• Amejuli

Hjälp! Tips om mat och tårta.

Jag behöver verkligen tips.

Jag har haft fullt upp med studier fram tills för en vecka sedan och jag gifter mig den 30/7 men har inte hunnit fixa mat och tårta än. Inte bra..

Jag bor i sthlm-området och vill catera allt så jag är i desperat behov av tips på företag som ni tycker är bra och helst inte de allra dyraste.

Buffén vill jag inte ska kosta mer än 350/pers och tårtan inte mer än 65/bit.

Tyvärr är jag lite kräsen också men jag ska verkligen försöka vara lite "open minded" så att säga.

Vill gärna ha förslag/ tips på bra bufférätter och tårtor också.

Lite vad vi gillar och inte gillar:
    Jag är allergisk mot skaldjur och vi tycker inte om kött som inte är tillagat med värme, det vill säga exempelvis lufttorkad skinka eller gravad fisk. Ingen av oss är heller speciellt förtjusta i vilt.
    Vi gillar potatis mer än pasta och tycker mycket om även andra rotfrukter. Vi gillar också mycket grönsaker, frön och nötter sådär i allmänhet.

Vad gäller tårtan så vill vi inte ha ren moustårta eller choklad.
    Smaker vi gillar: hallon, rabarber och fläder. Alltså ganska syrliga och friska smaker.

Alla förslag på rätter och firmor som kan passa oss tas tacksamt emot!!!

• Svar på tråden Hjälp! Tips om mat och tårta.
  • Amejuli

Puffar lite. Behöver verkligen hjälp. Ingen som har tips på bra catering i sthlm-trakten?

• Mirjami

Rostbiff och potatisgratäng eller potatissallad? Isf fräsch potatissallad utan "klet" utan olja, vinäger, färska örter, jordgubbar (ja faktiskt) ruccola, och andra fräscha grönsaker.

Grillbuffé? Lite olika plocksaker som grillats, lammracks, stekar, ribs, tjocka revben, massa olika goa korvar och sånt. Till det, potatissallad som sagt, fräsch sallad (snälla INTE isbergssallad med gurka och tomat, ta typ mache, rosé och frisée med tomater i olika färger och former, gurka, grillad halloiumi, scharlottenlök och så, med en fräsch vinägrett eller olika dressingar vid sidan) och lite olika grilltillbehör såsom hummus, sås på mixad, rostad paprika med chili och kummin, hemgjord aioli (busenkelt) och sånt.

Kanske t.o.m helgrillat? Två av de bästa fester jag varit på (samma personer som hade båda) bjöds det på helgrillat lamm (eller gris, men ta inte spädgris, då blir jag ledsen, även om det går snabbare, men de är så söta). Endast olivolja, salt och peppar och indirekt grillning. Festen inleddes med att männen gick ut i skogen och letade redo på två klykor  och en pinne att sticka igenom lammet. Sen band de upp lammet med ståltråd, gjorde en tvärpinne i den pinne som gick genom lammet som handtag för att kunna rotera. Sen drog de ner klykorna i marken och tände elden vid sidan. Sen åkte lammet upp och i flera timmar turades alla om att vrida lammet, som vrids hela tiden, aldrig still! Männen känner sig verkligen som män, de sträcker på sig och är sååå manliga när de får göra sånt, är lite gulligt faktiskt! Vet ej om detta lämpar sig för bröllop egentligen, med har man ett tidigt bröllop kan man bjuda på annat grillat till lunch eller så och så görs detta i ordning medan tipspromenader, kubb, spökboll, spex med mera pågår.

Vi kommer nog ordna sådant på dagen innan bröllopet, för att samla min släkt som kommit långväga ifrån. Som en liten tackfest för att de hjälper oss dekorera och duka i lokalen dagen innan.

De festerna jag var på där de gjorde detta var fantastiskt roliga. Ingen var sysslolös för de hade badminton, krocket, frisbee och massa sådant utsatt så alla kunde roa sig med vad de ville. och alla vuxna blev som barn på nytt kan jag lova. Mycket trevligt, blev många nya och nära bekantskaper. Toastparet på vårt bröllop lärde vi känna på den ena festen faktiskt!

