• tezz840

Prinsesstårta, kan man ha det?

Kom precis på det..
    Först så skulle jag köpa en vit bröllopstårta. Men tycker att det är så dyrt, speciellt om man vill bestämma lite själv med dekoreringen.
    Sen tänkte jag baka egen, men vem har tid till det egentligen? Och skulle det inte bli bra så står man ju där..
    Men sen kom jag på det..
    Vi har ju vitt och grönt som tema...
    Jag kan ju köpa vanliga prinsesstårtor, utan nån rosa ros på.
    Så tänkte jag sätta ett vitt satinband runt och riktiga vita rosor på toppen.
    Hur låter det?
    Blir ju kanonbilligt också.. =)

• Svar på tråden Prinsesstårta, kan man ha det?
  • Yarrow
    tezz840 skrev 2011-05-28 22:18:09 följande:
    Brukar faktiskt inte äta prinsesstårta så ofta.
    Oftast brukar det bli nån choklad variant när vi väl äter tårta, är inte så förtjust i marsipan...
    Men jag vågar inte köra på nån chokladtårta nu ifall man skulle söla på klänningen eller så.. Bruna fläckar syns ju lite mer... =)
    Pinkgrape skrev 2011-05-28 13:06:19 följande:
    Vi kommer ha välkomstdrink med snittar och chokladdoppade jordgubbar och 3-rätters middag där efterrrätten kommer vara en bärmousse i chokladskål på bärspegel med riven choklad och därför valde vi bort en tyngre chokladtårta som bröllopstårta, för det kan bli lite för mastigt efter man har ätit så mycket mat + att vi redan har haft flera inslag av choklad. Det var även därför vi valde bort en moussetårta, för det skulle lätt bli lite kaka på kaka då desserten bestod av det. Vi ville inte ha en tårta som smakade av någon likör eller liknande, då jag avskyr det och för att vi kommer ha rätt många barn med på bröllopet. Alternativet som återstod var en vanlig prinsesstårta. Det är ganska lätt, de flesta tycker om det och det ser riktigt fint och bröllopigt ut :) För oss är tårtan mer symbolisk, den ska vara med, men den behöver inte vara helt outstanding.

Att det är ett bra budgetalternativ behöver inte alltid vara sant, så det beror helt på vad man väljer för dekorationer och liknande. Den prinsesstårta vi valt, med de dekorationerna vi valt och den hallonsylten vi valt, kostade mer än både en chokladtårta och en moussetårta, just för att tiden det tar att göra alla dekorationerna trissar upp priset. Nu äger min kusin bageriet som ska göra tårtan, så vi får ju ett bra pris på den, men om vi hade betalat ordinarie pris så hade den inte räknats som en lågbudgettårta, trots att det "bara" är en vanlig prinsesstårta.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Yarrow

Nä, nu spökar BT med mig. Fick inte med mina svar. Haha.

I alla fall:

Tess840:
    Fläckar kommer nog uppstå ändå :) Sylt är ju inte heller det lättaste att få bort. Hehe. Jag lcykades hålla mig ren men min man fick massa rödvin över sig i slutet mot festen. Som tur var hade redan tv-teamet gått så. Haha.

Pinkgrape:
    Låter som ni har en välplanerad middag :) Om ag som gäst hade fått välja tårta efter den gosa efterätten så skulle jag nog viljat ha något utan grädde faktiskt.
    Sylt, grädde och marsipan på det är ju väldigt mastigt. Gott men mastigt :)

Det är klart man kan dekorera massa fint och så. Men värt att tänka på är ändå att dekorationerna, även om de är ätbara brukar mest smaka socker och så. Folk petar bort dem och så slängs de :( Om man inte har nybakade marsiparnrosor eller så, de slinker nog alltid ned i någons mage.

Personligen tycker jag att man kan spara in lite på piffet om man väljer en enkel tårta (vår var bara dekorerad med blommor och en figurin jag ärvt av mormor och morfar) och satsa på någon smaskig likör till i stället!

• Pinkgrape
    Yarrow skrev 2011-05-29 00:35:42 följande:
    Nä, nu spökar BT med mig. Fick inte med mina svar. Haha.

I alla fall:

Tess840:
    Fläckar kommer nog uppstå ändå :) Sylt är ju inte heller det lättaste att få bort. Hehe. Jag lcykades hålla mig ren men min man fick massa rödvin över sig i slutet mot festen. Som tur var hade redan tv-teamet gått så. Haha.

