Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Tänka positivt

Kattpoet skrev 2011-06-07 10:40:05 följande:
    Tvätta dem då med såpa för att få dem mer medeltida än med vanligt tvättmedel.  

Dom tvättas massa gånger på hög värme och sen torktumlas för att få den slitna känslan som om dom har använts i flera år...
    Jag använder inte såpa i tvättmaskinen och jag vill inte hamna på sjukhuset för att ha tvättat så mycket för hand...
    Men nu var det väl inte tvättråd på linneservetter som skulle diskuteras här? Flört
    Kattpoet skrev 2011-06-07 11:06:03 följande:
    Posetiv tänkande pågår, jag kan inte stå upp men disken diskar sig inte av sig själv, så  nu ska jag plasta in datorstolen och glida ut till disken!

Min svullna fot vinner INTE idag!    
    Det är rätt...
    Ge foten på nöten så att säga. Jag brukade vända en stadig stol bakochfram och lägga en kudde på sitsen (lite finess måste till då man måste binda fast den annars glider man av)
    Och så kunde jag antingen stå på båda knäna på stolen eller stå på den friska foten och på den onda fotens knä så att säga...
    Man måste vara lite finurlig. Men man kan lösa många problem med lite klurighet även om man inte kan fixa det som inte funkar med kroppen...
  • Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-07 11:28:10 följande:
    chicita,   Jag jobbade med att  göra saker  gamla förr.  För  att få ett använt utseende , lägg linne servetterna under bäddmadrassen och sov på dem i en vecka...  man kan också använda rivjärn eller sten fast använder man sten får man använda en cementblandare..... :)

Jag lyckades diska hälften av  porslinet!  Jag är ju bäst! 
    Tja men det här funkar också... Det behöver inte vara perfekt.
    Men det blir så bra som vi vill ha det och med minimal ansträngning från oss Solig

Ja det är väl klart att du är bäst...
    Det är vi väl alla OskyldigSkrattande
  • Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-07 11:33:21 följande:
    ALla är bäst på att vara sig själva!
  • Chicita
    Mirjami skrev 2011-06-07 12:35:35 följande:
    Vi är inte rika PENGAMÄSSIGT men attan så rika vi är ändå. Vi har kärlek, sammanhållning, INGA LÅN, äger allt själva... Jag och gubben brukar hitta på saker ca varannan månad bara vi två för att värna om kärleken och det är ovärdeligt. Vi är som nykära jämnt trots 13 år tillsammans.

Vi får ofta avundsjuka kommentarer av folk som avundas vår lycka. Folk som påpekar att de har finare hus, finare bil mm och att jag borde ta mer ansvar och arbeta mer. Men vi är lyckliga och våra barn är lyckliga, vi BEHÖVER inte det materiella på det viset. Jag vill inte arbeta mer, det gör jag när barnen blivit större istället. Nu tar vi tillvara på tiden istället, den tid som aldrig kommer åter. Kommer ni hem till mig kommer ni se ett varmt och personligt hem, en skruttig volvo och loppisfynd. Ett hem med värme och kärlek och lyckliga barn! Vad är viktigare än det?
    Lycka kan man inte mäta i pengar...
    Man kan ha massa pengar och saker och vara djupt olycklig ändå. Men många av dom som har det så vill inte inse det. Utan måste pracka på andra sin livsfilosofi...

Att ta en helg bara ni ibland är helt suveränt.

Vi är ju ensamma fortfarande och vi får alltid höra "vad ska ni med så stort hus till? Ni som bara är två..."
    jamen det kanske kommer smått om ett tag, vem vet. Eller så kanske vi adopterar eller väljer att bli fosterfamilj / avlastningsfamilj... eller så vill vi bara ha många rum. Det är inte andras problem liksom Tungan ute

Vår viktigaste regel är - Lägg er aldrig osams
    Det är så lätt att man i drömmarnas värld fortsätter grubbla och problemet bara växer i så fall...
    Jag är världens lyckligaste tack vare att jag träffat min älskling känner jag. En underbarare kille kan jag inte hitta. Och jag har letat *S*
  • Chicita

I går lämnade vi in beställningen på ringarna.

