• Berlan

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011

Denna kommer att vara min vigselring. Det är en vintagering från 1960-talet som jag har ärvt efter min farmor. Bilden är lite suddig, men det är totalt 10 stycken diamanter om totalt 0,61 ct. 

• Berlan

Min vigselring, kommer tills vidare endast bära denna eftersom den inte passar ihop med min förlovningsring.

• Berlan

Bell: Om din tjej gillar "äkta vara" så kan det vara värt att tänka på att en ring med en guldhalt lägre än 14 karat inte får kallas för en guldring i Sverige. Det kallas då i stället för blandade metaller om jag inte minns fel. Standarden på karathalten i vitguld är i övriga Europa och även USA vanligtvis 14 karat.

• Berlan

Bell: I fråga om ringar på auktion och att de kanske ser gamla och slitna ut vill jag passa på att berätta att vitguldsringar som ser lite trista ut bilr precis som nya om du bara lämnar in den till en guldsmed och rhodinerar om den. Det brukar kosta runt 500 kr hos en bra guldsmed. Utseendet blir verkligen som nytt. Min mamma gjorde just detta med min farmors ring från 1960-talet och det blev verkligen toppen. Rekommenderas!

Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011