• Anonym (julbrud??)

Ska vi gifta oss till jul?*långt*

Jag lägger denna tråden i känsliga rummet eftersom jag vet att vänner till mig läser här och känner till mitt nickname väl...

Alltså.. vi planerade att gifta oss på midsommarafton nästa år.. min sambo friade till mig efter en liten kris och eftersom han i alla år sagt att han aldrig vill gifta sig igen blev jag ju jätteglad, vi är båda traditionella så ett frieri innebär förlovning och förlovning innebär vigsel inom MAX 18 månader....

Vännerna grattade och frågade när det blir av och vi sa som det var..preliminärt 22 / 6 nästa år..

Men ju mer vi har funderat på det dessto mer känner vi att det finns andra lösningar.
    Tex så skulle det bröllop vi först planerade innebära att vi skulle få spara 3-4000 kr /månad, vi har inget i buffert just nu pga husköp och en del saker som brakade i huset efter vi flyttat in så förutom de tusenlapparna i bröllopssparande måste vi ju spara till huset, vi lever på en lön, som visserligen är ganska bra och mitt studiemedel så det kommer bli väldigt tajt under detta året isf..

Vi känner att vi inte vill lägga massa pengar på en enda dag, även om minnet är viktigt så finns det andra sätt att skapa minnen på. SOm någon sa i en tv-serie vi såg häromkvällen så vill vi skapa vår egen saga, inte någon annans....att ha vigsel i trädgården, med solosång, trerätters middag och dans efteråt känns liksom inte som "VI"

Så tanken slog min sambo..julafton....De senaste åren har vi firat jul hemma hos min sambos bror som bor i ett stort hus på landet med sin fru och tonårsbarn från bådas håll.. förra året när vi köpte hus så sa dem att "Nu är det er tur att ta över firandet" vilket vi gärna gör (det är ingen större ekonomisk börda eftersom vi alla delar på det hela) så vi kände att om vi gifter oss här hemma på julafton så är alla här som betyder något... hans föräldrar är absolut viktigast, sen hans bror med fru och mitt barn....Alla andra är fina goda vänner men absolut inte "viktigast"...
     Jag har varit gift en gång förr... och det är här mina tankar kommer in....min förra make var otroligt kontrollerande och styrde och ställde mycket, särskilt kring vigseln, detta innebar att ingen av mina släktingar blev bjudna...INGEN. Jag har inte så god kontakt med min släkt iofs.. men mina kusiner och deras mamma står mig ganska nära men de fick ingen inbjudan utan två vänner blev bjudna - två till gav återbud.. av 45 gäster......
    Min ena kusin har frågat några gånger "blir man bjuden den här gången eller?" och både jag o sambon har svarat ja.....

Jag vill inte ha några konflikter, de bor inte nära mig men jag känner att jag vill inte såra eller göra någon illa. Jag har frågat en väninna om hon vill vara min tärna, jag vet att mina tjejkompisar redan har börjat planera en möhippa....trots att jag nog inte vill ha en eg..

Jag vill inte ha massa sura miner och trots att jag vet att det är vår vilja som är viktigast så tvekar jag även om min sambos idé kring julvigsel känns jättemysig..

Vi tänkte ha det som en överraskningsvigsel..alla är ju här och så när vi ätit och "tomten" ska komma (jo vi har tomte trots att det bara finns ett barn under 20) så tänkte vi att jag går ut för att köpa tidningen hehe.. och går ut i gargatet och byter om till brudklänning...mannen ska redan vara finklädd..det är ju Jul... och så kommer en tomte (som är den som ska vara vigselförrättare också) delar ut klapparna och när det är klart avslöjar "Tomten" att han har en överraskning till och då ska vi be min son gå och hämta mig.. han får inte veta något om vigseln heller eftersom han inte kan hålla tyst *S* och så gifter vi oss hemma (precis som vi visserligen också tänkt)......

Vad tycker ni.. är det en dum idé...ska vi istället satsa på en borgerlig vigsel och inte skicka ut inbjudningar, eller ska vi leva snålt i ett år för att ha en traditionell vigsel? (detta innebär ingen resa, inte ens en helg denna sommaren, inget äta ute, inga klädköp osv under året...något vi skulle behöva eftersom vi haft ett jobbigt år det senaste året)

• Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*
  • Anonym (julbrud??)

vi HAR gjort listor med vad som är realistiskt och vad vi vill ha.. och då får vi vänta i 3-4 år om vi inte ska behöva leva på marginalerna fram tills dess....

Intressant att så många har så starka åsikter om att man "kapar" en helgdag.. .midsommarafton är tydligen okej... för mig har den varit väldigt mycket mer värdefull genom åren än just jul, var först när jag själv fick barn som julen blev något att ha och de jular han är med sin pappa känns det ju som det kan kvitta också.....

