• snusan68

textförslag till barnfritt bröllop.....

Vi har 4 ega barn 2½ , 13, 15 och 16 år  + sambons syskonbarn som är 10, 13 och 17 år som ska vara med på bröllopet men vill ej ha fler barn med då det blir ganska mycket barn med bus och spring.
    Hur formulerar man vänligt att det är barnfritt utan att dom tar illa upp för att våra/syskonbarn är med?
    Sen undrar jag lite vart drar man gränsen.....mina kusiner  är nämligen 17,18 och 20 år....men dom räknas väl inte som barn??

Är så kluven med vad folk ska tycka men samtidigt är det ju vårt bröllop och vi ska väl få bestämma hur vi vill ha vår dag :)

• Svar på tråden textförslag till barnfritt bröllop.....
  • Jag han

Vi skrev:
    vi firar i vuxet sällskap, men självklart är spädbarn välkomna.
    Enkelt, tydligt och inte det minsta otrevligt tycket vi :)

Vi skrev namnen på de som var bjudna. Så då förstår man att bara föräldrar till tonåringar, är bjudna.
    Vi har inte hört något om det. Om någon undrar så säger vi att vi inte har plats för allas barn. För det stämmer i vårt fall. Ska allas barn komma blir vi säkert tjugo personer till, och vår lokal rymmer inte så många.

• Aniara4

Vi skrev "festen är för vuxna, med undantag för ammande spädbarn". Men ni behöver kanske formulera något som förvarnar om att de närmaste barnen är med. Kanske "vi har tyvärr inte plats för fler barn än våra egna på festen"?

• Fru Lundmark

Vi har skrivit : barn är en gudagåva men denna kväll får dom tyvärr stanna hemma. Vi har inte hört ett ända negativt om d. Vi har bjudit dom barn som är över 18. Tycker d är mest rättvist. :)

• Fru Lundmark

Glömde skriva att. Våra barn kommer att vara med i kyrkan sen kommer dom åka till sin mamma resp. Pappa ( vi båda kommer från separerade förhållanden och har inga gemensamma än)

• AMA

Vi skrev " Vänligen respektera bruparets önskemål om ett barnfritt bröllop. Spädbarn är givietvis undantagna".
    Vi hade ett barnfritt bröllop med ett par untantag. Två ett-åringar, varav den ena kom från Danmark och det inte gick att lämna hemma en hel helg, det andra sket det sig med barnvakten precis innan. Sedan hade vi med en 6-åring som pga hälspskäl inte kan lämnas med vem som helst och så våra kusinbarn på 11,13 och 16 år som också kom från utlandet.  Vid dessa untantag valde vi att säga ok till barnen för att det var viktigare för oss att föräldrarna kom på festen än att bröllopet var helt barnfritt. 

Vår egen dotter var med i kyrkan och sen var hon hemma med barnvakt. Jag är av den åsikten att man får bjuda vem man vill på sitt bröllop och som sagt, skulle allas barn vara med skulle man kanske vara tvungen att välja bort vuxna vänner istället. De flesta har ju en ganska begränsat budget att röra sig med.

• TerrorMorsan

såg typ detta på ett inbjudningskort : vi älskar våra barn, det är det bästa vi har men just denna dagen får dom vara hemma, typ så :)

• blivandefruAson

Det är jättesvårt. Jag har varit på bröllop både med och utan barn och jag måste ju säga att det barnfria bröllopet var så mycket härligare. Man kunde sitta och prata med varandra utan att bli avbrutna. I kyrkan var det inga barnskrik eller tappade leksaker som skramlade i golvet.
    Men nu när vi själva ska gifta oss är det så mycket svårare eftersom min systerdotter är det finaste jag vet (nästefter det blivande maken då, givetvis..;)), men vi kommer troligtvis att lösa det som så att hon kommer vara brudnäbb i kyrkan och sedan så får hon åka till sin farmor och farfar.
    Vi hoppas verkligen att våra vänner som har barn respekterar detta och förstår vår önskan och lämnar barnen med barnvakt istället för att inte komma.

Har någon varit med om att det blivit "sura miner" och folk har valt att stanna hemma istället?

Svar på tråden textförslag till barnfritt bröllop.....