• Anonym (julbrud??)

Ska vi gifta oss till jul?*långt*

Jag lägger denna tråden i känsliga rummet eftersom jag vet att vänner till mig läser här och känner till mitt nickname väl...

Alltså.. vi planerade att gifta oss på midsommarafton nästa år.. min sambo friade till mig efter en liten kris och eftersom han i alla år sagt att han aldrig vill gifta sig igen blev jag ju jätteglad, vi är båda traditionella så ett frieri innebär förlovning och förlovning innebär vigsel inom MAX 18 månader....

Vännerna grattade och frågade när det blir av och vi sa som det var..preliminärt 22 / 6 nästa år..

Men ju mer vi har funderat på det dessto mer känner vi att det finns andra lösningar.
    Tex så skulle det bröllop vi först planerade innebära att vi skulle få spara 3-4000 kr /månad, vi har inget i buffert just nu pga husköp och en del saker som brakade i huset efter vi flyttat in så förutom de tusenlapparna i bröllopssparande måste vi ju spara till huset, vi lever på en lön, som visserligen är ganska bra och mitt studiemedel så det kommer bli väldigt tajt under detta året isf..

Vi känner att vi inte vill lägga massa pengar på en enda dag, även om minnet är viktigt så finns det andra sätt att skapa minnen på. SOm någon sa i en tv-serie vi såg häromkvällen så vill vi skapa vår egen saga, inte någon annans....att ha vigsel i trädgården, med solosång, trerätters middag och dans efteråt känns liksom inte som "VI"

Så tanken slog min sambo..julafton....De senaste åren har vi firat jul hemma hos min sambos bror som bor i ett stort hus på landet med sin fru och tonårsbarn från bådas håll.. förra året när vi köpte hus så sa dem att "Nu är det er tur att ta över firandet" vilket vi gärna gör (det är ingen större ekonomisk börda eftersom vi alla delar på det hela) så vi kände att om vi gifter oss här hemma på julafton så är alla här som betyder något... hans föräldrar är absolut viktigast, sen hans bror med fru och mitt barn....Alla andra är fina goda vänner men absolut inte "viktigast"...
     Jag har varit gift en gång förr... och det är här mina tankar kommer in....min förra make var otroligt kontrollerande och styrde och ställde mycket, särskilt kring vigseln, detta innebar att ingen av mina släktingar blev bjudna...INGEN. Jag har inte så god kontakt med min släkt iofs.. men mina kusiner och deras mamma står mig ganska nära men de fick ingen inbjudan utan två vänner blev bjudna - två till gav återbud.. av 45 gäster......
    Min ena kusin har frågat några gånger "blir man bjuden den här gången eller?" och både jag o sambon har svarat ja.....

Jag vill inte ha några konflikter, de bor inte nära mig men jag känner att jag vill inte såra eller göra någon illa. Jag har frågat en väninna om hon vill vara min tärna, jag vet att mina tjejkompisar redan har börjat planera en möhippa....trots att jag nog inte vill ha en eg..

Jag vill inte ha massa sura miner och trots att jag vet att det är vår vilja som är viktigast så tvekar jag även om min sambos idé kring julvigsel känns jättemysig..

Vi tänkte ha det som en överraskningsvigsel..alla är ju här och så när vi ätit och "tomten" ska komma (jo vi har tomte trots att det bara finns ett barn under 20) så tänkte vi att jag går ut för att köpa tidningen hehe.. och går ut i gargatet och byter om till brudklänning...mannen ska redan vara finklädd..det är ju Jul... och så kommer en tomte (som är den som ska vara vigselförrättare också) delar ut klapparna och när det är klart avslöjar "Tomten" att han har en överraskning till och då ska vi be min son gå och hämta mig.. han får inte veta något om vigseln heller eftersom han inte kan hålla tyst *S* och så gifter vi oss hemma (precis som vi visserligen också tänkt)......

