• BrudInnan 30

Ringstorlek/svullna fingrar

Tur att det är några veckor kvar till vigseln för igår kom våra ringar men min var för stor, trots att jag hade provat ut en bred ring några veckor tidigare. Åkte in till samma butik och fick på mig en ring som var 0,75 mm mindre. Så första ggn måste jag ha varit väldigt svullen om fingrarna och igår ingen svullen alls.

Blir era fingrar så olika tjocka under dagen? Hur gjorde ni när ni valde storlek, ska man utgå från när fingret är som smalast? Jag vill ju inte att ringen skall kännas för stor under några omständigheter. Frågan är bara om jag får på mig den nu när jag beställde den så liten... ÅNGEST!

• Svar på tråden Ringstorlek/svullna fingrar
  • Syrinx

Det som vår guldsmed sa till oss var att så länge ringen går på, går den också av. Man ska inte kunna få av den för lätt, utan genom att liksom trycka den uppåt över fingerleden. Dessutom anpassar sig fingret efter en tid av ringen, och så får man ju en liten, liten inåtbuktning där ringen brukar sitta.

Fingrar brukar generellt sett svullna under natten och dessutom är de lite svullnare under sommaren. Men hur mycket det skiljer tror jag är individuellt. Om jag vaknar på natten brukar jag inte kunna få av min ring, men det är ganska lätt att få av den dagtid.

Du ska nog inte bekymra dig, TS, utan om du fick på dig en ring i den storlek du beställde kommer den säkerligen passa jättebra!  

• förlovadflicka

Min ring passar alltid, ibland märker jag att fingret är lite större men inte så ringen inte passar! Men är säkert olika från person till person men min ring passar alltid, det är aldrig att den hade kunnat trilla av eller något :) 

• saxomanix

köpte min ring också lite för stor och är nu tvungen att förminska den :-/ jag har tur att den är utan sten osv och det gör det betydlig enklare (köpte den när fingrarna var lite svulna och nu kan det händer att ringen nästan faller av!) det känns inte bra om man är rädd om ringen hela tiden...

• Ninana

Min ring blev också förstor. Har skickat den tillbaka till england där jag köpte den för de förminskar gratis och ser till att stenarna sitter som de ska! :D

• BrudInnan 30
    Syrinx skrev 2011-05-26 14:29:23 följande:
    Det som vår guldsmed sa till oss var att så länge ringen går på, går den också av. Man ska inte kunna få av den för lätt, utan genom att liksom trycka den uppåt över fingerleden. Dessutom anpassar sig fingret efter en tid av ringen, och så får man ju en liten, liten inåtbuktning där ringen brukar sitta.

Fingrar brukar generellt sett svullna under natten och dessutom är de lite svullnare under sommaren. Men hur mycket det skiljer tror jag är individuellt. Om jag vaknar på natten brukar jag inte kunna få av min ring, men det är ganska lätt att få av den dagtid.

Du ska nog inte bekymra dig, TS, utan om du fick på dig en ring i den storlek du beställde kommer den säkerligen passa jättebra!  
    Tack, jag hoppas det! Det är över knogarna jag är som tjockast om fingret, men fick jag på mig provringen så borde jag ju kuna få på mig den vanliga, sen tror jag inte att den kommer sitta åt för knogen är ju större som sagt.
    Ninana skrev 2011-05-26 15:01:56 följande:
    Min ring blev också förstor. Har skickat den tillbaka till england där jag köpte den för de förminskar gratis och ser till att stenarna sitter som de ska! :D
    jag fick betala runt 600 för förminsknig (har stenar i, så de gör en helt ny) men det är väl ändå ganska billigt eller?
  • Ninana

Vet inte riktig om 600 kr är billig eller inte, är din ring2 färgad?? För jag ville förminska min mammas ring och det räckte med 300 kr här i sthlm.

• BrudInnan 30

nej vitt guld. var din mammas med stenar? utan stenar hade det kostat 300 iaf.

• saxomanix

om man har stenar så finns det också möjligheten att sätta in material so att ringen blir lite tjockare (om det bara gäller några millimeter). guldsmed gör sånt. då undviker man problem med steninfattning och kan dessutom ta bort extramaterialet ifall fingarna blir tjockare när man blir äldre...

• Ninana
    BrudInnan 30 skrev 2011-05-26 15:37:12 följande:
    nej vitt guld. var din mammas med stenar? utan stenar hade det kostat 300 iaf.
    ja, utan stenar :)
Svar på tråden Ringstorlek/svullna fingrar