Inlägg från: 2 0 1 2 |Visa alla inlägg
  • 2 0 1 2

"Minitårta" i glas?

Jag har fått för mig att jag, istället för en bröllopstårta, vill göra en egen version. Ikea har ljusstakar som kostar 9 kronor för 4 stycken! Det innebär att om vi blir 50 stycken på bröllopet kostar bara efterrättsglasen lite över hundra kronor. Nåja, här vill jag ha era förslag!
    Jag skulle vilja ha vit choklad på insidan av glasen, alltså smälta vit choklad och täcka innerkanten med den. Därefter vill jag ha någon nötbotten, vit chokladmousse och tårtbotten, alltså så att det blir som en riktig tårta, men i ett glas.

Vad tror ni? Kommer den "riktiga" tårtan att saknas då? Dessa tänkte jag ställa upp fint och knyta band runtom så det såg tjusigt ut... Någon som provat något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-13 13:29
    Visstja, såhär ser Ikeas ljusstakar ut som jag tänkte använda mig av;

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000

• Svar på tråden "Minitårta" i glas?
  • 2 0 1 2
    Semlorna skrev 2011-06-13 13:32:59 följande:
    När ska du ha tid att göra det? Eller ska du be någon om hjälp?
    Chokladen tänkte jag att jag skulle ha tid att smeta dit ett par dagar innan, det bör hålla sig i kylen, resten kan förberedas dagen innan tänkte jag. Hjälp har jag om jag behöver, och tårtor brukar ju som regel bli godast när de stått någon dag. I övrigt caterar vi in maten så jag kommer inte lägga så mycket tid på mat.
  • 2 0 1 2
    Semlorna skrev 2011-06-13 13:37:02 följande:
    Okej bara så du är beredd på att det kan bli stressigt. Jag överlämnade det mesta gällande maten till mamma och svärmor för jag hade helt enkelt inte tid de sista två dagarna.
    Du kanske har rätt, tack för heads-up! Ska se om jag kan leja ut uppgiften.
  • 2 0 1 2

Tack för era synpunkter! Ska provgöra och proväta, M2B vill nog mer än gärna proväta också.

• 2 0 1 2
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-13 14:08:16 följande:
    Om du nu har tid & plats att göra dem så "GO FOR IT" Skrattande tycker att det är en super kul idé & tror inte att någon kommer att sakna tårtan eftersom alla får en var! Alla kan ju dessutom få vars en blomma på toppen så blir det extra tårt-likt Flört 

Lycka till, hoppas att det går bra!
    Tack! Vad roligt med så positiv feed-back! =0)
  • 2 0 1 2
    durrasflikka skrev 2011-06-14 14:44:49 följande:
    Ni skulle ju kunnat göra en liten tårta som ni skär i om nu de i glasen blir lyckade, för då försvinner ju inte den delen av tårtan.
    Ja, kanske en liten bakelse på toppen med samma ingredienser Smart!! Då kan vi skära upp tårtan samtidigt som gästerna slipper kladdet och kletet med att stå och sleva tårta.
  • 2 0 1 2
    baby freeze skrev 2011-06-14 15:25:24 följande:
    Jag tycker det låter jättebra!

Du kan bygga en ställning och ställa upp dom i våningar (typ kakfat) så har du iallafall formen av en bröllopstårta. Jag tänker också att det kunde bli en rolig och annorlunda detalj om du köpte några fler än du behöver och ställer små värmeljus i dem, typ var femte kopp kan vara med ljus, så får du en tårta med ljuseffekt också!
    Ja det vore nog jättetjusigt, bara det inte börjar brinna! Jo jag hade tänkt ställa upp dem i en formation liknande muffinsträden om du vet hur de ser ut? Alltså på bordet, stort fat, fler "tårtor", mindre fat osv och bygga på höjden. Hade också tänkt att jag kunde göra två olika, alltså på ena lägger jag en ljus fyllning i botten och mörkare ovanpå, och på den andra versionen gör jag tvärtom, så det blir lite "liv" i det.
  • 2 0 1 2
    EllaBella skrev 2011-06-14 17:13:04 följande:
    Jag tycker det låter jätteroligt! Det är nog smart att välja en moussetårta, så behöver man inte skära till så mycket sockerkaksbottnar (vilket nog kan vara pilligt). Däremot låter det jobbigt att täcka insidan med vit choklad, för det kommer man ju ändå inte kunna äta? Eller tänkte du ha det mest för att dölja de olika lagrena av "tårta" i glasen så att säga? Jag tror det är viktigt att tänka på att utförandet inte ska vara för pilligt och ta för lång tid, för det är ju som sagt lite annat att fixa dagarna innan också.
    Hm det har du rätt i. Hade tänkt mig vit chokladmousse som ena lagret, och trycka ut färdig tårtbotten mellan lager 1 och 2, samt göra någon typ av nötbotten mellan lager 2 och 3.
    Kattpoet skrev 2011-06-14 18:16:30 följande:
    Bara en tips, har du  någons  ätit  english  trifle?

Det är som en tårta i ett glas,  ta och googla det och det finns massor med recept och vissa kan man göra dagen innan.

Jag skulle inte smeta choklad på insidan eftersom charmen med  tårta i portions form är att se lagren och göra det snyggt som denna trifle.

Oj den var riktigt tjusig! Tack för tipset!
  • 2 0 1 2
    BlackWIngedAngel skrev 2011-06-15 11:37:38 följande:
    Ni har inga nötallergiska gäster då? Bara undrade, eftersom det inte är helt ovanligt.
    Vi har gäster som inte tål nötter och andra som inte tål choklad, så för oss hade det inte fungerat. Men vet ni att det är lugnt med era gäster så låter det som en bra idé tycker jag. Det finns väl alltid någon som saknar tårtan, men man kan ju inte göra alla helt nöjda. Mina föräldrar hade bara kaffe och en liten tryffel på sitt bröllop och det gick så bra så. 
    Vi kommer skriva i informationen att allergier eller liknande anmäls till någon utvald. förmodligen en av mina tärnor. Då får de ringa dit om det är någonting de absolut inte tål, så att vi kan undvika det . Då kan allergianpassade "tårtor" stå lite avsides.
    Julibrud2011 skrev 2011-06-16 00:09:06 följande:
    Så kommer vi att göra! Alltså inte exakt som du beskriver, men själva grejen! Vi ska ha en liten minitårta till oss, sen kommer varje gäst få en moussebakelse i fin genomskinlig kopp, som kommer att likna tårtan.
    Perfekt då ingen behöver stå och skära och spilla, vissa tårtor är inte snygga särskilt länge om de har ingredienser som inte är så fasta!!
    Åh det låter ju liknande som vårt . Berätta gärna hur det blev och hur de såg ut, och hur de togs emot. Jättenyfiken! Ska ni göra dem själva?

Jag tänker som du, vad gäller spillet och sölet med tårta. Dessutom tänker jag att det här blir ett MYCKET billigare alternativ jämfört med att beställa en stor bröllopstårta.
Svar på tråden "Minitårta" i glas?