Pinkgrape:
    Låter som ni har en välplanerad middag :) Om ag som gäst hade fått välja tårta efter den gosa efterätten så skulle jag nog viljat ha något utan grädde faktiskt.
    Sylt, grädde och marsipan på det är ju väldigt mastigt. Gott men mastigt :)

Det är klart man kan dekorera massa fint och så. Men värt att tänka på är ändå att dekorationerna, även om de är ätbara brukar mest smaka socker och så. Folk petar bort dem och så slängs de :( Om man inte har nybakade marsiparnrosor eller så, de slinker nog alltid ned i någons mage.

Personligen tycker jag att man kan spara in lite på piffet om man väljer en enkel tårta (vår var bara dekorerad med blommor och en figurin jag ärvt av mormor och morfar) och satsa på någon smaskig likör till i stället!
    Haha ja, det verkar hända rätt ofta nu.. att det blir fel när man citerar :P

Ja, fast en tårta helt utan grädde är ju inte tvärenkelt att hitta.. om man då inte tar tex en chokladtårta som jag tycker är ännu värre i mastighet. Jag vet inte om jag ätit jättekonstiga prinsesstårtor, för jag har aldrig upplevt det som en mastig tårta :P

Visst är det så att dekorationerna inte alltid blir uppätna, men bara för den saken tycker jag inte att man ska skippa det. Man äter ju med ögat också ;) Det är ju lite som att man kan skippa brudklänning, för man kommer ju ändå aldrig använda den igen osv.. men det är ju inte många som gör det, för man vill vara fin. Är ju även därför man dekorerar borden, har en brudbukett osv. Då kan ju tårtan också få vara vacker :)

Sen skulle jag personligen aldrig dra in på något till förmån för alkohol, då jag inte dricker det. Då har jag hellre en fin tårta än en likör som jag ändå inte dricker :P Men smaken är ju som baken hehe
  • Yarrow
    Pinkgrape skrev 2011-05-29 00:42:37 följande:
    Haha ja, det verkar hända rätt ofta nu.. att det blir fel när man citerar :P

Ja, fast en tårta helt utan grädde är ju inte tvärenkelt att hitta.. om man då inte tar tex en chokladtårta som jag tycker är ännu värre i mastighet. Jag vet inte om jag ätit jättekonstiga prinsesstårtor, för jag har aldrig upplevt det som en mastig tårta :P

Visst är det så att dekorationerna inte alltid blir uppätna, men bara för den saken tycker jag inte att man ska skippa det. Man äter ju med ögat också ;) Det är ju lite som att man kan skippa brudklänning, för man kommer ju ändå aldrig använda den igen osv.. men det är ju inte många som gör det, för man vill vara fin. Är ju även därför man dekorerar borden, har en brudbukett osv. Då kan ju tårtan också få vara vacker :)

Sen skulle jag personligen aldrig dra in på något till förmån för alkohol, då jag inte dricker det. Då har jag hellre en fin tårta än en likör som jag ändå inte dricker :P Men smaken är ju som baken hehe
    Det är nog möjligt. Jag var kanske lite av en bridezilla när det gällde tårtan. Vi ville ju ha en helt ekologisk tårta men det var fullkommligt omöjlligt. Var på varenda konditori i staden tror jag. Till sist hittade vi en som kunde göra ekologisk tårta. Bokade dem och en månad innan bröllopet ringde jag dem för att kolla med de sista detaljerna och då sa de bara "oj, vi trodde det bara var ett önskemål, men vi kan dekorera med ekologiska blommor?"
    Gah, blev så arg men i sista sekund så bakade vår caterinfirma en tårta till oss fast de egentligen inte gör bröllopstårtor.
    En prinsesstårta kan ju aldrig bli fel liksom. Jag hade nog mest varit rödd för att folk hade tyckt det var konstigt att servera en "vanlig" prinsesstårta när man lagt ner så mycket energi på allt annat. Kläderna, dukningen, maten o.s.v.

