• Maggot77a

Schalins Ringar?

Hej!

Det är som så att jag ska gifta mig i november och nu har vi äntligen hittat en ring som vi fullkomligt älskar=0)
    Det är en ring från Schalins serie "Norrsken" nämligen ringen "Nimbus"=0)
    Nu har jag sett och hört lite runt om på internet att priserna på ringar kan skilja sig väldigt mycket. Jag har även hört att Schalins har ibland tex två utförande på en och samma ring nämligen en billig modell och en dyrare.

Stämmer detta?

Jag vill ju inte såklart att vi köper "grisen i säcken", hoppas ni förstår hur jag menar nu.
    På vissa modeller har jag nämligen sett att det kan skilja flera tusen ibland nästan halva priset, hur är det möjligt om det nu är exakt samma ring?

Funkar det bra att beställa sin ring via internet och finns det någon som kan rekommendera någon bra och seriös återförsäljare?

Tack på förhand!

Mvh,Maggot77a!

• Svar på tråden Schalins Ringar?
  • EllaBella

Kanske inte svara på alla dina frågor men kanske några  

Köpte min Schalin på Hallbergs guld och det är en variant av Solvind. Ordinarie pris var 17500:- men vi köpte den när Hallbergs hade 20% på allt guld och fick den alltså då för 14000:-

Jag ha hört rykten (en gammal tråd här) om att Schalins utbud hos Guldfynd och Hallbergs är specialgjort och i annan kvalité. Jag har dock en annan ring från Schalins sedan tidigare (Lugano) som inte är köpt på Hallbergs och de har samma kvalité på stenarna och 18 K guld förstås, så jag vet inte om det stämmer och vad som isåfall skiljer.

Vad jag vet säljs inte Schalins i någon webbutik. 

• Tessin

Hej! Vill först säga att jag tycker den ringen är otroligt vacker :) Man kan inte beställa schalins ringar från nätet tyvärr. Vad jag har hört så ska guldfynd ha "enklare" och billigare modeller, men jag har ingen aning om det är sant.. Jag vet inte vart någonstans i landet som du bor men jag vet ett ställe i Gbg där vi köpte våra förlovningsringar, som har 25 % rabatt. Sen köpte jag min vigselring i närheten av Stockholm där dom också hade ca 25% rabatt :) det blir ändå lite sparade pengar. Säg till om du bor i närheten av något av dessa ställen så kan du få namn på butikerna.När jag jämnförde priser så tyckte jag dom flesta låg någorlunda samma i pris. Låter det vääldigt billigt på ett ställe, som halva priset, så hade jag nog börjat undra.. Jag är supernöjd med schalins ringar och tycker kvalitén är super :)

• Niini
    Maggot77a skrev 2011-06-12 19:39:39 följande:
    Hej!

Det är som så att jag ska gifta mig i november och nu har vi äntligen hittat en ring som vi fullkomligt älskar=0)
    Det är en ring från Schalins serie "Norrsken" nämligen ringen "Nimbus"=0)
    Nu har jag sett och hört lite runt om på internet att priserna på ringar kan skilja sig väldigt mycket. Jag har även hört att Schalins har ibland tex två utförande på en och samma ring nämligen en billig modell och en dyrare.

Stämmer detta?

Jag vill ju inte såklart att vi köper "grisen i säcken", hoppas ni förstår hur jag menar nu.
    På vissa modeller har jag nämligen sett att det kan skilja flera tusen ibland nästan halva priset, hur är det möjligt om det nu är exakt samma ring?

Funkar det bra att beställa sin ring via internet och finns det någon som kan rekommendera någon bra och seriös återförsäljare?

Tack på förhand!

Mvh,Maggot77a!
    De stora prisskillnaderna beror högst antagligen på olika kvalité på diamanterna. Finns ju en heeel lång skala med både klarhet o färg :)
  • Sörön10

Hej!

Jag har också hört att de har en billigare variant (tror helt enkelt skenorna är tunnare) och en dyrare. Givetvis påverkar också stenarnas antal och storlekar men jag tror att skenan är det man brukar tänka på när det gäller Schalins billig/dyr-pryl.

Min guldsmed tog hem en Schalinsskena och gjorde en ring med sten åt mig! Superbra! Och tjockt och fint! Kan ju vara ett alternativ om man har någon guldsmed man gillar, be dem beställa hem från Schalins så kommer man undan kedjorna. 

• Linnsan

Hej!

Jag har Nimbus som förlovningsring, inköpt dec 2010 för ca 10 500 kr hos en fristående guldsmedsaffär, hovjuvelerare. Vi kollade runt en hel del och Hallbergs mfl var faktiskt dyrare. Hade nog också kollat med hedbergsguld.se, de verkar seriösa och bra.

Lycka till!

• Maggot77a

Tack för alla snabba och fina svar=0)

Nu är det som så att jag bor i Norrland och som alla vet så finns det ju inte lika stort utbud av affärer här uppe...hihi.

Har som sett att "Hallbergs" lämnar 20% på valfri diamantring vågar man köpa därifrån eller finns det risk att det är sämre kvalla på just dom "Schalin"ringarna?

Dessvärre så är det hela 30 mil för oss att bege oss till närmsta "Hallbergs" butik.=0(

Vi har ju ett par guldaffärer runt om där vi bor men där verkar det då inte tyvärr vara att dom lämnar rabatt på vigselringar. Om jag inte missminner mig så kostar "Nimbus" i vitt guld ca 11000kr på dessa ställen.

//Maggot77a

• Miss M

Håller med Linnsan. Kolla upp priset på Hallbergs innan om du funderar på att handla därifrån. Jag och sambon ska precis beställa förlovningsringar och de vi är intresserade av fick en totalkostnad som var nästan 2000 kr mer än hos fristående guldsmeder, trots att de hade kampanj med "halva priset för den mindre ringen". Det kanske inte är värt en resa på 30 mil menar jag... 

Vet inget om Schalinsringar dock, så det kan jag inte hjälpa dig med. 

• sunn

I Göteborg är Hedens Guld proffsiga & billiga!

• T e s s

Ta med en bild på ring och gå till din lokala guldsmed och fråga om dom kan göra en likadan! På så sätt kanske du kan styra priset mycket mer i och med val av kvalite' på diamanterna osv... Tänkte att det kanske vore skönt att slippa åka 30 mil också

Svar på tråden Schalins Ringar?