Hållbarhet på syren??
Funderar på att ha vita syrener i min brudbukett som jag ska göra själv. Nån som vet hur hållbarheten är på syren? Kan man ta in dom dagen innan och sätta i vatten utan att dom slokar innan vigseln?
Funderar på att ha vita syrener i min brudbukett som jag ska göra själv. Nån som vet hur hållbarheten är på syren? Kan man ta in dom dagen innan och sätta i vatten utan att dom slokar innan vigseln?
Jag hade tänkt syréner för länge sedan, men nu gifter vi oss lite väl sent på säsongen. Enligt min mamma blir syréner inte alls bra att ta in, vissnar snabbt enligt henne.
Ja, syrener vissnar snabbt,, fick en bukett med syrener i i lördags och i måndags hängde dom redan,,, -jag skulle nog vänta och ta in dom till bröllopsdagen om möjlighet finns? Men jag är ingen florist så jag vet inte exakt,,, någon mer kunnig kanske har vettigare tips.
Jag fick en bunt syrener av min mormor för drygt en vecka sedan. Satte dem i ljummet sockervatten så fort jag kom hem (efter en ca 1h lång resa) & de har hållt sig fina fram tills igår, nu börjar de se ganska trötta ut - dock ej vissna. Så passa på att plocka lite syrener, sätt i ljummet sockervatten & se vad du tycker innan bröllopet :)
Det är bra att krossa grenen lite på syrenen också när man ska ha dem i vas, så att de får en stor yta som kan ta upp vatten. Hur det funkar i en brudukett et jag inte. Men kanske att det skulle gå med en sådan där hållare med oasis. Det är ju fuktigt i den så då håller det sig kanske lite längre.
Återigen, får jag lov att använda mig av mors begravning, den var i maj och syrenerna beställdes från Holland, så de var "plockade" flera dagar innan begravningen, sedan låg de på kistan utan vatten under ceremonin, på lördagen. på måndagen for vi till sjön och la dem där och de var fortfarande fina.
Tänk dock på att syrener doftar väldigt starkt och kan lätt framkalla huvudvärk och allergier.
Mitt tips är att du bara har en enkel syrenkvist och fyller på med grönt eller brudslöja.
Jag plockade in lite syrener igår för att pröva, och dom ser fina ut fortfarande. Men som sagt, dom luktar ju väldigt starkt.. Men mej veteligen är ingen av dom vi bjudit allergiska så det är inget problem
Jag ska nog inte bara ha syren, funderar även på liljekonvaljer i om jag kan hitta det nånstans. Kanske lite murgröna eller något annat grönt, tips på det?
Man kanske kan blanda i några röda rosor åxå? Mannen ska ha röd slips, Man kanske ska matcha det lite?