water lily skrev 2011-10-26 18:07:08 följande:
Nä, jag tänkte just på risken för nickelallergi, men eftersom du är säker på vad legeringen innehåller så behöver du ju inte oroa dig för det. Det hela beror ju också lite på hur lång förlovning ni tänkt ha, om ni tänkte ha en flera år lång förlovning innan ni har råd att byta kan det ju vara värt att lägga en tusenlapp på den ring du tänkt dig eftersom silver kan bli mörkfläckigt efter lång användning. Men handlar det om ett år tills ni byter kanske jag hade köpt en silverring och sparat pengarna. Men det handlar nog bara om några hundralappars skillnad, när jag skrev mitt första inlägg trodde jag ju dock att vitguldsringen skulle kosta ca 4000 och då är det ju lite skillnad mot 300 så det var därför jag skrev som jag gjorde
.
Jag gissar att vi kommer bära ringarna i ungenfär ett år, kanske två. Det beror på ekonomin men just nu ser det ut som att vi kanske har råd att köpa "riktiga" t.o.m. redan i sommar :)
Berlan skrev 2011-10-26 18:37:45 följande:
Bell: Om din tjej gillar "äkta vara" så kan det vara värt att tänka på att en ring med en guldhalt lägre än 14 karat inte får kallas för en guldring i Sverige. Det kallas då i stället för blandade metaller om jag inte minns fel. Standarden på karathalten i vitguld är i övriga Europa och även USA vanligtvis 14 karat.
Ja, det blir verkligen inte hög kvalitet. Och jag förstår verkligen tanken med att det blir en annan känsla när man vet att man har äkta vara. Men alternativet är en slät ring eller ingen ring alls och efter att ha funderat tror jag verkligen inte att hon vill ha en slät ring trots att den är äkta. Jag har aldrig sett henne bära släta ringar och de gånger vi pratat om ringar lite försiktigt har det alltid varit om olika sorters modeller med stenar. Framför allt nedsänkta stenar på rad. Jag skulle ju kunna ha lite tur och hitta en äkta på auktion, då kan man få både kvalitet och ok pris :) Då är å andra sidan risken att den är lite sliten och ser använd ut. Men jag tänker att så länge hon vet att just denna ring inte ska bäras hela livet utan är en symbol för våra gemensamma drömmar och framtidsplaner så kanske utseendet är viktigare än hållbarhet och kvalité. Stenarna är förhoppningsvis för små för att de ska skrika "cubic zircon". Men jag kan inte påstå att jag är säker, alls...knepigt det här med ringar på budget :)