• excited

Förlova sig med ärvd ring?

Är lite delad till det här. Har en ring som jag ärvt av min mormor som dog innan jag föddes. Den är såååå fin och jag vill verkligen bära den (tycker det är synd att bara ha den liggandes). Dock så känns det lite lustigt, om det ska vara förlovningsring så måste ju jag fixa fram den (ligger i mammas bankfack nu) och jag är lite töntig, men jag vill ju att förlovningen ska vara en överraskning.. Samtidigt känns det lite tråkigt att inte få ha en ny ring som symboliserar mig och min sambos förhållande, men å andra sidan så känns det väldigt fint att få bära vidare den. Vill inte ha den på min högra hand eller så, känns fel för mig. Vill inte heller göra om den till en egen utan ha den som den är. Hur tycker ni att man ska göra? Är ganska kluven till det här... Har även haft planer på att ha den som vigselring, men är lite tveksam till det också.

• Svar på tråden Förlova sig med ärvd ring?
  • Piiiip

Jag skulle ta fram din mormors ring och anpassa den till ditt finger. Sen skulle jag bära den vid fina, festliga tillfällen på höger handen.

I mina öron låter det som om du vill ha en ny förlovningsring med din sambo. Kompromissa inte!  

• c4trin

Jag ska använda min ärvda ring från min mormor som vigselring. Men jag ser det också som en påminnelse om vårt fina förhålöande vi hade när hon levde.

Känner du dig tveksam så kan du väl åka ut och titta efter ringar i affärerna? Hittar du¨någon du hellre vill ha så ta då den. Känner du sen för att ha den när ni gifter er, eller inte, så gör precis vad du känner för! =)

• durrasflikka

Hade jag varit du hade jag köpt en ny förlovningsring och använt den ärvda som vigselring. =)

• Syrinx

Vad vackert med din mormors ring. Jag håller med Durrasflikka - om du vill ha "överraskningen" och en symbolik för ditt och din blivandes förhållande, köp nya ringar till förlovningen för er båda. Sedan till vigseln så tycker jag det är jättefint att plocka fram din mormors ring!

Då vet dessutom din mamma om det hela, så du behöver inte komma med någon dålig undanflykt för att få henne att plocka ut ringen ur bankfacket. Jag har själv erfarenhet av att försöka hitta på anledningar till att åka till Kristianstad (har för mig att vi skulle åka dit från deras hus på Österlen), där vi lät göra ringarna hos en guldsmed. Mamma såg rakt igenom mig, så förlovningen blev ingen överraskning för henne , och jag tror att de flesta mammor är väldigt bra på att se igenom sina barn...

• Kattpoet

Jag har mitt farmors vigselring och förlovnings ring, jag ser det som så att jag hoppas jag får ett lika  långt äktenskap som de fick.

Man kan ju alltid  hoppas ....

Och varför  ska förlovningsringen vara en överraskning??  
    I sverige brukar vi ju titta ut ringar tillsammans, det är ett gemensamt beslut att förlova sig. 

• durrasflikka
    Kattpoet skrev 2011-06-02 18:34:47 följande:
    Jag har mitt farmors vigselring och förlovnings ring, jag ser det som så att jag hoppas jag får ett lika långt äktenskap som de fick.

Man kan ju alltid hoppas ....

Och varför ska förlovningsringen vara en överraskning??
    I sverige brukar vi ju titta ut ringar tillsammans, det är ett gemensamt beslut att förlova sig.
    Det är nog mer att det ska vara en överraskning för resten av familjen och inte för den som excited ska förlova sig med.
  • Kattpoet

Ahh

Nåja jag älskar mina ringar även om de är ärvda 

• Future Mrs S

Jag hade tagit mormorsringen till vigselring och köpt egna förlovningsringar.. :) 
    Jag har fått min mammas vigselring som blir min vigselring och förlovningsring har vi köpt.. 2 olika t.o.m... ändå är jag inte helt nöjd.. ;) 

• MissBlueberries

Samma.... fast vi kopte ringar till slut. Jag ville verkligen ha en diamantring till forlovningen, det har jag alltid velat ha. Farmors ring ar tjock i guld, och jag anvander aldrig guldsmycken.

Den ligger i bankfacket, vi far se vad jag kommer gora med den =) 

• Ciccci

Jag och sambon har förlovningsringar som vi köpte tillsammans med som vigselring har jag fått "ärva" min mammas gamla ring. Jag har sååååå länge velat ha den och nu får jag den!

Är en ring i vitt guld med fem diamanter.. :D

I Like it!

Jag tycker du ska köra med "nya" förlovningsringar o sen ta den gamla ringen som vigselring.. :)

Svar på tråden Förlova sig med ärvd ring?