Inlägg från: TheD |Visa alla inlägg
  • TheD

"Måste" man ha marsalk?

Håller med Pinkgrape :)

Era systrar kan gå bredvid varandra. Inget konstigt med det. Kör på!!!

• TheD
    Chicita skrev 2011-06-09 11:53:28 följande:
    Tack för tillrättavisningen Tungan ute

Du uppfatttade citationstecknen runt "tärna" och "marskalk" när jag skrev det på slutet va?
    Självfallet borde jag ha skrivit att det är belagt med dödsstraff att inte göra exakt som traditionen påbuder. Och att dom antingen ska skaka fram en marskalk eller ställa in bröllopet...
    *ironi* om nu ingen uppfattar det Flört 

Det jag i min ignorans försökte att få fram är att brudgummen självklart kan ha stöd av sin syster om han vill det. Och att det inte är något fel i att ha två tärnor oavsett om dom bara fokuserar sig på bruden eller inte.
    Och det finns ingen lag som säger att tärnorna inte kan dela upp sig om brudgummen känner att han vill ha sin syster nära sig, med vad det nu kan vara för anledning han vill det. Som ringbärare eller näsdukshållare eller skosnöresknytare eller vad som helst liksom...
    Att jag skrev marskalk och inte bestman är för att jag försöker använda dom svenska orden och inte amerikanska eller engelska termer. Men det går visst en knivskarp linje mellan innebörden i sånt här inne har jag märkt. Om man kallar en marskalk för bestman så måste han genast bära ringen åt brudgummen för det är så det ska vara Tungan ute
    Och att jag använde citattecken var för att jag inte tyckte att man kan kalla en manlig för TÄRNA, men det är motsvarande det som han är om han är där för brudens skull, och tvärt om...

Jösses, ibland undrar jag varför jag över huvud taget försöker komma med någon form av input och råd när det ska haka upp sig på detaljer och inte på innebörden.
    Fråga hur folk menar istället för att som en besserwisser slå ner på uttryck om du inte förstår innebörden. 
    Jag tror inte du behöver läsa det jag egentligen vill skriva... Du kan nog föreställa dig mina gester och ord Flört Du har ju ändå träffat mig haha
  • TheD

En marsalk kan lika gärna stå med brudgummen vid altaret om man väljer att bruden ska komma in själv....

Så en bestman syftar på att du har fler grabbar spingandes bakom dig efter alla inte kan vara "best" Flört och samma sak så för tärnorna dvs...

Nu har nog alla skrivit samma sak fast på olika sätt!

:D

• TheD
    Chicita skrev 2011-06-09 14:44:10 följande:
    Oh nej... jag skulle nog ta skydd under bordet i så fall Tungan ute

Alltså jag är FÖR att använda rätt ord på rätt sak. Men när det gäller marskalk / bestman / groomsmen osv så känns det som att det är samma ord på samma sak men man ger dom ändå olika uppgifter.
    Vissa ger sin marskalk uppgifter som en amerikansk bestman skulle göra, men kallar honom fortfarande för marskalk.
    Varför krångla?
    Det känns som att vissa uttryck är skrivna i sten. Man kan ändra ALLT som gäller bröllopet det mesta är tillåtet tydligen (förutom att man måste ha psalmer om man gifter sig i kyrkan vilket vissa säger att dom vägrar Flört), men inte skillnaden på dessa uttryck för en stödjande person som man är trygg med och litar på och har gett ett hedersuppdrag...
    Tror du förstod att det är INTE du som ska ta skydd Flört
Svar på tråden "Måste" man ha marsalk?