Men alla tänker ju inte lika. Det är ju därför som alla bröllop är unika :)
  • Pinkgrape
    Yarrow skrev 2011-05-29 22:57:56 följande:
    Det är nog möjligt. Jag var kanske lite av en bridezilla när det gällde tårtan. Vi ville ju ha en helt ekologisk tårta men det var fullkommligt omöjlligt. Var på varenda konditori i staden tror jag. Till sist hittade vi en som kunde göra ekologisk tårta. Bokade dem och en månad innan bröllopet ringde jag dem för att kolla med de sista detaljerna och då sa de bara "oj, vi trodde det bara var ett önskemål, men vi kan dekorera med ekologiska blommor?"
    Gah, blev så arg men i sista sekund så bakade vår caterinfirma en tårta till oss fast de egentligen inte gör bröllopstårtor.
    En prinsesstårta kan ju aldrig bli fel liksom. Jag hade nog mest varit rödd för att folk hade tyckt det var konstigt att servera en "vanlig" prinsesstårta när man lagt ner så mycket energi på allt annat. Kläderna, dukningen, maten o.s.v.

Men alla tänker ju inte lika. Det är ju därför som alla bröllop är unika :)
    Men oj, jag skulle blivit typ... jättearg om det hade hänt mig. Hade de alltså sagt att de kunde fixa en helt ekologisk tårta? Det var ju dåligt av dom. Skönt att det löste sig på något sätt iaf.

Haha ja, fast det är ju just det jag menar, att en prinsesstårta inte behöver vara vanlig. Att för andra människor är andra typer av tårtor vanliga tårtor. Och att dessutom så behöver inte en prinsesstårta vara en tråkig tårta och jag tycker att en sådan kan komplettera allt annat väldigt bra.

Men det är ju sådär, att smaken är som baken - delad! Och tur är väl det ;P
  • Yarrow
    Pinkgrape skrev 2011-05-29 23:14:07 följande:
    Men oj, jag skulle blivit typ... jättearg om det hade hänt mig. Hade de alltså sagt att de kunde fixa en helt ekologisk tårta? Det var ju dåligt av dom. Skönt att det löste sig på något sätt iaf.

Haha ja, fast det är ju just det jag menar, att en prinsesstårta inte behöver vara vanlig. Att för andra människor är andra typer av tårtor vanliga tårtor. Och att dessutom så behöver inte en prinsesstårta vara en tråkig tårta och jag tycker att en sådan kan komplettera allt annat väldigt bra.

Men det är ju sådär, att smaken är som baken - delad! Och tur är väl det ;P
    Ja, de skyllde på att de hade bytt ägare. Asdåligt, hade bokat en speciell tärtatällning också men den fanns helt plötsligt inte den heller.

Konstigt att man kan gå hela livet och tro att prinsesstårta är den vanligaste tårtan i typ hela världen. Haha.
    Har ni bestämt hur ni ska dekorera den?
  • Mace
    ClaraH skrev 2011-05-28 23:22:34 följande:
    Menar du kylmöjligheter hemma? Hur gör ni på feststället med kylmöjligheter?
    Vi kommer att ha festen hemma i vår trädgård, så att förvara stora tårtor för 100 personer i ett dygn känns lite hopplöst. Vi kommer beställa en amerikansk våningsbröllopstårta och en eller två vanliga tårtor vid sidan. Då levereras de i någon form av frigolitlåda så de står sig hyffsat bra (om de tinte blri 30 grader varmt, men då får vi lösa det då). 

Vi kommer servera vår tårta senare på kvällen. Det kommer vara efterrätt till middagen, och tårtan kommer att vara framåt midnatt, så jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad den smakar (så länge det inte är kemikalier). Kan inte minnas att jag någonsin kommit ihåg en bröllopstårta - man vill ju bara ha en sockerkick liksom, man sitter ju inte ned och verkligen känner efter hur det smakar. 
  • Kattpoet

Mace,  jag minns bröllops tårtor. Vännens  bröllops tårta smakade bara färgmedel och nästan alla gäster och även bruden spottade ut den.  Tårtan  de hade smakat  som tanter hade bakat smakade jätte gott men denna var  bara vidrig.
    Exets vänners bröllopstårta för det laktos intoleranta smakade surt och unket.  Och det var inte bara jag som tyckte det.

En annans väns tårta var helt underbar,  marängtårta med  hallon, vispgrädde och flagad choklad, perfekt avslutning på middagen. 

Min tårta, enligt de som åt den var hjorton något helt nytt och underbart i en bröllops tårta. 

