• Anonym

Ska vi gifta oss till jul?*långt*

Jag hade hållt god min och gratulerat och varit jätteglad för brudparets skull. Självklart. Men jag hade inte uppskattat ett julbröllop. Jag föredrar när helgdagar firas för det de är. Jag uppskattar inte nyårsbröllop, midsomrar eller påsk heller för den delen. Självklart får brudparet göra precis som de vill, men jag uppskattar det inte därför att högtiderna är viktiga avbrott i vardagen för mig och då vill jag ha det "som man alltid haft det". Jag är inte särskilt traditionell till vardags, men en del saker är nästan heliga för mig.

Jag är inte heller något fan av överraskningsbröllop. Jag vill vara mentalt förberedd för vad som ska hända, sedan struntar jag i om det är picknick, knytis eller ett bröllop på Grand Hotel.

MEN. Alla är olika. Om julen inte är en så traditionsfylld högtid för er, och ni kan tänka er att ha er bröllopsdag på julafton i framtiden, så go får it. Jag själv firar inte gärna födelsedagar och sådant, men årsdagen är för oss helig. Det är ju en "prestation" eller vad man ska säga, vi firar att vi jobbar på vårt förhållande och mår bra ihop. Fyller år gör man ju varje år... så därför skulle inte jag personligen vilja ha bröllopsdagen på en högtid när man dels kanske vill fira jul med sin familj och dels när alla resor etc är ohemult dyra. Men det är ju vad jag känner.

Jag tycker du verkar övertygad om att julen är rätt dag för er, och då är det ju inget att diskutera. Om det passar er och de personer som är viktiga för er så är det ju bara att köra på. Det är ju olika hur det fungerar i alla familjer. Bor/firar dina kusiner långt bort? Annars kanske ni kan bjuda in bara de vuxna över själva ceremonin, och att de är invigda i det hela och smyger in precis när det gäller, om det är så att du vill ha dem med.

• Anonym
    kikki kikki skrev 2011-06-09 17:03:29 följande:
    Men ni ska väl ändå bjuda dom som kommer på julmat eller?
    Fast det kan ju vara så att man har "knytis" för att inte någon ska behöva stå för hela kostnaden varje år (eftersom många familjer tenderar att samlas på samma ställe varje år). Så har iaf vi... vi blir ofta 20-25 släktingar över julen och många kommer långt ifrån och stannar 4-5 dagar minst. Om samma familj skulle stå för all mat i flera dagar, och varje år, så skulle man ju bli ruinerad... eftersom mina föräldrar är de enda som har hus stort nog att rymma alla så skulle det alltså falla på dem. Förutom allt arbete med att handla, förbereda etc.
  • Anonym
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-10 06:10:21 följande:
    tydligen blir folk oerhört upprörda över att man vill stå i centrum på sin egen bröllopsdag......underligt.

Tror inte för fem öre här att NÅGON skulle kompromissa på sin dag för att någon inte gillar arrangemanget.
    Eh, jo. Det tror jag faktiskt väldigt många skulle göra. Om min mamma, som jag älskar högt och innerligt, skulle tycka att en viss plats eller tidpunkt var illa vald så skulle jag inte välja det. Jag respekterar min mammas (och självklart andra mycket närstående personers) åsikter och litar på deras omdöme. Sedan är det självklart mitt och min bm:s beslut i slutändan, men man kan faktiskt ta hänsyn till andras önskningar och viljor också. Pick your battles liksom...

Min bröllopsfest vill jag ska bli ihågkommen som en riktigt riktigt rolig fest där alla hade roligt och var glada. Om då de viktigaste personerna i mitt liv förutom min bm inte är nöjda med arrangemanget, då hade inte jag heller varit nöjd. De är otroligt viktiga för mig, liksom deras åsikter, och vi har festen lika mycket för deras skull som för vår skull.
  • Anonym
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-10 06:10:21 följande:
    tydligen blir folk oerhört upprörda över att man vill stå i centrum på sin egen bröllopsdag......underligt.

Tror inte för fem öre här att NÅGON skulle kompromissa på sin dag för att någon inte gillar arrangemanget.

Ni som ännu inte själva har gift er.. glöm för guds skull inte att ta hänsyn till alla era gäster..*as if liksom*
    Ser att detta visserligen är en gammal tråd, men ändå.

Folk blir inte upprörda för att man vill stå i centrum på sin bröllopsdag, folk reagerar på att ni kräver att stå i centrum just på julafton som för många handlar om väldigt specifika  traditioner (precis som i mina ögon midsommar och påsk också gör). Dock inte för er och då går det så klart bra för just er. Men när man svarar i en tråd så utgår man ofta från just sig själv och sina egna erfarenheter och uppenbart är att julafton är väldigt viktig för många här.

Och kan säga att vi tog väldigt mycket hänsyn till våra gäster när vi planerade, inte på ett självutplånande sätt naturligtvis, men vi var väldigt måna om att alla skulle trivas och anpassade mycket efter det.
    Blir ju ingen trevlig fest för brudparet om inte gästerna har trevligt eller hur? 
  • Anonym

jag förstår inte poängen i att fråga något men sen vara väldigt otrevligt mot de som skriver svar?

och dagen ska klart vara kring brudparet, men vem gå på ett bröllop där ingen har tänkt på hur man som gäst kan känna?

hela världen idag är väldigt egoistisk. men borde inte en fest till för att fira kärleken även vara fylld av empati?

• Anonym

Jag tycker det låter som en superbra idé! :D

Jag är firar inte jul av religiösa skäl, men tycker det är roligt att familjen samlas. Jag skulle tycka det va skitkul med ett överraskningsbröllop.

Alla är vi ju olika, men jag tror nog ni känner er familj bäst. Skulle de bli sura över en sån överraskning? Enda minuset jag kan tänka mej är att gästerna kanske känner sig lite... hur ska jag säga? "Otillräckliga". Man vill ju som gäst gärna va finklädd och ha en gåva med sig på bröllop... kanske (självklart beror det också på hur man är som person)

För övrigt tycker jag ju det låter som att ni har tänkt igenom hela dagen rätt noga och känns det rätt så kör på det!
    JAG tycker iaf det låter sjukt bra!
    *peppa* :D

Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*