Varför ska man "nöja sig":.. vi vill inte leva någon annans saga.... vi vill leva vår saga och då känns jul som den perfekta dagen. Är bara intressant att se att så många anser sig ha rätten att komma med förslag...det är ju inte så att vi inte redan suttit ned och tänkt igenom det, vi är inte 19 och ska gifta oss för att vi tycker det är kul. För oss är det ett statement över vår kärlek, för min del hade det räckt med att gifta sig i jeans på tingshuset men för min blivande är "bilden" viktig.. det som vi kommer att ha kvar när vi är 80 är ju foton på hur vi såg ut och våra ringar, allt annat är egentligen skit samma....

Denna tråden har bara gjort mig mer övertygad om att folk är otroligt själviska... "Kapa inte min julafton".. "kompromissa".. varför .. det är MIN dag, MIN och min blivandes dag.. om vi vill gifta oss hoppandes från ett flygplan så är det vårat val, är man så självisk att man inte kan glädjas över vårat val att gifta oss kanske man inte ska tillhöra våran vänkrets heller känner jag. Att gifta sig på julafton är en överrasking, julen är främst till för barnen... om man som vuxen lackar ur över att man "skänker" dig möjligheten att delta på det mest intima mellan två människor efter sex då kanske man ska börja se över sina egna värderingar..

Min son blev gladare än jag när min sambo friade, han ville helst att vi skulle gifta oss på hans födelsedag för det hade varit det bästa för honom..han har lobbat länge för att vi ska gifta oss

Nä... om vi beslutar oss för att göra detta så gör vi.....jag blir bara förundrad över hur folk inte kan se till andras lycka utan till bara till sina egna önskemål och viljor...

• Eileme
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-08 14:18:16 följande:

"vi vill leva vår saga och då känns jul som den perfekta dagen."

"Att gifta sig på julafton är en överrasking, julen är främst till för barnen... "

"Min son blev gladare än jag när min sambo friade, han ville helst att vi skulle gifta oss på hans födelsedag för det hade varit det bästa för honom..han har lobbat länge för att vi ska gifta oss "
    Jag tycker på något sätt att du svara på din egen fråga nu efter lite feedback....NI vill gifta er på julafton och tycker själva att det känns bra... Då är min åsikt bara; do it!

Jag tycker för övrigt att det låter som en kul och bra idé! Kul med vigselförrättaren som tomte! Och jag gillar överraskningsmomentet!

Tror att det är en "känslig" dag för många mest eftersom julafton ofta är förknippat med så mycket traditioner och minnen...och att ett bröllop inte passar in där då....

Som du skriver så är julen oftast främst till för barnen och eftersom din son är så glad över er förlovning så kommer han säkert inte ha något emot att ni "lånar lite" av "hans" dag

Jag tycker (som du kanske märker) att det låter som en jättemysig idé!
  • durrasflikka

Jag tycker det låter mysigt men just jag hade kanske inte heller valt julafton men det beror väl på att vi har så mycket som händer oss just runt jul så jag hade inte kunnat njuta.

Om ni nu väljer att ta ett annat datum så kör med knytkalas eller som någon föreslog picknick.

Hoppas ni får en härlig bröllopsdag hur ni än väljer att göra. =)

• Blivande fru Swärdh

Du låter övertygad från början att det är en bra idé så förstår inte vitsen med din fråga. Du bad om folks åsikter och när du fått dem så klagar du på att folk inte tycker det är en bra idé i varje inlägg och tänker ändå göra som ni tänkt från början. Gör som ni vill, du behöver ingens åsikt nånstans. Tycker inte heller man ska överraskningsgifta sig på julafton men min poäng är: vem bryr sig om vad jag tycker? Känner ni för d så go for it! Lycka till!

• Anonym (julbrud??)

jag tycker mest att det är intressant att se hur ni motiverar era åsikter.... för det är väl samma typ av åsikter jag kommer att få från en del runt mig....jag tycker inte att man ska gifta sig på sommaren i juli tex.. för då har jag semester och det är för varmt för fest i mitt tycke.... men om jag får en inbjudan till ett juli-bröllop så inte fan gnäller jag eller påpekar detta....

Det är intressant att vissa dagar är så "Heliga" trots att extremt få firar jul av den rätta orsaken....frosseri och gnäll om pengar vem som ska betala vad och att någon fått fler julklappar än den andra är okej.. men för bövelen gift er inte *S*

Jag vet lite vad jag har för åsikter att argumentera emot OM vi väljer att gifta oss på julafton...nu tror jag att det är få i min vänskapskrets som sjunker så lågt att de faktiskt gnäller öppet men den som gör det vet jag hur jag ska bemöta nu iaf.