Vad tycker ni.. är det en dum idé...ska vi istället satsa på en borgerlig vigsel och inte skicka ut inbjudningar, eller ska vi leva snålt i ett år för att ha en traditionell vigsel? (detta innebär ingen resa, inte ens en helg denna sommaren, inget äta ute, inga klädköp osv under året...något vi skulle behöva eftersom vi haft ett jobbigt år det senaste året)

• Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*
  • Debe

Gör som NI vill, inte vad någon annan tycker. Det låter jättemysigt att gifta sig på julafton. Ni kanske kan bjuda dit dina kusiner också? Lycka till!

• Anonym (julbrud??)
    Debe skrev 2011-06-08 07:11:06 följande:
    Gör som NI vill, inte vad någon annan tycker. Det låter jättemysigt att gifta sig på julafton. Ni kanske kan bjuda dit dina kusiner också? Lycka till!
    nja.. mina kusiner har stora egna familjer och firar med dels sina mäns familjer och sin egen... om vi skulle bjuda hit dem skulle det innebära 4 vuxna med partners plus 15 barn.... så .. nja.. då är det bättre att köra en sommarvigsel istället, svårt att få plats så många innomhus *S*
  • Pinkgrape

Det är bara ni som kan avgöra vart ni vill lägga ribban för ert bröllop.

För det första, grattis till förlovningen :)

Sedan till det andra.. personligen har jag svårt för bröllop på högtider. Midsommar, jul, nyår osv. Jag har även lite svårt för kombinerade dop och bröllop. Jag tycker bröllop är något man har för sig själv, så att säga. Jag menar då att man inte ska "kapa" någon annan högtid eller någon annans dag för att gifta sig. Året har så många dagar. Det är ju dock min högst personliga åsikt och många delar den inte, vilket är helt okej, det bra att vi tycker olika :)

Hur är det med vigselförättare på själva julafton? De flesta vill ju vara lediga då, umgås med familjen, äta julmat och träffa tomten. Många kanske dessutom är bortresta.

Ett lite större sommarbröllop behöver ju inte bli speciellt dyrt heller. Det är ju lite upp till en själv. Man kan ju bjuda på enbart tårta och kaffe, eller en liten mingelbuffé. Picknickbröllop kan också vara något, där gästerna själva får ta med en picknickkorg. Man lägger ju själv nivån på bröllopet och kostnaden därefter.

Mitt tips till er är samma tips som jag och många andra gett i flera trådar här på BT - skriv listor!
    Sätt er ner och skriv två listor var, en med sådant ni känner att ni måste ha med på bröllopet och en med sådant ni drömmer om att ha med. Måsten kan ju vara allt från brudklänning, ringar till en viss sång. Drömmar kanske att åka häst och vagn från vigselplatsen. Jämför sedan era listor, framförallt de med måsten och se över vad ni har lika och olika. Försök sedan sätta ihop det till en gemensam lista med måsten och börja kolla upp priser och göra en preliminär budget. Kanske får ni stryka något, ändra riktning eller så kanske ni inser att ni kan plocka in något från dröm-listan. Ni kommer ju även då få en större överblick över vad det faktiskt är ni vill få ut av er bröllopsdag. Är det borgerligt eller kyrkligt, stort eller litet, lyx eller budget osv.

Vi gjorde så och gick från ett litet borgerligt bröllop med ca 25 gäster, till ett mellanstort kyrkbröllop med 80 inbjudna och middag efteråt. Vi valde ju dock ett alternativ som sticker väldigt i ögonen på många här på BT, nämligen kuvertavgift. Ingen av våra gäster har dock haft något negativt att säga om det, vi har enbart hört positiva saker. Vi har dålig ekonomi, vi lever på en lön och har barn. Vi har förlorat alla våra sparpengar då vi legat inne mycket på sjukhus med vår dotter. På detta sättet får vi bröllopet vi vill ha, gästerna får bröllopet som de faktiskt vill ha av oss och vi slipper leva på vatten och bröd eller skjuta upp det ett par år.