Blev först besviken när guldsmeden sa att det inte är någon bra idé att ha en smaragd i ringen. jag ville ju verkligen ha en grön och en vit sten...
    Men så sa han att en grön diamant är bättre. Och det blir nog snyggare dessutom. Mer rätt färg också Skrattande

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-08 13:14:11 följande:
    Våran matbudget  för två vuxna är  1500 kr enligt soss,  jag får 100 kr extra för special mat...

Imorgon är det min mans födelsedag!!  Jag älskar födelsedag för då har jag en bra anleding att  baka en tårta och jag har funderat på denna i  4 månader nu...

10 stycken tunna  teabiscuits som tårtbottnar,  kolasås i mellan lagerna och sedan jordnötssmörs smörkräm   runt hela, ett tjock lager och efter mörk choklad och hackade honungs rostade jordnötter.

Jag ska bara göra två bits tårta men end då, låter det inte gott? 
    Det låter lite sött...
    Men inte helt fy skam om man säger så Tungan uteSolig

Jag skulle inte kunna göra den då min sambo är nötallergiker även om han inte hör till den värre sorten utan kan äta även om det är lite nötter ibland...

Jag funderar på om jag ska lägga till chokladganache i vår tårta som ett tunnt tunnt lager mellan chokladbotten och chokladmoussen. Eller som fuktspärr under hallonmoussen som jag tänkte ha färska hallon i eventuellt...

Tänk att det kan vara så kul att "fira" födelsedag även om man inte är under 20 längre liksom *S*
    Jag älskar att få en anledning att fira något så man kan bjuda  till fest med tårta och allt möjligt... Skrattande
  • Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-08 13:41:13 följande:
    Hittat!!  www.marthastewart.com/353227/chocolate-and-ra...

Fast jag  tar en spring form, i botten ett lager choklad kaka, sedan  en remsa chokladkaka runt hela kanten, fyller på med   hallon och sedan denna smeten.  Väntar  1 timme tills den sats sig och sedan lägger jag ett  lock på och väntar  1 timme till.  Sedan tar jag ur den ur formen och smetar vispad grädde runt hela och färska hallon på toppen.
    Åh tack... Detta måste sparas Skrattande

Jag klär formen jag bakat bottnarna i med plastfolie och sen bygger jag tårtan "upp och ner" i formen. Om den har för låg kant så sätter jag i en pappskiva efter första bottnarna med lager emellan kommit ner i formen (mellan plasten och formen alltså Glad )

Det funkar jättebra, då får man raka och fina kanter. Inte brukar tårtorna luta heller som dom gjorde förut innan jag började med detta Oskyldig 

Nu fick jag ju en anledning att provbaka tårta nån dag också Flört 
  • Chicita

Vackert väder och jag sitter på jobbet...Obestämd

Men så kom jag på att det är ju i dag som vi har personalfest med grillning på nya uteplatsen vid restaurangen...
    Även om jag inte kan stanna så sent så hinner jag ju vara med och äta i alla fall och kanske ta något glas vin Skrattande

• Chicita

*sjunger* Regnet det bara öser ner....
    osv...

Jahapp här har man deppat i flera dagar för att det är så trist väder.
    Men i går fick jag en liten reality check när det slog mig att jag har sytt klart kläder till 3 personer till under förra och denna veckan. Så det kanske inte är så illa med dåligt väder i alla fall Skrattande

• Chicita

Jag puffar upp denna, då vi nog alla kan behöva träning i positivt tänkande i bröllopshets och bröllopsstress...

Jag har varit nästan gråtfärdig ett tag nu och kännt att jag kommer aldrig hinna sy min egen klänning eftersom jag har så mycket annat att göra.
    Men i går kväll slog det mig - varför måste jag absolut sy min klänning det sista jag gör?
    Jag kan lika gärna sy den nu och sen göra klart allt annat efteråt. Som att fålla några klänningar jag redan sytt klart, att sy gardinerna jag måste ha för att täcka för fönsterväggen, att sy våra stolsöverdrag osv osv... (bara stolsöverdrag till min och min blivandes stolar med hög rygg, så dom blir mer tron-lika).

Så nu känns det bättre...
    Bara jag slipper gå naken så spelar det ju faktiskt ingen roll om jag snabbfållar dom andra klänningarna med sånt där "stryka-på-band" eller liknande... Bara jag får en fin klänning och slipper gifta mig i något toga-liknande Skrattande

Svar på tråden Tänka positivt