Ska vi gifta oss till jul?*långt*
Jag hade hållt god min och gratulerat och varit jätteglad för brudparets skull. Självklart. Men jag hade inte uppskattat ett julbröllop. Jag föredrar när helgdagar firas för det de är. Jag uppskattar inte nyårsbröllop, midsomrar eller påsk heller för den delen. Självklart får brudparet göra precis som de vill, men jag uppskattar det inte därför att högtiderna är viktiga avbrott i vardagen för mig och då vill jag ha det "som man alltid haft det". Jag är inte särskilt traditionell till vardags, men en del saker är nästan heliga för mig.
Jag är inte heller något fan av överraskningsbröllop. Jag vill vara mentalt förberedd för vad som ska hända, sedan struntar jag i om det är picknick, knytis eller ett bröllop på Grand Hotel.
MEN. Alla är olika. Om julen inte är en så traditionsfylld högtid för er, och ni kan tänka er att ha er bröllopsdag på julafton i framtiden, så go får it. Jag själv firar inte gärna födelsedagar och sådant, men årsdagen är för oss helig. Det är ju en "prestation" eller vad man ska säga, vi firar att vi jobbar på vårt förhållande och mår bra ihop. Fyller år gör man ju varje år... så därför skulle inte jag personligen vilja ha bröllopsdagen på en högtid när man dels kanske vill fira jul med sin familj och dels när alla resor etc är ohemult dyra. Men det är ju vad jag känner.
Jag tycker du verkar övertygad om att julen är rätt dag för er, och då är det ju inget att diskutera. Om det passar er och de personer som är viktiga för er så är det ju bara att köra på. Det är ju olika hur det fungerar i alla familjer. Bor/firar dina kusiner långt bort? Annars kanske ni kan bjuda in bara de vuxna över själva ceremonin, och att de är invigda i det hela och smyger in precis när det gäller, om det är så att du vill ha dem med.