• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011

Låt oss tillsammans dokumentera hur ringar ser ut 2011.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2011.

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011
  • Berlan

Bell: Om din tjej gillar "äkta vara" så kan det vara värt att tänka på att en ring med en guldhalt lägre än 14 karat inte får kallas för en guldring i Sverige. Det kallas då i stället för blandade metaller om jag inte minns fel. Standarden på karathalten i vitguld är i övriga Europa och även USA vanligtvis 14 karat.

• Bell
    water lily skrev 2011-10-26 18:07:08 följande:
    Nä, jag tänkte just på risken för nickelallergi, men eftersom du är säker på vad legeringen innehåller så behöver du ju inte oroa dig för det. Det hela beror ju också lite på hur lång förlovning ni tänkt ha, om ni tänkte ha en flera år lång förlovning innan ni har råd att byta kan det ju vara värt att lägga en tusenlapp på den ring du tänkt dig eftersom silver kan bli mörkfläckigt efter lång användning. Men handlar det om ett år tills ni byter kanske jag hade köpt en silverring och sparat pengarna. Men det handlar nog bara om några hundralappars skillnad, när jag skrev mitt första inlägg trodde jag ju dock att vitguldsringen skulle kosta ca 4000 och då är det ju lite skillnad mot 300 så det var därför jag skrev som jag gjorde .
    Jag gissar att vi kommer bära ringarna i ungenfär ett år, kanske två. Det beror på ekonomin men just nu ser det ut som att vi kanske har råd att köpa "riktiga" t.o.m. redan i sommar :)
    Berlan skrev 2011-10-26 18:37:45 följande:
    Bell: Om din tjej gillar "äkta vara" så kan det vara värt att tänka på att en ring med en guldhalt lägre än 14 karat inte får kallas för en guldring i Sverige. Det kallas då i stället för blandade metaller om jag inte minns fel. Standarden på karathalten i vitguld är i övriga Europa och även USA vanligtvis 14 karat.
    Ja, det blir verkligen inte hög kvalitet. Och jag förstår verkligen tanken med att det blir en annan känsla när man vet att man har äkta vara. Men alternativet är en slät ring eller ingen ring alls och efter att ha funderat tror jag verkligen inte att hon vill ha en slät ring trots att den är äkta. Jag har aldrig sett henne bära släta ringar och de gånger vi pratat om ringar lite försiktigt har det alltid varit om olika sorters modeller med stenar. Framför allt nedsänkta stenar på rad. Jag skulle ju kunna ha lite tur och hitta en äkta på auktion, då kan man få både kvalitet och ok pris :) Då är å andra sidan risken att den är lite sliten och ser använd ut. Men jag tänker att så länge hon vet att just denna ring inte ska bäras hela livet utan är en symbol för våra gemensamma drömmar och framtidsplaner så kanske utseendet är viktigare än hållbarhet och kvalité. Stenarna är förhoppningsvis för små för att de ska skrika "cubic zircon". Men jag kan inte påstå att jag är säker, alls...knepigt det här med ringar på budget :)
  • Lisa201109
    Imke1977 skrev 2011-10-25 08:04:33 följande:

Kolla denna. Wow Såg den på Albrektsguld för 9899 kr och så 30% på det då. Blir ju knappt 7000 kr Blev lite kär i den
    Den har jag! Kan rekommendera den starkt = Älskar de små prickarna längs med diamanterna. Hade turen att köpa den innan guldpriserna gick upp och betalade då 6000kr. 
  • liley
    Bell skrev 2011-10-27 00:06:52 följande:
    Jag gissar att vi kommer bära ringarna i ungenfär ett år, kanske två. Det beror på ekonomin men just nu ser det ut som att vi kanske har råd att köpa "riktiga" t.o.m. redan i sommar :)
    Om ni kanske redan har råd med de riktiga ringarna i sommar kanske du kan fria utan ring? Så kan hon vara med och välja rätt ring då utan att du behöver lägga ut pengar på en temporär "friarring" (de pengarna kan läggas till riktiga "ring-potten" istället). Man måste ju inte gå ner på knä och fria med en ring som i en amerikansk film . Du kan göra det superromantiskt ändå.
  • Berlan

Bell: I fråga om ringar på auktion och att de kanske ser gamla och slitna ut vill jag passa på att berätta att vitguldsringar som ser lite trista ut bilr precis som nya om du bara lämnar in den till en guldsmed och rhodinerar om den. Det brukar kosta runt 500 kr hos en bra guldsmed. Utseendet blir verkligen som nytt. Min mamma gjorde just detta med min farmors ring från 1960-talet och det blev verkligen toppen. Rekommenderas!

• Bell
    liley skrev 2011-10-27 12:58:00 följande:
    Om ni kanske redan har råd med de riktiga ringarna i sommar kanske du kan fria utan ring? Så kan hon vara med och välja rätt ring då utan att du behöver lägga ut pengar på en temporär "friarring" (de pengarna kan läggas till riktiga "ring-potten" istället). Man måste ju inte gå ner på knä och fria med en ring som i en amerikansk film . Du kan göra det superromantiskt ändå.
    Jag håller med dig men känner att ringarna är viktiga symboler och jag tror att hon vill ha en genast (om hon faktiskt säger ja)!  Sedan är diff:en så stor mellan de ringar vi vill ha och de ringar jag kan köpa idag så det gör inte så stor skillnad att spara ett par tusen till potten. Det skiljer så stora summor mellan en persons studentbudget och den gemensamma budgeten för två personer som jobbar heltid... 2000 är mycket pengar för mig just nu men kommer inte göra så mycket från eller till i framtiden tror jag.
    Berlan skrev 2011-10-27 23:15:11 följande:
    Bell: I fråga om ringar på auktion och att de kanske ser gamla och slitna ut vill jag passa på att berätta att vitguldsringar som ser lite trista ut bilr precis som nya om du bara lämnar in den till en guldsmed och rhodinerar om den. Det brukar kosta runt 500 kr hos en bra guldsmed. Utseendet blir verkligen som nytt. Min mamma gjorde just detta med min farmors ring från 1960-talet och det blev verkligen toppen. Rekommenderas!
    Vilket bra tips! Bra att veta! :)
  • veronym

Så här ser min vigselring ut. Stilren och enkel. Gjord av Palladium och är 4,5 mm bred.
  • sollan

Idag var jag å blivande på Guldfynd & skulle köpa min vigselring, hade 30% rabatt där så bara att passa på ;)
    Har tidigare fastnat för Schalins Passion men så valde jag att kolla in utbudet av alla vackra ringar en gång till & fastnade då för denna ringen istället...En klassisk alliansring från Schalins...Jätte nöjd... Så nu är den  betald & beställd.

Blivande vårbrud
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011