• goding666

Vad ger ni till er serveringspersonal??

På vårt bröllop ska 2 tjejer som arbetar hos mig servera, de är jätteduktiga o såklart vill ja ge dom något för att dom är med. Vi har inte pratat pengar, o isåfall hur mycket ger man dom? Såklart kan ja ju fråga dom oxå.. men annars har ni gett pengar eller har ni gett dom en gåva om ni varit i liknande situation? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad ger ni till er serveringspersonal??
  • Chicita

Mina jobbarkompisar kommer servera och hålla i baren. 
    Dom ville gärna komma på bröllopet och middagen och frågade själva om dom inte kunde få göra något bara för att få vara med.
    Så vår deal är att om dom serverar så får dom vara med på festen efteråt. Och så tog vi två som sköter baren, så att dom hinner med att ha lite kul själva också...

Vi kommer att ge dom en symbolisk summa trots att det inte ingår i dealen. Dom gör inte detta för att tjäna pengar och vi valde inte dom för att spara pengar. (det hade ingått serverings och bar-personal med cateringfirman annars)
    Några av mina jobbarkompisar, bland annat dessa, brukar åka på en gruppresa varje år som dom sparar till, så vi tänkte att vi betalar in en liten slant på deras konto så dom kan ha lite extra roligt på nästa resa som tack för hjälpen.

Tänk på att om man byter tjänster eller låter någon jobba svart (vilket det innebär om man betalar någon för ett utfört jobb) så ska man skatta för detta. 

• Gwennie

Antagligen kommer ett par av min sambos träningskompisar att sköta serveringen hos oss och där handlar det om tjänster och gentjänster. Vi kommer antagligen att fixa någon "tackförhjälpenpresent" ändå.

• Gottblåbär

Mina granntjejer på 15-16 år ställer upp. Dom vill göra de och frågade om dom inte fick ta med en extra kompis till nyss som också kunde servera. Att betala alla har jag inte råd med så köper någon liten gåva till dem sen får odm vara med på festen.

• Willowfield

100:- i timmen och då är det tredjeårs elever från restaurangskolan :)

• MrsGranath

250 kr/timme... Dock 2 utbildade servitriser med 16 och 12 års erfarenhet och ca 25 bröllop "i ryggen"!
    Kände att här ville vi inte snåla, så att vi ska få det så önskvärt som möjligt... (är själv servitris Flört, så har väl kanske lite krav på vissa detaljer)

• SnartFruSir

Vi ger 2000 kr till de två som basar över servering och även baren på kvällen. Övriga får 1000 kr för att servera vid själva middagen. Hela gänget arbetar proffesionellt och gör detta som en tjänst till min pappa. Annars hade vi nog fått betala en hel del till :)

• anerliol

Vi ska ha en lärare från restaurangskolan samt 3 andra års elever.
    Läraren får 2000kr och verje elev får 1500kr, då sköter de allt från dukning och servettvikning till städning ocg översyn av toaletter och liknande. Räknar med att de jobbar minst 12h och då blir det 125kr7h för eleverna.
    Känns rimligt!
    när det gäller detta och bara njuter av dagen Och skönt att de har med en lärare så att vi slipper ha översynen, vi släpper allt och bara njuter av dagen Glad

Svar på tråden Vad ger ni till er serveringspersonal??