• kikki kikki

Tips på Vegetarisk mat ????

Vi ska ha buffé på vårt bröllop och då med potatis sallad och till det blir det rostbiff,skinka och kyckling och så pasta sallad och vanlig sallad.

Men så kommer det några som är vegetarianer och jag har ingen aning om vad man äter då förutom att dom inte äter fisk och kött.

Skulle vilja ha några tips på vad man kan ge dom som passar ihop med det andra som vi äter.

• Svar på tråden Tips på Vegetarisk mat ????
  • Kattpoet

Om de äter ost och ägg.

MÜCVER

4 pers

500gram fin riven zucchini
    2 msk finhackad persilja
    2msk finhackad dill
    1medelstor lök
    ca ½ dl kokta ris
    ca ½ dl riven ost,  mild
    2 ägg
    1½dl vetemjöl
    1/4 tsk cayenne
    en nypa salt
    en nypa peppar
    ca 1 dl olja till stekning

Krama ur den finrivna zuchinin väl. I en stor bunke blanda ihop allt. värm up en stek panna med 4-5 msk olja. Häll med en sked 2-3 öar av smeten i pannan.  Platta med  en gaffel ut till tunna biffar och stek till vackert gyllenguls, låt rinna av på ett hus hålls papper.

I arabbutiker kan du hitta   vegitariska dolmas, det är  vinblad fylld med ris, men läs på burkarna och det finns även fylld  auberginer som är väldigt goda.  

• kikki kikki

Ska dom serveras kalla eller varma?

Kattpoet skrev 2011-05-29 19:34:39 följande:
    Om de äter ost och ägg.

MÜCVER

4 pers

2 msk finhackad persilja
    2msk finhackad dill
    1medelstor lök
    ca ½ dl kokta ris
    ca ½ dl riven ost, mild
    2 ägg
    1½dl vetemjöl
    1/4 tsk cayenne
    en nypa salt
    en nypa peppar

Krama ur den finrivna zuchinin väl. I en stor bunke blanda ihop allt. värm up en stek panna med 4-5 msk olja. Häll med en sked 2-3 öar av smeten i pannan. Platta med en gaffel ut till tunna biffar och stek till vackert gyllenguls, låt rinna av på ett hus hålls papper.

I arabbutiker kan du hitta vegitariska dolmas, det är vinblad fylld med ris, men läs på burkarna och det finns även fylld auberginer som är väldigt goda.
  • Kattpoet

Ljumma eller kalla det funkar både ock enligt receptet.  Vad du inte ska göra är att servera qourn, det nämligen vardagsmat för många veggisar.
    Kolla arab butikerna för  vegitariska meze produkter, det  är gott och annorlunda och funkar med potatis sallad och grön sallad

Du kan göra moonblushed tomater  också, jag la receptet i en annan tråd om buffemat, jag kan rota rätt på det.

• wahlstrm

OM man tänker till lite vid själva uppläggningen så behöver man inte tillaga så mycket extra.
    Det värsta som finns är när man som vegetarian kommer till en bjudning och dom har lagt upp allt det man faktiskt kan äta ihop med det man inte vill äta. Som t.ex att servera köttet och grönsakerna på samma uppläggningsfat. 

Qourn är lite speciellt och det är långt ifrån alla vegetarianer som gillar det, speciellt om man som jag inte gillar konsistensen av kött. Då är Qourn i princip lika illa.. (Hälsans kök gör annars bättre grejer)

Så bästa tipset är att (om det är möjligt) separera kött/fisk/fågel så gott det går från resten så alla kan ta av samma mat men dom som vill ha kött/fisk/fågel kan lägga till det på sin talrik och dom som inte vill ha det tar helt enkelt inte det. Gör maten flexibel helt enkelt :)

/Vego :) 

• kikki kikki

Jag hade tänkt att lägga allt på olika fat...typ rostbiffen på ett och skinkan på ett osv.

• Kattpoet

Wahlstrm. Uhmmm  om man gör buffet så brukar man ha egna  fat till allting annars kan ju smakerna blöda in i varandra.  Något jag lärde mig hemkunskapen...

Nåja, Kikki Kikki,  kolla med  vegitarianerna om det äter ost, då kan du servera  marinerad feta ost , hemgjord marinad är billigast.

Synd att du inte bor i Växjö trakten för då hade jag hjälpt dig

• Styrka

ICA Maxi brukar ha catering, och de är jättebra på vegetariska rätter! Läste menyn till deras vegetariska meny och kommer absolut välja detta till vegetarianerna på framtida bröllop!

De hade tex marinerade quornfiléer fyllda med nån smakrik ost, vegetarisk ceasarsallad med tzayspett, fyllda champinjoner och massa annat gott!

Goggla, det går säkert hitta, och ICA har mycket bra priser på sin catering, och dessutom inga minimi-antal portioner man måste beställa!

• wahlstrm

Kattpoet: Man kan ju tycka att alla borde ha gjort det år 2011 Glad.

Men det har hänt mig flera gånger att saker mixats, sannolikt för att någon tänkte mer på att det skulle vara snyggt än att så många som möjligt skulle kunna äta av det. 

• kikki kikki

Kan man frysa dessa??

jag tänkte om man kan göra dom innan och lägga dom i frysen så dom är klara att ta fram dagen innan.

Kattpoet skrev 2011-05-29 19:34:39 följande:
    Om de äter ost och ägg.

MÜCVER

4 pers

2 msk finhackad persilja
    2msk finhackad dill
    1medelstor lök
    ca ½ dl kokta ris
    ca ½ dl riven ost, mild
    2 ägg
    1½dl vetemjöl
    1/4 tsk cayenne
    en nypa salt
    en nypa peppar

Krama ur den finrivna zuchinin väl. I en stor bunke blanda ihop allt. värm up en stek panna med 4-5 msk olja. Häll med en sked 2-3 öar av smeten i pannan. Platta med en gaffel ut till tunna biffar och stek till vackert gyllenguls, låt rinna av på ett hus hålls papper.

I arabbutiker kan du hitta vegitariska dolmas, det är vinblad fylld med ris, men läs på burkarna och det finns även fylld auberginer som är väldigt goda.
  • Kattpoet

Gör en halv  test sats och frys, det kanske går jättebra.   Jag minns nämligen inte om dessa var de vi frös in eller inte.

• kikki kikki
    Kattpoet skrev 2011-07-15 20:14:19 följande:
    Gör en halv test sats och frys, det kanske går jättebra. Jag minns nämligen inte om dessa var de vi frös in eller inte.
    ja så kan jag ju göra
Svar på tråden Tips på Vegetarisk mat ????