• Melóra

Vad det gäller tårtan skulle jag ha satsat på sockerkaksbotten med kanske rabarberkompott och hallon- eller jordgubbsmousse, insvept i vit choklad. Har ätit det tidigare och det är helt underbart gott  Glad

Vad gäller buffén är mina tips egna favoriter såsom skivad rostbiff i rödvinsmarinad, helstekta, marinerade kycklingfiléer i skivor, färskpotatissallad med sparris, vårlök och vinegrette, ugnsrostade rotfrukter (delikatesspotatis, palsternacka, morötter osv.) med vitlök och rosmarin, helstekt laxsida med kall örtsås, en stor grönsallad med fetaost, gott bröd och grissini-pinnar med vispat smör, olika smaksatta färskostar, några olika hård-och delikatessostar, kex, oliver, olika röror, t.ex. pesto och tapenade, olika pajer (t.ex. västerbottenpaj, fetaost och rödlök, skinka och spenat, osv.) Ett stort fat med färsk frukt är också alltid uppskattat Tungan ute

• JoR

När det gäller tårta så kan jag tipsa om Ica maxi! Vi beställer vår från Ica Maxi i Nacka/ skvaltan för 45 kr/bit. Vi har haft kontakt med en jättetillmötesgående konditor som inledde med att säga "bara ni vet vad ni vill ha så ordnar vi det". 

När det gäller catering så har jag egentligen bara ett tips och det är Onzo i sickla. De stod för maten till min pappas 50-årsfest och allt var verkligen jättegott! Vet dock inte hur långt i förväg som de beställde, men inte mer än ett par veckor tror jag. Han fyller år på sommaren.
    De har väldigt många olika bufféer att välja på, och kan ordna specialbeställningar vid bröllop. Tror att jag räknade till 28 olika färdiga bufféer nu... Priser från 110- 350 /person.  

Lycka till!

• Amejuli
    JoR skrev 2011-06-14 11:42:18 följande:
    När det gäller tårta så kan jag tipsa om Ica maxi! Vi beställer vår från Ica Maxi i Nacka/ skvaltan för 45 kr/bit. Vi har haft kontakt med en jättetillmötesgående konditor som inledde med att säga "bara ni vet vad ni vill ha så ordnar vi det". 

När det gäller catering så har jag egentligen bara ett tips och det är Onzo i sickla. De stod för maten till min pappas 50-årsfest och allt var verkligen jättegott! Vet dock inte hur långt i förväg som de beställde, men inte mer än ett par veckor tror jag. Han fyller år på sommaren.
    De har väldigt många olika bufféer att välja på, och kan ordna specialbeställningar vid bröllop. Tror att jag räknade till 28 olika färdiga bufféer nu... Priser från 110- 350 /person.  

Lycka till!

Men å, det låter ju som jättebra tips. Ska genast kolla upp detta! Särskilt tårtan för där är ett av min problem att jag nog vet precis vad jag vill ha och inte gillar de färdiga alternativ som finns...

Och det verkar ju vad bra priser också! Stort tack!
  • Amejuli

Melóra Ja, sockerkaksbotten blir det nog för det verkar vara det bästa alternativet. Jag tycker dock ofta att de kan bli lite svampigt och tråkigt men jag funderar på om man kanske kan be dem saft tårtbottnarna lite med exempelvis fläderblomssaft. Den kombinationen av smaker som du föreslår på tårtan låter som något som verkligen skulle kunna passa oss! Jag har fundeat på något åt det hållet men liksom inte riktigt fått ihop det. Så tack för detta! Dina bufféförslag lät också riktigt gott. Det enda som går bort är allt med orden vin i. :-P Men det går ju säkert att byra ut mot annat. Någon cateringfirma jag ringde sa att mycket inte blir så bra man försöker varmhålla det under en transportsträcka och att detta exempelvis gällde fisk och oxfilé och att man i så fall behövde ha ett bra uppvärmningskök i lokalen med personal på plats vilket blir för dyrt för oss. Hur gör ni med varma rätter och sånt? Eller har ni det i en festlokal där de gör maten?

• Amejuli

Oj, alla radbrytningar försvann. ber om ursäkt för det!

Svar på tråden Hjälp! Tips om mat och tårta.