• Firefairy

1 tärna 5 marskalk???

Jag och min sambo planerar bröllop.
    VI har valt 1 tärna och 1 markskalk, men nu har min sambo kommit på att han vill ha fler marskalker.
    Jag har svårt att se "vitsen" med att ha fler.
    Var på ett bröllop förra året där de hade 5 var. Kändes stort men passade bröllopet och brudparet. Men jag har inte 5 så nära vänenr att jag kan välja 5 tärnor om min sambo nu skall ha 5 marskalker. Han har sina klara för sig... Jag kanske ka tänka mig 2-3 tärnor. Men vill egentligen bara ha 1.

Mina frågor till er:
    Kan man ha 1 tärna och 3-5 marskalker?
    Eller bör man ha lika många?

Dessutom undrar jag vart "går gränsen för brudnäbb"? Min sambos systerdöttrar är 13 och 15 år och önskar inget hellre än att vara näbbar åt oss. Men vi är lite tveksamma. Tycker de är för gamla.

Tack för hjälpen :)

• Svar på tråden 1 tärna 5 marskalk???
  • Pinkgrape

Jag har ingen aning om hur saker och ting "bör" vara, men det struntar jag dock i. När det gäller en sådan sak som brudföljet tycker jag att man kan bestämma helt själv hur man vill ha det.

Vi kommer ha 2 tärnor och 4 marskalker, ja, och en brudnäbb. Vår dotter som är 4,5år ska givetvis vara det :) För oss var det ett självklart val. Min lillasyster och min blivandes lillasyster kommer vara tärnor och sedan ville jag inte ha någon mer, för jag tycker inte att jag har någon vän som står mig tillräckligt nära. Min blivande har däremot flera vänner som är som bröder för honom och han kunde inte tänka sig att stå där framme utan någon av dom, så det fick bli 4 marskalker. Det var rätt val för honom och för oss.

Jag tycker att du kan ha så många tärnor du vill, 1, 2 eller 3. Din blivande kan ha alla sina 5 marskalker. Dessutom tycker jag att din sambos systerdöttrar kan vara näbbar, eller tärnor. Då skulle du kunna be den du gärna vill ha som tärna + de två och vips, så har du 3 tärnor :)

Du/ni måste ju känna efter hur ni vill ha det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Nikkita

Jag håller med Pinkgrape helt och hållet. Jag struntar oxå i hur det "ska" vara! Det är din dag gör det som känns bäst!
    Själv ska jag ha 4 brudtärnor + min bror. Sen har min M2B bara 1 bestman för han har ingen annan som han vill ha vid sin sida. Han ska stå där framme med sin bestman, mina tärnor går in före mig 2 & 2, sen går min bror med mig Skrattande 

Det kommer att bli jätte bra om ni själva väljer hur NI vill ha det under dagen!

• Mirjami

*PUST*

Jag var så orolig för att vi skulle ha ojämna par. Jag har två tärnor men gubben hade bara en endaste han ville tilldela äran att vara marsalk. I paniken undrade jag hur i hela friden han tänkte. Men nu pustar jag ut, vi är alltså inte ensamma. Då får ena tärnan gå in med marsalken och andra får gå med vår son, ringbäraren (är 4 år) och vår dotter, blomsterflickan, får gå först med sina blomblad :)

• helsingebrud

Vi har en drös med ungar
    och kommer lägga upp det så här

först går våra tre yngsta in
    två flickor och en pojke

sedan kommer jag eller vi

efter det kommer min bästa vän och brudtärna samt hennes man som kommer vara "bestman"
    vi kommer även ha våra äldre barn, dotter 13 år och son 17 år som tärna+marskalk - de kommer då få gå sist

vi har inte bestämt os sännu om min blivande med "bestman" och marskalk ska stå framme i kyrkan
    eller om de ska gå in med oss

Min blivande tycker inte om uppmärksamhet så för hans skull kanske det är bäst att han står framme och väntar
    så kommer alla blickar vara riktade på mig !!

I så fall kommer min vän och vår dotter gå efter mig som tärnor

Som svar på ts fråga
    ni kan ju alltid ha flickorna som tärnor om de är så pass gamla

Svar på tråden 1 tärna 5 marskalk???