• Future Mrs S

Vad ska vi ha för efterrätt? llkk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 14:46
    Jag var alldeles för snabb där! ;)
    Ja alltså vad ska vi ha för efterrätt till ca 40 personer på vårt höstbröllop?

Vi vill inte ha något man "skär" eftersom vi ska ha tårta senare på kvällen vill vi hellre ha portions efterrätt..

detta är vad jag funderat på:
    Macarons
    Pannacotta
    Små äppelpajer
    Chokladmousse
    Kondisbit

Det ska helst gå att frysa eller göra dagen/någon dag innan..
    det ska inte vara för mycket utan mer en liten sockerkick efter maten.. .:)

Kom gärna med förslag som känns lite höstiga.. :)

• Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk
  • pimory

vit chocklad pannacotta med hjortron kanske?

• Dejli

Jag ÄLSKAR frozen cheesecake, och den kan man med fördel göra i små formar tycker jag...

• BlomAnna

Vad ska ni äta som förrätt och varmrätt? Lättare att komma på efterrätt när man vet det

• Future Mrs S

Ni får jätte gärna slänga in bilder och/eller recept eller länka till era förslag så kan jag visa sambon sen.. ;)

Förrätt funderar vi antingen på en klassisk skagentoast eller skagenterrin
    varmrätt blir buffe, fläskfile kyckling mm och till det potatisgratäng, sallad, bröd, västerbottenpaj, lite röror och små och gott ;)

Frozen cheescake lät gott!
    :)
    tipsa på!!! tack så mkt 

• Pinkgrape
    pimory skrev 2011-06-12 14:48:23 följande:
    vit chocklad pannacotta med hjortron kanske?
    Åh, min röst faller på den efterrätten! Det är så fruktansvärt gott :D
    Jag tycker dessutom att det känns lagom höstigt, det går bra att förbereda och eftersom ni kör västerbottensostpaj (jag antar att det är vad ni ska ha), så knyter ju hjortronen an till norrland igen ;P

Ta absolut inte detta på fel sätt, alls, för det är inte menat dumt, men varför har ni skagenröra till förrätt? Har ni någon annan havsanknytning till bröllopet? Jag tänkte bara eftersom ni inte har någon annan anknytning till havet i er meny och personligen tycker jag inte att det känns så höstigt, utan mer sommar.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Future Mrs S
    Pinkgrape skrev 2011-06-12 15:35:00 följande:
    Åh, min röst faller på den efterrätten! Det är så fruktansvärt gott :D
    Jag tycker dessutom att det känns lagom höstigt, det går bra att förbereda och eftersom ni kör västerbottensostpaj (jag antar att det är vad ni ska ha), så knyter ju hjortronen an till norrland igen ;P

Ta absolut inte detta på fel sätt, alls, för det är inte menat dumt, men varför har ni skagenröra till förrätt? Har ni någon annan havsanknytning till bröllopet? Jag tänkte bara eftersom ni inte har någon annan anknytning till havet i er meny och personligen tycker jag inte att det känns så höstigt, utan mer sommar.
    Det ser verkligen gott ut, har du något recept kanske? :)

skagen är för att att sambon är galen i skagenröra ;D Sen har vi tänkt ha lite lax på buffebordet men annars så finns det ingen koppling till hav liksom...  
  • prinsessanogrodan

Brieost och vama hjortron?

Creme brulee?

Pannacotta i portionsformar?

Chokladmousse?

• Amejuli

Vi ska ha Kanel & Kardemummua parfä (Vet ej hur det stavas egentligen?...) Med rabarbersås på.

Kanel och kardemumma är ju rätt mustigt och kanske kan kännas lite höstigt? Och parfä går ju att frysa i portionsskålar och sen har man bara lite rabarbersås ovanpå?

Jag har tyvärr inget recept på detta men parfä brukar ju inte vara så krångligt och då är det ju bara att krydda och smaka av efter eget behag. Sen finns ju parfä i hur många varianter som helst.

• Pinkgrape
    Future Mrs S skrev 2011-06-12 15:46:36 följande:
    Det ser verkligen gott ut, har du något recept kanske? :)

skagen är för att att sambon är galen i skagenröra ;D Sen har vi tänkt ha lite lax på buffebordet men annars så finns det ingen koppling till hav liksom...  
    Jag tycker detta receptet är bra :) www.kokaihop.se/recept/vit-chokladpannacotta-med-hjortron
    Man kan ju dock välja att inte göra gelén. Jag brukar bara ta vanlig hjortronsylt och lägga ovanpå :)

Jaha, men då förstår jag :) Som sagt, jag menade inget illa alls, utan var bara nyfiken då det inte riktigt kändes som att det var ett självklart val till en höstig buffe, men är det så, då förstår jag absolut att ni väljer det :) Vi har valt honungsmelon till förrätten eftersom vår dotter älskar det, potatisgratäng till varmrätten för det är min blivandes favorit och bärmousse till efterrätt eftersom jag är förtjust i det :) Jag vet väl inte om det hänger ihop så bra, men vi valde sånt vi gillar :)
  • Future Mrs S

vilka bra tips ni kommer med! fortsätt gärna att tipsa!! :D

pinkgrape: nej herregud det är ingen fara alls! :D kan förstå att det låter lite malplacerat med skagen jag var själv lite anti ;) men det enda m2b valt är datumet och skagen hahaha... ;D

tack för tipset! :) 

Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk