• Svar på tråden Brudskålen... ?
  • Victoria

Vad?
    Ja, vet inte riktigt hur du menar. Men det är en skål som är riktat mot brudparet.
    Var?
    Ska hållas vid middagen men före välkomsttalet, men det är okej att skjuta på den. MEN den ska aldrig hållas mot slutet av middagen.
    Hur?
    En närstående eller vem som helst, tärna, toasmaster/madam eller vän. Gästerna reser sig upp och den som vill hålla talet säger något kort som "Vi önskar er NN och NN all lycka! Skål till brudparet".
    När?
    Som jag sagt ska de hållas vid middagen men helst före välkomsttalet.
    Varför?
    En gest av gästerna för att önska brudparet all lycka!

Hoppas du fick bra svar nu! :)

• TheD

Vår brudskål kommer vara när vi anländer till hotellet och sedan öppnas dörrarna till salen för att inta sittplatser för middagen. Vanligtvis är det toastmaster som skålar för brudparet så att säga :)

Vissa tar det utanför kyrkan, rådhustrappen....

• Mertzi

Vi tänkte skåla direkt efter vår lilla vigsel i stadsparken.
    För att fira det som precis har hänt just då!
    Min blivande säger att vi kanske borde köra med alkoholfritt så att det inte blir nåt gnäll, jag menar att vafan, hur petiga kan dom vara?
    Kanske ska man ringa till farbror polis och fråga om det är okej att skåla i champagne på offentlig, allmän plats efter vår vigsel. Jag vet inte?
    Vi är ett sällskap på 20 pers.

• Pinkgrape

Ahaaaa okej, jag har verkligen noll koll på det där :P

Med "vad" menade jag vad ni kommer skåla i :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Nikkita

Jag vet med säkerhet att det är förbjudet att dricka på allmänn plats framför allt i parker. Så ringa polisen innan & "be om lov" kan vara en bra idé i så fall Glad För de kan vara väldigt petiga med det där tyvärr. 
    Men va mysigt det låter med bröllop i stadsparken!

Lycka till & hoppas att det går bra med er skål Skrattande

• ClaraH
    Vad?
    Prosecco dela Robinia 79:-, cider eller mineralvatten. tilltugg
    Var?
    Direkt efter vigseln ute på en innergård (vi viger oss i festlokalen).
    Hur?
    Toast madame utropar brudskålen
    När?
    Direkt efter vigseln innan middagen som sagt
    Varför?
    Av traditionella skäl
  • TheD
    Pinkgrape skrev 2011-06-04 00:42:36 följande:
    Ahaaaa okej, jag har verkligen noll koll på det där :P

Med "vad" menade jag vad ni kommer skåla i :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Man kan välja mellan alkoholfritt eller mousserande vin alt. Cava. Det är upp till oss att bestämma så fixar hotellet.
  • Jossis81

Vad: Henkell Trochell och alkoholfritt alt

Var: När jag och sambon anläder till festen

Hur: Toasmadame sköter välkomnandet av gästerna och tbringar skålen

• Mertzi
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-04 00:57:38 följande:
    Jag vet med säkerhet att det är förbjudet att dricka på allmänn plats framför allt i parker. Så ringa polisen innan & "be om lov" kan vara en bra idé i så fall Glad För de kan vara väldigt petiga med det där tyvärr. 
    Men va mysigt det låter med bröllop i stadsparken!

Lycka till & hoppas att det går bra med er skål Skrattande
    Haha, ja det är nog säkrast. Säger dom nej får vi väl skåla i alkoholfritt. Det är ju inte hela världen, huvudsaken det blir en liten skål och lite mingel innan vi drar vidare mot middagen :)
    Fast ja det skulle ju iofs vara roligt att se ett par polismän rycka champagneflaskan från bruden och hälla ut det bakom en buske!
    Då får man liksom med lite nostalgi från tonåren i vigseltillställningen också! Kan ju va kul! Haha, eller inte!
  • shakynose

Det finns inget allmänt förbud mot förtäring av alkohol på allmän plats. Däremot kan vissa städer och kommuner ha förbud på vissa ställen. Kan vara vissa parker och badplatser t.ex.

I min stad så gäller alkoholförbud i vissa parker, men då bara nattetid (från 22.00 till 07.00) så bara man har brudskålen innan dess så är det helt ok. Kolla vad som gäller din stad!

• Mertzi
    shakynose skrev 2011-06-04 12:51:21 följande:
    Det finns inget allmänt förbud mot förtäring av alkohol på allmän plats. Däremot kan vissa städer och kommuner ha förbud på vissa ställen. Kan vara vissa parker och badplatser t.ex.

I min stad så gäller alkoholförbud i vissa parker, men då bara nattetid (från 22.00 till 07.00) så bara man har brudskålen innan dess så är det helt ok. Kolla vad som gäller din stad!
    Aha!
    Är det så det är..
    Det ska jag kolla upp!
    Tack så mycket för tipset :)
  • Tittij

Vad: Nåt bubbel
    Var: I mingel-delen vid vår festlokal (ute eller inne har vi inte bestämt ännu)
    Hur: Toastmaster utbringar en skål
    När: När vi anländer till festlokalen, precis innan vi går till bords 
    Varför: För att det hör till och är trevligt att skåla med brudparet när de anländer

Svar på tråden Brudskålen... ?