• Blivande fru Swärdh

Oj! Låter som att du upplevt gnälliga och jobbiga juldagar. Va trist. Jag har aldrig varit med om en jul som är så som du beskrivit det. I vuxen ålder bryr jag mig dessutom inte ens om presenter utan bryr mig mer om att samla familjen och äta en god julmiddag tillsammans. Som sagt: lycka till med vad du än beslutar. :)

• Anonym (julbrud??)
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-06-09 10:25:04 följande:
    Oj! Låter som att du upplevt gnälliga och jobbiga juldagar. Va trist. Jag har aldrig varit med om en jul som är så som du beskrivit det. I vuxen ålder bryr jag mig dessutom inte ens om presenter utan bryr mig mer om att samla familjen och äta en god julmiddag tillsammans. Som sagt: lycka till med vad du än beslutar. :)
    jo tack.. jularna har inte varit roliga.. jag slutade fira jul när jag var 20.. sen tog jag upp det när jag träffade min exmake för hans föräldrar var så "juliga" men det hela var lite löjligt .. vi var nästan 30 och vi fick säckvis med julklappar, den ena mer onödig än den andra, visst är det roligt med paket men när det blir tävling och ska skrivas önskelistor i vuxen ålder tycker jag det blir så krystat.....

Vi är en liten men väldigt go familj just nu som firar i hop.. vi har alltid tomte även om min lillgrabb inte är med.. de yngsta efter honom är 20 i år men vi garvar gott åt tomten som spiller rödvin på skägget och pratar dialekt så ingen förstår honom/henne/hen?? Ingen vet vilket kön vår tomte har....När vi nu ska fira jul hos oss så faller "ungdomarna" bort..de har egna hem nu och firar med sina andra föräldrar (det är en "ny familjekonstallation hos svågern inga gemensamma barn ) och flickvänner/pojkvänner och två av dem har en gammal tradition att åka hem till en kompis o kolla på film vid 19-snåret på julafton... så det blir 6 vuxna och ett barn.... de viktigaste.... så varför inte lägga till en fin händelse.

Jag hade förävntat mig att det skulle svida för en del... men ADRIG att jag hade förväntat mig att folk skulle anse att jag skulle kompromissa bort mina egna önskemål för mitt bröllop för andras skull.....men där ser man..
  • prinsessanogrodan

Varför ställa frågan om man inte vill ha svar?

JA, bröllopet är ER dag, men jag tycker inte att man som brudpar endast kan tänka på sig själv.
    Vem är det som är självisk?

Du vet väl inte varför och hur just vi som svarar i tråden firar jul?
    Jag har då ingen min omgivning som gnäller om pengar, kräver dyra julkappar och frossar i mat!
    Det är tydligen personer i din omgivning som fungerar på det sättet ???
    Utgå inte från att alla andra fungerar på det sättet, gör du det har du fördommar.
    Det är inte så jag och mannen firar jul, är inte uppfostrade med sånt firande heller. Jag och mannen och våra nära och kära firar under devisen att "kärleken och familjen och att träffa sina nära och kära är huvudsaken, mat och julklappar kommer långt ner på listan".

Sen har jag aldrig sagt att jag inte skulle glädjas med med brudparet om någon gifte sig på julafton!
    SJÄLVKLART skulle jag glädjas med brudparet och fira deras kärlek!
    Men jag som gäst skulle uppskatta bröllopet ÄNNU mer om det inte vore julafton.

Eftersom du FRÅGAR efter våra åsikter så får du dom!

• Anonym (julbrud??)
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-09 10:35:48 följande:
    Varför ställa frågan om man inte vill ha svar?

JA, bröllopet är ER dag, men jag tycker inte att man som brudpar endast kan tänka på sig själv.
    Vem är det som är självisk?

Du vet väl inte varför och hur just vi som svarar i tråden firar jul?
    Jag har då ingen min omgivning som gnäller om pengar, kräver dyra julkappar och frossar i mat!
    Det är tydligen personer i din omgivning som fungerar på det sättet ???
    Utgå inte från att alla andra fungerar på det sättet, gör du det har du fördommar.
    Det är inte så jag och mannen firar jul, är inte uppfostrade med sånt firande heller. Jag och mannen och våra nära och kära firar under devisen att "kärleken och familjen och att träffa sina nära och kära är huvudsaken, mat och julklappar kommer långt ner på listan".

