• 2 0 1 2

"Minitårta" i glas?

Jag har fått för mig att jag, istället för en bröllopstårta, vill göra en egen version. Ikea har ljusstakar som kostar 9 kronor för 4 stycken! Det innebär att om vi blir 50 stycken på bröllopet kostar bara efterrättsglasen lite över hundra kronor. Nåja, här vill jag ha era förslag!
    Jag skulle vilja ha vit choklad på insidan av glasen, alltså smälta vit choklad och täcka innerkanten med den. Därefter vill jag ha någon nötbotten, vit chokladmousse och tårtbotten, alltså så att det blir som en riktig tårta, men i ett glas.

Vad tror ni? Kommer den "riktiga" tårtan att saknas då? Dessa tänkte jag ställa upp fint och knyta band runtom så det såg tjusigt ut... Någon som provat något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-13 13:29
    Visstja, såhär ser Ikeas ljusstakar ut som jag tänkte använda mig av;

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000

• Svar på tråden "Minitårta" i glas?
  • Semlorna

När ska du ha tid att göra det? Eller ska du be någon om hjälp?

• 2 0 1 2
    Semlorna skrev 2011-06-13 13:32:59 följande:
    När ska du ha tid att göra det? Eller ska du be någon om hjälp?
    Chokladen tänkte jag att jag skulle ha tid att smeta dit ett par dagar innan, det bör hålla sig i kylen, resten kan förberedas dagen innan tänkte jag. Hjälp har jag om jag behöver, och tårtor brukar ju som regel bli godast när de stått någon dag. I övrigt caterar vi in maten så jag kommer inte lägga så mycket tid på mat.
  • Semlorna
    2 0 1 2 skrev 2011-06-13 13:35:16 följande:
    Chokladen tänkte jag att jag skulle ha tid att smeta dit ett par dagar innan, det bör hålla sig i kylen, resten kan förberedas dagen innan tänkte jag. Hjälp har jag om jag behöver, och tårtor brukar ju som regel bli godast när de stått någon dag. I övrigt caterar vi in maten så jag kommer inte lägga så mycket tid på mat.
    Okej bara så du är beredd på att det kan bli stressigt. Jag överlämnade det mesta gällande maten till mamma och svärmor för jag hade helt enkelt inte tid de sista två dagarna.
  • 2 0 1 2
    Semlorna skrev 2011-06-13 13:37:02 följande:
    Okej bara så du är beredd på att det kan bli stressigt. Jag överlämnade det mesta gällande maten till mamma och svärmor för jag hade helt enkelt inte tid de sista två dagarna.
    Du kanske har rätt, tack för heads-up! Ska se om jag kan leja ut uppgiften.
  • Semlorna
    2 0 1 2 skrev 2011-06-13 13:53:53 följande:
    Du kanske har rätt, tack för heads-up! Ska se om jag kan leja ut uppgiften.
    Bra att ha en back-up-plan om du själv inte hinner :)
    Tänk också på förvaring för 50 glas tar mycket plats. Om det var något vi hade ont om var det plats i kylskåpet! Tycker det låter som en rolig idé men som sagt, se till så du inte tar på dig för mycket. Oh, och testgör innan så du ser att chokladen håller sig fin och så!
  • S2011

tycker det låter som en bra idé!
    men provgör och provät ur den tänkta skålen - det kan bli riktigt irriterande om det hela blir "skådebröd" för att det är meckigt eller hopplöst att äta. jag har suttit på en fiiiin middag och blivit skitarg på efterrätten eftersom den var helt hopplös att äta med sked, det flög mest bara omkring bitar av choklad och garnityr runt borden (förutom att man blir "lurad" på efterrätten så är det inte så jättekul när man har dyra, fina kläder på sig...)

• Nikkita

Om du nu har tid & plats att göra dem så "GO FOR IT" Skrattande tycker att det är en super kul idé & tror inte att någon kommer att sakna tårtan eftersom alla får en var! Alla kan ju dessutom få vars en blomma på toppen så blir det extra tårt-likt Flört 

Lycka till, hoppas att det går bra!

• 2 0 1 2

Tack för era synpunkter! Ska provgöra och proväta, M2B vill nog mer än gärna proväta också.

• 2 0 1 2
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-13 14:08:16 följande:
    Om du nu har tid & plats att göra dem så "GO FOR IT" Skrattande tycker att det är en super kul idé & tror inte att någon kommer att sakna tårtan eftersom alla får en var! Alla kan ju dessutom få vars en blomma på toppen så blir det extra tårt-likt Flört 

Lycka till, hoppas att det går bra!
    Tack! Vad roligt med så positiv feed-back! =0)
  • durrasflikka

Ni skulle ju kunnat göra en liten tårta som ni skär i om nu de i glasen blir lyckade, för då försvinner ju inte den delen av tårtan.

Svar på tråden "Minitårta" i glas?