Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Ska vi gifta oss till jul?*långt*

Det är bara ni som kan avgöra vart ni vill lägga ribban för ert bröllop.

För det första, grattis till förlovningen :)

Sedan till det andra.. personligen har jag svårt för bröllop på högtider. Midsommar, jul, nyår osv. Jag har även lite svårt för kombinerade dop och bröllop. Jag tycker bröllop är något man har för sig själv, så att säga. Jag menar då att man inte ska "kapa" någon annan högtid eller någon annans dag för att gifta sig. Året har så många dagar. Det är ju dock min högst personliga åsikt och många delar den inte, vilket är helt okej, det bra att vi tycker olika :)

Hur är det med vigselförättare på själva julafton? De flesta vill ju vara lediga då, umgås med familjen, äta julmat och träffa tomten. Många kanske dessutom är bortresta.

Ett lite större sommarbröllop behöver ju inte bli speciellt dyrt heller. Det är ju lite upp till en själv. Man kan ju bjuda på enbart tårta och kaffe, eller en liten mingelbuffé. Picknickbröllop kan också vara något, där gästerna själva får ta med en picknickkorg. Man lägger ju själv nivån på bröllopet och kostnaden därefter.

Mitt tips till er är samma tips som jag och många andra gett i flera trådar här på BT - skriv listor!
    Sätt er ner och skriv två listor var, en med sådant ni känner att ni måste ha med på bröllopet och en med sådant ni drömmer om att ha med. Måsten kan ju vara allt från brudklänning, ringar till en viss sång. Drömmar kanske att åka häst och vagn från vigselplatsen. Jämför sedan era listor, framförallt de med måsten och se över vad ni har lika och olika. Försök sedan sätta ihop det till en gemensam lista med måsten och börja kolla upp priser och göra en preliminär budget. Kanske får ni stryka något, ändra riktning eller så kanske ni inser att ni kan plocka in något från dröm-listan. Ni kommer ju även då få en större överblick över vad det faktiskt är ni vill få ut av er bröllopsdag. Är det borgerligt eller kyrkligt, stort eller litet, lyx eller budget osv.

Vi gjorde så och gick från ett litet borgerligt bröllop med ca 25 gäster, till ett mellanstort kyrkbröllop med 80 inbjudna och middag efteråt. Vi valde ju dock ett alternativ som sticker väldigt i ögonen på många här på BT, nämligen kuvertavgift. Ingen av våra gäster har dock haft något negativt att säga om det, vi har enbart hört positiva saker. Vi har dålig ekonomi, vi lever på en lön och har barn. Vi har förlorat alla våra sparpengar då vi legat inne mycket på sjukhus med vår dotter. På detta sättet får vi bröllopet vi vill ha, gästerna får bröllopet som de faktiskt vill ha av oss och vi slipper leva på vatten och bröd eller skjuta upp det ett par år.

Hur man än väljer, så kommer det nästan alltid sticka lite i ögonen på någon, så man måste utgå från sig själv. Vad man själv vill ha ut av bröllopsdagen och sedan försöka hitta ett sätt att köra på det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-08 11:14:32 följande:
    Därför att mitt barn inte är hos oss på nyår och dessutom så firar vi inte nyår med familjen utan svågern med fru är bortresta då och svärföräldrarna firar överhuvudtaget inte nyår utan vill hålla sig hemma (de är gamla och gillar inte att åka runt land och rike utan har vigt just julafton till det mot att "vi barn" ställer upp och hämtar och kör hem dem)
    Välj en helt egen dag då? :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*