressen.
Eller kanske fokuserar enbart på vissa personer för att det är bekanta och missar många andra.
Om personen som fotograferar levererar detta så är det ett "proffs", även om den kanske inte jobbar som fotograf annars eller ens tar betalt av er.
Att vara professionell handlar mer om vad man levererar än vad man fakturerar.
Varför det ofta kostar en hel del pengar är för att det är det ungefär en arbetsveckas jobb att fotografera ett heldagsbröllop, vilket betyder max 4-5st/mån och som egen företagare betalar man ca 60% i skatt.
De flesta fotografer hade därför tjänat mer i timmen på McDonalds, men å andra sidan är det väldigt få människor jobbar med kreativa saker för pengarnas skull. Pengarna är mest bara ett ont måste för att betala räkningarna. Man vill ju få skapa, det är det som är drivkraften, iaf för mig :)
Ta inga lån, att älska någon är gratis :)
Därför har vi tre stycken :)
En som är min nära vän som ska ta de riktiga korten på oss, det är hon som är riktigt duktig! Älskar hennes bilder och annat hon har gjort.
Dock så tar vi korten INNAN vigseln och festen, så på festen ska hon vara gäst.
Min kusin ska ta korten i kyrkan, också en amatör men ändå duktig, där kommer kanske även fotograf 1 in i bilden en stund.
Den tredje personen är en bekant som vi inte skulle bjudit på festen annars, men nu gör vi det för att hon ska ta kort. Dock får hon mat och dryck ändå :)
Personen som tar de riktiga okrten på oss kommer redigera dom och göra dom fina efteråt. Vi får hur många bilder som helst.
Men - vi kommer även betala en liten summa på ca. 1500 ändå bara för att vi inte vill att hon gör det gratis..
hoppas det blir super ändå! :)