Sen har jag aldrig sagt att jag inte skulle glädjas med med brudparet om någon gifte sig på julafton!
    SJÄLVKLART skulle jag glädjas med brudparet och fira deras kärlek!
    Men jag som gäst skulle uppskatta bröllopet ÄNNU mer om det inte vore julafton.

Eftersom du FRÅGAR efter våra åsikter så får du dom!
    japp det får jag.. men jag undrar ändå.. om det finns en enda dag då man får vara ego så är det väl ändå sitt bröllop... passar det inte så behöver man inte delta... nu får våra gäster inget val, men de som är med tror jag inte har några som helst problem med det utan tvärsom.. det är väl snarare alla som anser att de borde blivit bjudna som kommer med åsikter och som jag skrev ovan.. bra att se hur ni motiverar det hela så man vet hur man ska möta argumenten.

Du som gäst ska väl eg uppskatta bröllopet oavsett när det hålls, du ska känna dig ärad att få delta.

Att träffa nära och kära gör vi ganska ofta, minst en gång i månaden så julen blir inte enkom för detta syfte, tycker det låter tragiskt att det måste till (menar nu inte ditt fall som typiskt i detta) en högtid för att familjer ska träffas och umgås.....

Sammanfattningsvis verkar det okej att gifta sig på julafton men bättre att inte göra det.... man ska kompromissa och tänka på vad andra vill (gäller det när man bjuder till fest rent allmänt eller bara bröllop? får man bestämma var, när och hur man ska fira sin födelsedag tex??) och man ska "Nöja sig" med en picknick bara för att så många som möjligt ska få vara med?? Man ska ändra sina planer till något enklare billigare bara för att det har funkat och dugit åt någon annan och man ska för guds skull inte ha överraskningsbröllop för det gillar inte folk, folk gillar inte överraskningar......*S*

Är detta verkligen bröllopstorget...... .verkar mer som Familjeliv om ni frågar mig efter denna tråden...jösses....

Ni får gärna fortsätta debattera men som den envisa kärring jag är har detta bara fått mig mer bestämd i att julbröllop är det bästa för oss... om folk tycker att vi är ego så håller jag med..för det är VI som gifter oss... ingen annan.
  • Chicita

Julen är en underbar tid på året.
    Och det låter smart att samla alla som står er nära och slå till då... Glad

Men jag skulle gjort det lite annorlunda...

Jag skulle inte ha gjort det på julafton. Utan på juldagen.
    Jag skulle troligen ha haft paketöppningen som vanligt med tomten (din blivande) och allt på julaftonen och så skulle jag ha "saboterat" den lite. Typ "glömt" några paket (bara paketlappen i säcken som hade "ramlat av" från paketet" eller nåt) och ha gjort upp med vigselförrättaren att han/hon skulle komma dagen efter på förbestämd tid, i tomtekläder med en säck "glömda" paket. 
    Och innan det så skulle jag och min blivande ha "åkt och handlat" eller "gått och vilat" eller nånting. Så sätta på någon traditionell bröllopsmusik på stereon och dyka upp fullt bröllopsklädda...

Om det är första gången ni har jul hos er så är det ju fullt förståeligt om ni missar något eller glömmer något...
    På så sätt så hade jag kunnat njuta av själva julafton fullt ut, men ändå fått bröllopet med de närmaste samlade och ovetande. Det hade ju också blivit lite av en generalrepetition utan att dom medverkande visste om att dom deltog i något sånt...
    Dubbelt firande liksom :)
    Och till jul gör man ju alltid för mycket mat ändå... Laga en form potatisgratäng förutom jansson och ställ i kylen (bara att värma som "rester" till dagen efter och bröllopsmiddagen. Och så kan man äta någon köttbit till det om man inte vill ta julmaten en vända till ;)
    Och ni kan ju också höra med kusiner och andra om dom vill komma och ha "julmys" med er på juldagen under påståendet att det ju är första julen i huset och att ni gärna vill göra något extra på juldagen...
    Då har dom ju fått en inbjudan i alla fall Flört 

Jag försöker inte påverka dig att ändra dina planer. Jag säger bara vad jag skulle gjort om jag hade fått för mig att gifta mig under julen..

Julen är helig för många. Men inte för att det är en kyrkans högtid utan för att den ska vara på ett speciellt sätt. Punkt slut går inte att tänka i andra banor liksom...
    Det kan vara en anledning att du får mothugg.
    Men annars ser jag bara folk här som vill ge dig tips på hur du kan göra för att få ditt bröllop med alla som du vill bjuda. Lyssna på dom bitar du tycker är bra och strunta i resten. Vi kan inte tvinga dig till något ändå. Men du kan ju ta emot råden du faktiskt bad om genom att skriva om ditt dilemma här...Flört 

Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*