Hur man än väljer, så kommer det nästan alltid sticka lite i ögonen på någon, så man måste utgå från sig själv. Vad man själv vill ha ut av bröllopsdagen och sedan försöka hitta ett sätt att köra på det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • kikki kikki

Varför just julafton?

Jag personligen tycker att julafton ska enbart vara just julafton.

Ta nyår istället. sen är jag helt emot överasknings bröllop.....dom enda som tycker det är kul är väl just brudparet.....

• Blivande fru Swärdh

Håller med ovanstående. Överraskningsbröllop är nog mest bara kul för brudparet och julen är ju jul. Min syster fyller år på juldagen och då överskuggas alltid hennes födelsedag av julfirandet. Låt julen bara va jul. Traditionellt bröllop behöver inte vara dyrt om man inte vill. Finns så många möjligheter och varianter nu för tiden att det är möjligt att ha ett fint och billigt bröllop!

• Anonym (julbrud??)
    kikki kikki skrev 2011-06-08 08:57:31 följande:

Varför just julafton?

Jag personligen tycker att julafton ska enbart vara just julafton.

Ta nyår istället. sen är jag helt emot överasknings bröllop.....dom enda som tycker det är kul är väl just brudparet.....

Därför att mitt barn inte är hos oss på nyår och dessutom så firar vi inte nyår med familjen utan svågern med fru är bortresta då och svärföräldrarna firar överhuvudtaget inte nyår utan vill hålla sig hemma (de är gamla och gillar inte att åka runt land och rike utan har vigt just julafton till det mot att "vi barn" ställer upp och hämtar och kör hem dem)
  • Pinkgrape
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-08 11:14:32 följande:
    Därför att mitt barn inte är hos oss på nyår och dessutom så firar vi inte nyår med familjen utan svågern med fru är bortresta då och svärföräldrarna firar överhuvudtaget inte nyår utan vill hålla sig hemma (de är gamla och gillar inte att åka runt land och rike utan har vigt just julafton till det mot att "vi barn" ställer upp och hämtar och kör hem dem)
    Välj en helt egen dag då? :)
  • Anonym (julbrud??)
    Pinkgrape skrev 2011-06-08 11:21:30 följande:
    Välj en helt egen dag då? :)
    ja men då står vi ju där igen med att allt kostar.. vi måste bjuda på mat för folk som ska komma kommer långväga ifrån, och så vidare och så vidare........ Med mina svärföräldrar som dessutom inte tycker om att åka långt.. och gör vi det INTE till ett överraskningsbröllop finns det folk som kommer att tjata hål i huvudet på oss under tiden fram till bröllopet.
    Det är ju inget ovanligt att man gifter sig på midsommarafton (vilket vi ju planerade först) eller pingstafton, eller nyår.....så varför inte jul tänker vi?

Vigselförrättaren kom dessutom själv med den lysande idén att agera tomte vilket gör det hela till en särdeles udda grej
  • helsingebrud

jag tycker det låter mysigt

• prinsessanogrodan
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-08 11:26:44 följande:
    ja men då står vi ju där igen med att allt kostar.. vi måste bjuda på mat för folk som ska komma kommer långväga ifrån, och så vidare och så vidare........ Med mina svärföräldrar som dessutom inte tycker om att åka långt.. och gör vi det INTE till ett överraskningsbröllop finns det folk som kommer att tjata hål i huvudet på oss under tiden fram till bröllopet.
    Det är ju inget ovanligt att man gifter sig på midsommarafton (vilket vi ju planerade först) eller pingstafton, eller nyår.....så varför inte jul tänker vi?

Vigselförrättaren kom dessutom själv med den lysande idén att agera tomte vilket gör det hela till en särdeles udda grej
    Men problemet är väl egentligen att ni inte orkar med att "stå emot" tjatet om ni inte kör överraskningsbröllop? Ursäkta nu men...det kommer alltid finnas folk som kan ha åsikter om hur man gifter sig, när man gifter sig osv....Ni ska inte känna er "tvingade" att köra överraskningsbröllop för att ni inte orkar med tjatet. Låt inte andra styra antal gäster, vad ni bjuder på eller hur ni gifter er.

