• Kati

Tips på tillbehör till fläskfile i Augusti!

Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan ha för tillbehör till helstekt fläskfile? Jag vill absolut helst ha potatisgratäng, men den "vanliga" potatisen kan bli svår o få tag i, i Augusti. Eller vad tror ni? Så nu vill jag ha förslag på annat man kan ha till. Som sås har vi tänkt antingen någon svamp eller pepparsås. Men har ni andra förslag så mottages det gärna!!! Ös på med förslag bara!! =D

• Svar på tråden Tips på tillbehör till fläskfile i Augusti!
  • Gwennie

Örtslungad potatis är gott och kan serveras både kall och varm. Passar finfint till fläskfilé :)
    Koka potatisen och häll en blandning av kallpressad oliv- eller rapsolja, blandade färska örter, salt och peppar över dem medan de är varma, så suger de åt sig smakerna och blir riktigt mumsiga.

• ClaraH

Jag kommer att köpa färdig potatisgratäng från kyldisken. Jag gör all annan mat utom det, men jag känner att jag inte hinner det också. Dessutom finns det ju alltid tillgängligt.

• prinsessanogrodan

Skivad potatis i ugn?
    Potatiskaka?

Hasselbackspotatis?
    Rostad potatis? Rostad färskpotatis är väldigt gott

Varm potatissallad med creme fraiche, grädde, salt, svartpeppar, lite olivolja, ruccola, dill,gräslök, mangold, vårlök och ev vitlök. Jättegott! Prova hemma.

• Kattpoet

Honungsrostade  rotfrukter  och äpplemos och svampstuvning, det är vad jag skulle ha till en ungsbakad fläskfile.

I Augusti det beror ju på när så har ju vinterpotatisen och vinter grönsakerna börjat komma så det beror ju helt på om det början eller slutet.

Man kan ju skippa potatisen helt och  ha  jordärtkocksgratäng vilket är väldigt gott . 

• Kati

Vad gott allt lät. Jag får helt enkelt börja prova!! =)
    Har egentligen inge bråttom då det är en vän som ska laga maten och vi köper in råvarorna dagarna innan.
    Men känner att jag vill få klart menyn så man har en sak mindre o tänka på! =P
    Tack för era tips!=)

Svar på tråden Tips på tillbehör till fläskfile i Augusti!