• Debe

Någon som har en aning om kostnaden för att göra om en ring?

Jag har köpt en ring på auktion i vitguld med 15 små diamanter som jag ska ha som vigselring. Hade redan räknat med att förminska den men jag tycker även att denär för bred och hög. Jag vill helt enkelt göra den mindre och då vet jag inte om en guldsmed smälter ner den eller bara formar om den. Jag vill ha en "basic" ring så då kanske guldsmeden har färdiga gjutformar eller vad det kallas... All denna info har jag fått från befintliga trådar på BT men de är några år gamla så jag frågar här igen.
    Självklart komer jag att ta med ringen till en guldsmed, kanske redan imorgon, men jag kan inte vänta så länge, haha, jag vill veta nu för min vigselringbudget är ganska tajt...
    Bilder finns på min blogg!

• Svar på tråden Någon som har en aning om kostnaden för att göra om en ring?
  • Humlan66

Ja du , det kan jag säga dig att jag hade samma tanke.. DET SKET SIG.. kan man lungt säga
    Det är skitdyrt att göra en ny skena för ringen fick jag veta och för min del med en ny skena med stenar i fick jag från 3500 - 5500 Ca. Då är det billigare att köpa ny ring

• mmariaa
    Debe skrev 2011-06-09 20:25:51 följande:
    Jag har köpt en ring på auktion i vitguld med 15 små diamanter som jag ska ha som vigselring. Hade redan räknat med att förminska den men jag tycker även att denär för bred och hög. Jag vill helt enkelt göra den mindre och då vet jag inte om en guldsmed smälter ner den eller bara formar om den. Jag vill ha en "basic" ring så då kanske guldsmeden har färdiga gjutformar eller vad det kallas... All denna info har jag fått från befintliga trådar på BT men de är några år gamla så jag frågar här igen.
    Självklart komer jag att ta med ringen till en guldsmed, kanske redan imorgon, men jag kan inte vänta så länge, haha, jag vill veta nu för min vigselringbudget är ganska tajt...
    Bilder finns på min blogg!
    Jag gjorde om min ring, det gick på 500 kronor. Dock så har jag inte diamanter i den. Så då blir priset kanske annorlunda..
  • Syrinx

Jag tror tyvärr som Humlan66 att det är svårt att ändra storleken på ringar med stenar i. Men jag hoppas för din skull att det är fel!

• Debe
    Humlan66 skrev 2011-06-09 20:33:25 följande:
    Ja du , det kan jag säga dig att jag hade samma tanke.. DET SKET SIG.. kan man lungt säga
    Det är skitdyrt att göra en ny skena för ringen fick jag veta och för min del med en ny skena med stenar i fick jag från 3500 - 5500 Ca. Då är det billigare att köpa ny ring
    Fy vad trist. Ja då kan man ju lika gärna köpa en ny! Men med skena menar du då någon slags gjutform? Om jag frågar hos en guldsmed som redan gör en sån ring jag vill ha så kanske han har en sån skena och då blir det inte lika dyrt? *Håller tummarna*
  • Debe
    Syrinx skrev 2011-06-09 20:38:03 följande:
    Jag tror tyvärr som Humlan66 att det är svårt att ändra storleken på ringar med stenar i. Men jag hoppas för din skull att det är fel!
    Tack!
  • marimekko86

Jag ska göra min ring smalare, det kostade 200 kronor ungefär...sedan kostade det typ samma att slipa ner mönstret på den, jag vill ha den slät. Att göra en ring mindre i omkresta är väl inte omöjligt, det har min farmor gjort med sin ena ring innan hon gav den till mig. De tar väl bara bort en bit av den och löder ihop den igen,putsar lite och så. Borde inte vara för dyrt,dock vet jag inte hur de gör med stenar.

Att sätta in 12 diamanter i min ring + slipningen av den skulle gå på strax över 5000 spänn, men då får jag ju en helt ny ring med blingbling . Att köpe en sån ny skulle kosta 12 000 sa guldsmeden jag pratade med

• marimekko86
    Debe skrev 2011-06-11 03:12:31 följande:
    Men då köpte du diamanterna också? Jag har ju redan mina så jag hoppas det blir billigare
    Ja precis. Att bara göra den smalare och nerslipad så den blir helt slät skulle kosta 400-500 kronor.
  • Debe

Jag testade att förminska ringen till min storlek för att kanske ta den som den va... men den känns för stor ändå. Dumma ring! :(
    Nu måste jag försöka sälja den och jaga vidare efter min vigselring som inte får kosta för mycket. Kommer bli svårt...

• augustibrud11

Jag har samma problem som du :( Köpte en ring som kostade ca 8000 (fick lite rabatt) och ska gå in med den imorgon.. Hoppas verkligen att de kan göra något åt den och att det inte kostar för mycket....

Svar på tråden Någon som har en aning om kostnaden för att göra om en ring?