• In Wonderland

Min älskling har dragit ur ledbandet!

Grabbarna har dragit iväg med min älskling i helgen och nu ser jag en FB bild där han ligger med knät inlindat i bandage! Då har han tydligen dragit ur ledbandet när han brottades. Jag dör! Får ett sms där det står: Illa! Blir nog ingen vals. Va?? Någon som dragit ur ledbandet någon gång? Hur lång läketid är det? Vi gifter oss den 6 augusti. Tänk om han inte ens kan dansa efter middagen. Så orolig!!

• Svar på tråden Min älskling har dragit ur ledbandet!
  • wiii

Skadade ledbandet i foten en gång när jag åkte skidor. Kommer dock inte ihåg exakt hur det var skadat.
    Gick på kryckor i några veckor om jag inte minns fel.

• 1700tal

Har gjort samma sak + en rejäl stukning. Nån månad på kryckor (de första veckorna gick inte att stödja alls) och gick på rehabilitering för ledbandet nån gång/v under ganska lång tid och övningar hemma varje dag som snabbade upp processen. Men min skada var nog ovanligt illa, förhoppningsvis återhämtar han sig snabbare. Skrattande Och i aug borde han väl ändå kunna dansa lite, tycker jag. Fråga läkaren och sjukgymnasten. Skrattande

• plin

Åh, herregud! Jag blir mer o mer nervös för min blivandes eventuella svensexa... men hoppas att han läker snabbt och slipper ha allt för ont. det är ju trots allt mer än två månader kvar!

• nikkihag

Ledband i knä dras "inte ur" antingen går det av helt eller delvis. Om det gått av helt kan man operera annars är det träning och rehabilitering som gäller. Ledband kan även bli uttänjda vid en knävridning de är ju såklart smärtsamt, då kan det ibland bildas vätska i knäet. Tror säkert att han kommer att kunna dansa brudvals. Allra bäst är väl ändå att gå till doktorn o kolla upp vad som hänt...

• Emsie

Är det ett av sidoledbanden i knät är det rehabilitering som gäller men isf behöver du inte vara orolig för bröllopsvalsen, han är tillbaka långt innan augusti. Ledbanden växer ihop av sig själv och opereras inte nuförtiden. Det brukar ta 6-8 veckor ungefär innan man kan idrotta.

Är det ett korsband som gått av däremot brukar man operara om personen som skadat sig är ung och aktiv. Rehabiliteringsperioden efter en sån operation är 6-12 månader tills man uppnått full funktion igen. Dessutom får man i regel vänta ett tag på att få en operationstid. Men man kan klara sig utan korsband också om man har väldigt vältränade hamstrings eller inte utsätter knät för några påfrestningar. Det växer dock inte ihop igen som sidoledbanden gör. 

Bara för att han har ont och så precis vid skadetillfället betyder det inte att något är av, kan vara uttöjt eller bara varit en rejäl smäll helt enkelt.

Skicka honom till läkare och sjukgymnast så ska det nog gå bra oavsett :) 

• In Wonderland

Jag hoppas verkligen inte att ledbandet har gått av, det framgick inte av hans sms. Han skrev att det dragits ur, vad nu det betyder. Grabbarna fortsätter svensexan och sms med mig är inte tillåtet :) vilket jag kan förstå. Doktor har han ju i och för sig på plats då kusinen är läkare, men han borde nog åka in och rönka det. Får verkligen hoppas att de tar det lugnt med honom nu, stackarn! 6-12 månader skulle ju inte vara roligt!

Svar på tråden Min älskling har dragit ur ledbandet!