Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-05-31 22:30:04 följande:
Åh fy! Jag börjar leta efter någon jag kan vara medryttare åt
är inte den som bara rider utan hjälper mer än gärna till med allt runt om! För det finns säkert dem som bara vill rida oxå. Men att mocka är ju superbra armträning!
någon som varit medryttare? Något man ska tänka på? Håller tummar och tår för att hon ska välja mig och att detta blir så sjukt bra för alla inblandade!
Jag har varit hästskötare (bara mocka, rykta mm inte rida), medryttare, delfodervärd, delägare, ägare osv...
Jag har haft egna medryttare till min / mina hästar så jo jag vet hur det är.
Men alla ser inte likadant på det här med medryttare.
Jag hade tur när jag var medryttare och träffade hästägare som ville ha någon att dela ansvaret med, men att dom tog huvudansvaret. Jag var alltså mer än någon som mockade och motionerade hästen. Jag fick tävla, träna och använda hästen som min egen i princip så länge jag inte gick i vägen för ägaren...
Och jag har försökt ge mina medryttare samma känsla av att det är
deras häst också...
Men jag vet att många gånger så är en medryttare väldigt ersättningsbar. Många hästägare ser medryttarna som ett sätt att få in pengar på för att ha råd att ha hästen.
Största skillnaden mellan hästskötare och medryttare är att medryttare ofta får betala en summa för att få tillgång till hästen, alltså för att få rida mm. Det ses som en sorts "hyra".
En seriös hästägare kanske tar en symbolisk summa. typ 100:- i månaden om man rider 1 gång i veckan, eller 200:- om man rider 2 gånger i veckan osv... Dvs ca 25.- / gång man är i stallet.
Men jag har varit med om hästägare som sagt att dom vill ha 900:- i månaden för att jag ska hjälpa till en gång i veckan. (En hästägare som har 2-3 medryttare dessutom...) Och visst, är det i stockholm så kanske det är rimligt med tanke på vad det kostar i stallhyra där. Men inte här i Borlänge där en normal kallhyra är på ca 500 - 1000:- i månaden i ett litet privatstall.
Det du ska tänka på om du ska bli medryttare är att ni på något sätt får svart på vitt vad som förväntas av dig, vad du får och inte får göra och vad du förväntar dig av hästägaren...
Och det är inte bara hästägaren som ska vara nöjd med dig och hur du hanterar hästen. Utan du ska känna dig nöjd med hästen och hästägaren också...
Annars kommer du inte få något nöje av att åka till stallet och den här hästen om det visar sig att hästen bits och sparkas och slänger av dig varannan gång du rider osv. Eller att ägaren är snobbig och kräver att du ska putsa sadel och träns varje gång du varit där, men själv gör denne inte det och liknande saker...
Vi hade alltid lilla julafton i stallet exempelvis.
Jag samlade mina medryttare (hade 2 stycken efter att jag förstörde foten och inte kunde motionera hästen på samma sätt längre) och drack glögg och åt pepparkakor och lussekatter. Så gjorde vi julfint i stallet och så fick dom paket av mig (och hästen *S*) bara som ett sätt för mig att visa min uppskattning för allt dom gjorde för min häst.
Jag erbjöd mig också att ge dom ridlektioner på hästen om dom ville. (jag har jobbat som ridlärare i ett par år även om jag missade utbildningen pga fotskadan).
Det är alltså lika viktigt att du väljer rätt häst och ägare, som att dom trivs med dig...
Tror vi letade medryttare på hästnet (eller nåt sånt) sista vändan... Det kan vara ett tips för er som bara sitter med näsan i dagstidningen annars och letar annonser