• Pinkgrape
    Yarrow skrev 2011-05-31 12:01:37 följande:
    Ja, de skyllde på att de hade bytt ägare. Asdåligt, hade bokat en speciell tärtatällning också men den fanns helt plötsligt inte den heller.

Konstigt att man kan gå hela livet och tro att prinsesstårta är den vanligaste tårtan i typ hela världen. Haha.
    Har ni bestämt hur ni ska dekorera den?
    Jag tycker väl kanske inte att de kan skylla på en sådan sak, men men.. dåligt var det. Tur att ni kunde lösa det ändå :)

Haha ja, fast den är ju inte direkt ovanlig heller så :P Allt jag vet är att den kommer vara vit och att vi har pratat om rosor i marsipan i olika rosa nyanser och svarta blad och ytterligare någon svart dekoration. Det är min kusins bageri som ska göra tårtan och jag litar på dem, så de har fått ganska fria händer :) Nu letar jag för fullt ett fint brudpar till toppen, där båda har svart hår :P
  • Kattpoet

Pinkgrape, jag såg  svarthåriga brudpar  på Askelyckan i Växjö

• Pinkgrape
    Kattpoet skrev 2011-05-31 13:04:46 följande:
    Pinkgrape, jag såg  svarthåriga brudpar  på Askelyckan i Växjö
    Ah okej, tyvärr är det lite väl långt dit då jag bor i Skellefteå :P
  • Kattpoet

Pinkgrape, ska jag ta en titt och se vad den kostar?  Jag kan ta en bild på den.

• Pinkgrape
    Kattpoet skrev 2011-05-31 13:10:54 följande:
    Pinkgrape, ska jag ta en titt och se vad den kostar?  Jag kan ta en bild på den.
    Det skulle vara supersnällt :D
  • Syrinx
    Mace skrev 2011-05-31 12:10:04 följande:
    Vi kommer att ha festen hemma i vår trädgård, så att förvara stora tårtor för 100 personer i ett dygn känns lite hopplöst. Vi kommer beställa en amerikansk våningsbröllopstårta och en eller två vanliga tårtor vid sidan. Då levereras de i någon form av frigolitlåda så de står sig hyffsat bra (om de tinte blri 30 grader varmt, men då får vi lösa det då). 

Vi kommer servera vår tårta senare på kvällen. Det kommer vara efterrätt till middagen, och tårtan kommer att vara framåt midnatt, så jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad den smakar (så länge det inte är kemikalier). Kan inte minnas att jag någonsin kommit ihåg en bröllopstårta - man vill ju bara ha en sockerkick liksom, man sitter ju inte ned och verkligen känner efter hur det smakar. 
    Usch, sånt där tycker jag faktiskt är lite läskigt. Jag skulle aldrig våga servera tårtor som fått stå ute i värme! Även om det inte blir 30 grader så börjar bakterierna växa snabbt, och eftersom ni ska ha tårtan först till midnatt... Tänk om gästerna blir sjuka?! Det är ju inte helt ovanligt nu under sommarmånaderna när folk inte kan hålla det kallt ordentligt. Jag skulle aldrig vilja ta den risken!

Om de levereras i frigolitlåda och ni verkligen inte kan få till kylmöjligheter - kanske ni kan lägga dit frysklampar och låta någon pålitlig få ansvaret för att byta dessa regelbundet? Så är ju chansen för att det håller sig åtminstone större?
  • Kattpoet

Frigolit låda betyder inte att den håller sig kall men den kan klara sig OM man har en kall källare eller en jordkällare.

• Yarrow
    Pinkgrape skrev 2011-05-31 12:50:21 följande:
    Jag tycker väl kanske inte att de kan skylla på en sådan sak, men men.. dåligt var det. Tur att ni kunde lösa det ändå :)

Haha ja, fast den är ju inte direkt ovanlig heller så :P Allt jag vet är att den kommer vara vit och att vi har pratat om rosor i marsipan i olika rosa nyanser och svarta blad och ytterligare någon svart dekoration. Det är min kusins bageri som ska göra tårtan och jag litar på dem, så de har fått ganska fria händer :) Nu letar jag för fullt ett fint brudpar till toppen, där båda har svart hår :P
    Hoppas det blir bra :)
    Sök lite på internet, finns massor med roliga sidor där man kan beställa hem tårtdekoration och dekorera enkelt själv. :)
Svar på tråden Prinsesstårta, kan man ha det?