Om NI själva är helt ense sinsemellan om hur NI vill göra....då kan ni lära er att inte ta åt er av folk som tjatar på er. Nej, man måste inte bjuda på mat för att folk åker långt. Om ni skriver en tydlig inbjudan att det är mingel med tex champagne och snittar utanför kyrkan/vigsellokal eller att ni bjuder på kaffe och tårta så får folk välja själva om de tycker att det är "värt besväret" att åka långt för ert bröllop.

Det finns hur många trådar som helst här på BT där brudar (och brudgummar ) är ledsna och arga över hur omgivningen beter sig, att svärmor är jobbig, att tärnan inte inser vad bruden förväntar sig, att släkten har åsikter osv. Tyvärr är det så att när man ska gifta sig så kommer folk ha åsikter om än det  ena än det andra, tyvärr måste jag råda er att först och främst vara överens till hundra procent er emellan och att ni ska ha en plan för hur ni ska svara folk och ni ska ha bestämt er emellan hur ni ska göra om någon av er vacklar, för det andra lära er säga ifrån på ett snyggt sätt och att vara tydliga mot omgivningen och i inbjudan om vad som gäller.

Man måste inte ha trerätters middag, man måste inte ha dans, man måste inte bjuda hela släkten och alla man känt sen dagis, man måste inte bjuda på mat och dryck och sprit, man kan bjuda på kaffe och tårta och sedan äta en mysig middag på tu man hand. Strunt samma om ni sagt att någon kusin ska få komma....om ni vill bjuda dom så visst, men om du ändå inte har så mycket kontakt med dom...?

Man kan ordna ett billigt bröllop när som helst på året. Man måste inte bjuda på mat och dryck och middag, man måste inte köpa allt nytt...en begagnad klänning är lika fin som en ny, en biliigare ring är lika mycket vigselring som en dyr, inbjudningar man gör själv är lika fina som beställda osv.
    Det går att skära ganska mycket i kostnaderna. Se alla budget trådar som finns här på BT!

Och man kan köra borgerlig vigsel och ha mingel utanför lokalen/ i anslutning till vigseln och låta minglet med bubbel och snittar vara "det enda" man bjuder på och sedan ha knytkalas eller picknick i en park eller skriva i inbjudan att efter minglet kommer vi äta middag på restaurang X, om ni vill göra oss sällskap så vore det väldigt trevligt. Mat och dryck  till betalar ni dock själva, meddela oss senast  XXXX vad ni vill äta...se restaurang XX hemsida.....så kan vi informera restaurang XX hur många vi blir till middagen.

Jag håller med Pinkgrape om att man inte ska "kapa" helgdagar...jag skulle inte vilja bli bjuden till ett julfirande och sen är det bröllop....Näe, inte alls faktiskt! Jag skulle absolut hålla god mi, glädjas med brudparet och inte säga något till brudparet, men innerst inne så skulle jag tycka att det är dålig stil.
    Om jag är bjuden till ett julfirande så skulle jag inte alls "känna för" bröllop.

Välj en annan dag än julafton. Det finns över 360 andra dagar på året, ta en av dom.

Gör listor över vad ni vill ha (drömmen) och kolla vad som är realistiskt och välj sedan vad ni ska bjuda på, antal gäster,kläder etc utifrån vad ni har råd med. Man kan få ett fantastiskt bröllop utan att ruinera sig.
    Man "måste" inte uppfylla alla livets drömmar....det går att "nöja sig" med det man har råd med och få en underbar dag. Det är inte antalet kr eller antalet gäster som avgör om det blir lyckat eller ej, det är kärleken och innerligheten i er kärlek som gör det till en bra dag.
Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*